• Kära gäst,

    För att aktivt delta i forumet genom att vara med i diskussioner eller starta dina egna trådar och ämnen, behöver du ett spelkonto. REGISTRERA HÄR!

avsnitt VIII

pling

Medlem
avsnittet med orcherna är nog det tråkigaste avsnittet hitintills. man kommer ingenstans med forskningen.
och inga mer fält går att placera ut, fast jag har i lager. och har inga byggnader som jag kan uppgradera. för att dom ändrar storlek och inte får plats.

det enda som jag kan göra är att lägga mina kp i mina 3 under. och byta varor. och ta en provins varannan dag.
och turnera med krigare som tar alldeles för lång tid på sig med träningen.

jag har fått en del saker från eventet men har ingen plats att placera ut dom på. + andra under.
mycket tråkigt:(
 

Grizabella

Kändis
Att gamla byggnader tar olika stor plats med nya levels är en del av spelets charm och ibland krävs det lite finurlighet för att räkna ut hur man bäst ska kunna bygga om staden så att uppgraderingar och nya spännande byggnader får plats i den.

Ett tips kan vara att slänga en eller ett par verkstäder och eller bostadshus medan du bygger om i staden vilket skapar utrymme. Sedan kan du relativt lätt återskapa dessa när ombyggnaden är klar om det behövs. G.
 

pling

Medlem
det var ett dumt förslag Grizabella.
2 bostäder har jag redan tagit bort och mina verkstäder (10 st) tar jag inte bort, det går åt mycket verktyg.
det finns inget som jag vill ta bort.
 

DeletedUser138

Guest
Grizabella har en poäng här, pusslandet är en del av spelidén och roar nog utvecklarna lika mycket som de roar oss spelare :p
Orchkapitlet har väl sina svårigheter, men (rätta mig om jag har fel) det är väl bara bostäder och vapenkamrarna som ändrar form och storlek? Samtidigt ökar båda i kapacitet så pass mycket att man också klarar sig med färre antal efter uppgraderingarna, en del av pusslandet återigen...
Jag tror inte någon spelare får plats med att uppgradera samtliga bostäder till orchnivå. Men eftersom antalet invånare/ruta ökar kommer man att få fler invånare även om man tar bort några bostäder på kuppen. Timon (en av spelutvecklarna) antydde i en videona som finns länkat till på forumet att befolkningen ökar så pass mycket att ledig befolkning blir ett mindre problem här än i tidigare kapitel. Om han har rätt får vi se när fler kommit längre i kapitlet och vi får mer feedback från er spelare.
Men... pusslande, pusslande... Ersätter man febostäder med orchbostäder utan att ta hänsyn till att de helst ska ha kortsidan som väganslutning äts befolkningsvinsten upp av onödig väg - Återigen får man alltså bygga om sin stad... Lycka till ni som kommit så här långt :D
 

DeletedUser164

Guest
I samband med orchernas intåg så öppnades möjligheten upp för att placera ut 10 nya expansioner. Detta gjordes enbart för spelarna i toppen, majoriteten av spelarna har inget behov av nya expansioner. Man kan ifrågasätta utvecklarna ifall det ens ska gå att köpa såpass många premiumexpansioner. Detta hände dock rätt så nyligen, och jag ser inte vitsen varför man ska göra det igen såpass tätt inpå.

Att byggnaderna ändrar storlek är inget nytt, och inget problem om man inte själv vill att det ska vara det. Jag tror dom flesta av oss som håller på med orcherna känner en frustration över detta, men man får ta det för vad det är. Pusslandet är en stor del av spelet, och jag personligen tycker att det ger mig mer att planera om min stad än att bara gå in på en byggnad och klicka på uppgradera.

Gällande forskningen så håller jag med dig om att det är enormt tidskrävande, men det är åtminstone bättre att det finns forskning än att vara klar med den. Det är lite det som är charmen med detta spelet, att det ständigt är under utveckling. Jag personligen tycker det är roligare nu än det var att vara klar med all forskning på féernas kapitel.

För att ge lite tips så kan jag tycka att du borde kunna sälja av en massa stiliga fotogenlyktor för att exempelvis flytta ner lite byggnader så att du kan uppgradera portalplatsen. Legosoldatslägret är en tacksam byggnad att sälja och sedan bygga upp då den inte ändrar i storlek. Om du beslutar för att göra det så kan du uppgradera tre av de fyra bostäderna som du har under legosoldatslägret samtidigt som du då har möjligheten att flytta hela din stad ett snäpp åt vänster (förutsatt att du säljer av lite fotogenlyktor och placerar andra kulturbyggnader där utrymme öppnas upp).

Detta är dilemmat med free-to-play spel på nätet. I ditt fall blir det ett pay-to-win spel där du är tvungen att spendera rätt så mycket för att hinna ikapp ettan. Detta är inget klagande på spelare som spenderar en massa på sniglar och dylikt, tvärtom så behövs ni för att täcka kostnader för denna server. Jag menar bara på att du kan komma etta genom att ta ett steg tillbaka för att ta två steg fram och bygga om staden lite. Lycka till!
 

pling

Medlem
ja, Vukken, jag plockar bort som du tyckte, men inte legosoldatlägret eftersom jag hört att man inte kan bygga upp den igen.
har tagit bort ett par vapenförråd, bostäder och mina vackra fotogenlyktor ( med en tår i ögonvrån).

får se om det blir roligare :);)
 

pling

Medlem
lysandros, jag förstod inte riktigt den här meningen du skrev. Ersätter man febostäder med orchbostäder utan att ta hänsyn till att de helst ska ha kortsidan som väganslutning äts befolkningsvinsten upp av onödig väg -
 

DeletedUser164

Guest
Kul att det går bra pling :)

Jag har inte hört att man inte kan bygga upp legosoldatslägret igen, är rätt så säker på att någon i brödraskapet som jag är med i har gjort så utan problem. Lysandros kanske kan bekräfta att det går?

Som jag fattar på Lysandros när han skriver kortsidan så tolkar jag det som att han menar att man ska ha väganslutning på den korta sidan på bostaden för att spara så mycket plats som möjligt. En alvisk fébostad har storleken 2x4, och då vill man helst ha väganslutningen på den korta sidan som består av 2 rutor. En alvisk orchbostad är 4x3, och då tror jag att Lysandros anser att det bästa är att ha väganslutningen på sidan med 3 rutor.
 

DeletedUser138

Guest
Hej Pling och Vukken!

Jodå, legosoldatlägret går bra att ta bort och sen återuppbygga. Inga problem att tillfälligt skaffa utrymme med att avlägsna den byggnaden, alltså :)
Vukken har rätt angående vägarna också. Orchbostaden är som sagt 4x3 rutor och genom att vinkla gatorna rätt, så att den kortaste sidan ligger mot vägen sparar man 1/2 ruta per bostad. 1/2 därför att vägstumpen delas mellan två byggnader, bostaden och byggnaden mitt emot på samma vägstump.
Det låter inte mycket, men så här långt fram kanske ni får 60-70 orchbostäder så skillnaden mellan att placera vägarna "rätt" eller inte blir någonstans 1 - 1 1/2 stadsexpansion :cool:
 
Topp