• Kära gäst,

    För att aktivt delta i forumet genom att vara med i diskussioner eller starta dina egna trådar och ämnen, behöver du ett spelkonto. REGISTRERA HÄR!

Bakom kulisserna: Omdesign av stridssystemet

DeletedUser85

Guest
Kommer ihåg hur svårt jag upplevde striderna i början. Som exempel: Så fort jag såg kanoner :mad: i fiendeuppställningen köpte jag striden för varor istället. Men sen fick man stenjättarna och då gick även kanonerna att nå. Vi bytte en del tips i chatten också och efter hand kunde man börja ge tips själv, men det var en rätt lång väg dit.
Idag har man istället blivit lite utav en fena på att slåss. Svåra strider med 7-8 motståndare, nya konstellationer som i turneringarna? Allt funkar, efter lång tid har man lärt sig både att vinna striderna och hålla förlusterna nere på en acceptabel nivå.
Men jag tror att Innogames tänker rätt - Forumet ser en del klagomål på svårigheterna i striderna, klanchatten likaså. Vet att många löser svårigheterna med att köra automatisk strid så länge det går trots högre förluster och annars köper striderna med varor oavsett kostnad.
Baksidan av det visade sig nyss när orcher började krävas vid förhandling i de mer avlägsna provinserna. Om varken automatisk strid eller förhandling går längre (för att man fortfarande är i dvärg- eller fekapitlet och inte har orcher ännu) ska man då behöva lära sig strida helt plötsligt så långt in i spelet?
Tror alltså att många, inte bara nybörjare, kommer att få en bättre spelupplevelse med ett lite mer lättbegripligt stridssystem och strider som är lite lättare att vinna? :cool:
 

DeletedUser

Guest
Har ni funderat på att göra två flugor på smällen genom att ge oss ett lättfattligare stridssystem och kanske ge magiakademin mer status genom att kunna boosta sina trupper under en begränsad tid?
 

DeletedUser138

Guest
Tack för förslaget, Havgrim!

Utvecklarna är mycket nyfikna på vad spelarna anser om det nya stridssystemet så vi skickar in ditt förslag som feedback på de föreslagna ändringarna :)
 

DeletedUser212

Guest
Hejsan!
Undrar över en sak. Jag läste precis information från forumet angående den kommande uppdateringen och klickade vidare hit.

Där det står "Därför vill vi ge dig rådet att använda så många av dina enheter som du kan innan vi inför dessa balansändringar, för även om du får behålla alla tränade enheter efter ändringen så kommer antalet trupper de representerar att sjunka. Du har åtminstone några veckor på dig för detta.".
Jag kanske fattar lite trögt men förstår inte riktigt varför det skulle vara negativt att ha kvar trupper? Om det kommer att krävas mer enheter för att bilda en trupp så är det väl inte fel att ha kvar de enheter man har idag istället för att behöva börja om från början? Eller har det betydelse för att gamla trupper man har inte kommer att uppdateras på samma sätt och därmed röra till det när man ska slåss? Jag har ju en del trupp som jag inte kommer hinna att använda upp, känns ju tråkigt att alla enheter man har på lager ska strula till det!
 

Grizabella

Kändis
Jag undrar också varför det skulle vara negativt att ha kvar trupper när man får behålla dem man har producerat?

Sedan undrar jag också när ni har tänkt införa detta nya och när den nya gästrasen kommer?

För om ni hintar om att man ska planera så att man har noll trupper kvar är just när en ganska viktig fråga.

För mig som är mitt inne i Fe eran kan det kännas lite surt med ännu en gästras att utforska innan man är klar med utforskningen även om det i sig är kul att se fram emot nya expansioner av spelet.

Jag skulle även tycka att det vore intressant att balansera om en del underverk och en del byggnader som har bäring på striderna i samband med detta så att de hänger med i spelets utveckling. Till exempel Stormens Nålar och Dvärgiska bålverk skulle lätt kunna ge ett antal enheter av slumpmässigt vald styrka - Som Alcatraz i FOE. även magiakademin skulle kunna tillföras någon funktion riktad mot striderna och gärna räknas som ett under med. G.
 

Macbolan

Mästare
Jag skulle vilja ha en helt Ny stridsenhet som liknar Arnold i `Terminator`..me en sjyst Railgun under armen!,,,den kunde heta "Nuk ém All" :D
..och kosta typ 1000 Diamanter styck! :p

Nää..skämt åsido! ;)
Jag är väldigt nyfiken och ser fram emot detta Nya stridssystem..
Med tanke på att att det skall bli högre antal trupp och snabbare produktion av dom...så blir det intressant å se hur dom balanserar upp olika UV..?
...som typ Stormens Nålar och Dvärgiskt Bålverk samt Militärt Kloster? Dessutom verkar ju ett av Orch-UV som finns i slutet av kapitlet vara snarlikt med Dvärgiskt Bålverk----->" De skumma svamparnas helgedom" ..(Jeeze!..Vem kommer på dessa namn?) :confused:
/Just My 50 Cent/
Mac
 

DeletedUser138

Guest
Tackar för feedback, frågor och förslag :)
  • När kommer ändringen? Tester pågår på betaservern så det beror på utfallet där, men väldigt snart i alla fall.
  • Göra slut på trupper eller inte? En enhet kostar x tid och förnödenheter idag och detta x kommer att bli lägre med ändringen, vilket innebär att har man lagrade trupper har man eg. betalat för mycket för dem i förnödenheter och träningstid, därav det rådet så att folk inte ska känna sig lurade. Nya och gamla trupper kommer att vara identiska, så visst kan man ha trupper kvar när ändringen kommer.
  • Undren kommer att balanseras om också, förstås, men även där får vi vänta på erfarenheterna från betaservern. Vi för vidare förslaget om ändring av trupperna från undren till random.

De skumma svamparnas helgedom" ..(Jeeze!..Vem kommer på dessa namn?) :confused:

:D:D:D
 

Macbolan

Mästare
Tjena igen!
Läste nyss stycket som handlade om "Övningsfält" för att bygga Kerberos....
Och då började Jag fundera över vårt utrymme att bygga på!...blir det mer expansionsutrymme för detta "fält", och kommer den kräva anslutning till en väg?
Detta med tanke på det begränsade utrymme vi redan har, samt att vissa av oss redan sitter med ett "Legosoldatsläger"...som har varit obrukbart i flera månader...Men dock tar plats!:confused:

Mitt förslag är;.... Skall vi bygga "Jyckar"(Kerberos)o_O ...så borde dom väl vara kapabla att springa över fält Utan vägar?! :cool:
(skulle underlätta bygget...Men gärna nån expansion till)
Mvh
Mac
 

Vega

Medlem
Ja plats för expansioner behöver vi massor av när allt nytt kommer framöver det är trångt redan nu med alla under och annat man ska ha.
Och så har jag för mig att någon annan spelare tidigare föreslagit att undren är fullt uppgraderade så kunde dom väl hamna på berget där vi redan kan se dom så får vi mera plats också.
 

Macbolan

Mästare
Jag skulle gärna vilja se Fler bakgrundsbilder på våra UV..på Berget..(under förutsättning att det går att fixa grafisk plats)
Men tyvärr Vega....så tror Jag inte det vore en bra idé att "Maxade" UV skulle lämna plats över på spelfältet...(typ; Försvinna.men ändå vara aktiva)
Det skulle bara innebära att vi "Maxar" ett UV i taget..för att skapa plats...vilket kommer i längden förstöra en stor del i "speldynamiken"...
...vilket innebär att vi väljer olika typer av UV..efter dels vår "spelstil"...och även hur långt vi kommit i vår progress....

Nä...jag ser hellre att det är "Ouppnålligt" att ha Alla UV...och att man Måste göra aktiva Val...Vilka UV man skall satsa på?
/Just my 50 Cent/Mac
 

DeletedUser166

Guest
Tycker de nya stridssystemet är ett skämt. Känns bara som de ska va lättare för er att implimentera nya enheter men för spelet känns de inte bra. Borde ju ha en övre åldersgräns på 7 år efter de här. Riktigt bitter nu, men ska ge de nån dag till innan man bestämmer sig för om man ska sluta kanske envisheten tar över å man fortsätter :).
 

DeletedUser

Guest
Idag har jag testa det nya stridssystemet lite närmare och jag börjar förstå lite mer hur det fungerar, men ändå finner jag några saker som gör det svårare att strida nu än tidigare.

Tidigare hade jag alltid minst en Stormbarbar när jag startade en strid för att få en överblick och eventuellt starta om striden med andra styrkor eller med andra positioner. Nu gäller det att ha en armborstskytt då det är den enheten som har initiativet. Oftast hade jag ändå minst en enhet med Stormbarbarer, dels för att jag fick initiativet men även för att dra uppmärksamheten från fiendestyrkor. Alla fiendeenheter attackerade dem först om de var inom räckhåll. Så är det inte längre.

Armborstskyttarna är numera Kanonjärernas primära mål och har jag inga blir det istället prästerna. Efter en massa trixande har jag fått ordning på mina styrkor lite bättre men resultatet blir ändå en stor mängd förluster, och då framförallt av armborstskyttar och/eller präster. Jag har förlorat så mycket som över 700 armborstskyttar under en strid och över 100 präster i en annan. Det tar åtskilliga timmar att producera de enheter som förloras. Över 6 timmar för armborstskyttarna och runt 4 timmar för att ersätta prästerna, och det är endast efter en enda strid. För att klara en provins behöver du strida 8 gånger (jag förhandlar ytterst sällan då jag alltid tyckt om striderna, åtminstone tidigare) så de enheter jag behöver producera räcker inte ens till en hel provins under en dag.

Min erfarenhet rör sig endast strider med Kanonjärer, Riddare, Träskmoster samt Bågskyttar i olika grupperingar. Oftast är mina styrkor betydligt större och jag vinner hela tiden men förlusterna är alldeles för stora. Kanske att jag kan minska dem med tiden men jag är rätt övertygad om att de fortfarande kommer att bli stora. Varför vi fått större enheter kan jag inte riktigt begripa, för det gör att antalet enheter har minskat drastiskt. Förlorade jag en hel del trupper hade jag fortfarande tillräckligt med enheter kvar. Nu försvinner präster och annat med en rasande fart vilket leder till att antalet snabbt inte ens räcker till en full enhet som idag efter endast 3 strider. Kanske spelutvecklarna vill att vi ska ha en konstant produktion av nya trupper dygnet om hela veckan, men för mig blir det i så fall ohållbart.

Här följer några förslag:

1. Minska antalet trupper som behövs för varje enhet. Se till att mängden nya trupper vi producerar ligger på en rimlig nivå jämfört med de vi förlorar. Vi ska inte behöva producera nya trupper dygnet om för att kunna klara några provinser.

2. Se till att våra lätta närstridsenheter får första initiativet samt blir det primära målet för attack. De tål en hel del stryk men är inte oövervinnliga.

3. Gör om prästerna som de var förut. Låt dem kunna attackera över hela spelplanen. Det är ett av de få alternativen som finns för att lätta på trycket från eventuella kanonjärer, samt öka skadan på fiendeenheter som attackeras av andra av dina egna trupper.

Kan inte svara på hur striderna är mot andra enheter, utan de jag mött har varit en blandning av de jag nämnt tidigare. Mina trupper är i genomsnitt ca 1800-2400 medan fienden varierar mellan 900 till 1800 så det ser ut som en hyffsat lätt match, men det visar sig vara ”något” svårare än man tror. Har någon några andra förslag så dela med dem.
 

Grizabella

Kändis
Vill du producera fler enheter snabbare finns det redan en väldigt bra lösning i spelet - Trumvirvel - Vapenförråden. Dessa gör att du kan producera mängder av nya enheter på samma tid och jag tror att skaparnas tanke är att man ska behöva ha många sådana för att matcha de enheter man förlorar i striderna. Jag har fem vapenförråd och det balanserar mina stridsstyrkor ganska bra.

I övrigt börjar jag greppa stridssystemet lite mer. Det känns mer balanserat än tidigare och AIn agerar på ett mer logiskt sätt vilket gör att man måste "tänka till mer" i balanseringen av sina styrkor. Balansen leder även till att man förlorar mer enheter och även om det kan vara surt att förlora många enheter tror jag striderna blir intressantare och mer utmanande i längden.

Men jag tror att spelutvecklarna behöver tänka till kring hur utrymmet fördelas - Ska man ha tre olika baracker, flera vapenförråd och ett par tre olika underverk för att strida kostar det väldigt mycket utrymme. Då tror jag baracken skulle behöva minska i utrymme eftersom dennas roll tas nu delas av tre byggnader. G.
 

DeletedUser

Guest
Jag har 3 vapenförråd och det har räckt mer än tillräckligt tidigare. Deltar inte i turneringar. Enligt info som kom ut innan skulle vi kunna träna mer enheter för mindre resurser för att kompensera mängden enheter som skulle behövas. Men mängden som går åt nu är enligt mig rent löjeväckande. Även om jag dubblade mina vapenförråd skulle jag inte ha en chans att producera tillräckligt med enheter för att ta en hel provins under en och samma dag. Ska spelet handla om att ha en konstant produktion av nya enheter så lär jag troligtvis tappa intresset. Synd, för striderna var för mig en intressant del av Elvenar.
 

DeletedUser223

Guest
Grizabella, rätta mig om jag har fel, men är det inte så att ju fler vapenförråd du har, desto fler tränar du åt gången men samtidigt så kostar det mer tid? Det är truppstorleksuppgradering som inte påverkar tiden det tar att träna samt uppgradering av Barack som ökar hastigheten.
Ett vapenförråd är inte till för att hålla träningshastigheten ajour utan det har att göra med hur många du kan träna åt gången utan att behöva sitta vid datorn och bevaka och sätta igång ny träning titt som tätt.

Eller har jag missat något fundamentalt?

Om du hovrar över dina vapenförråd så står det ordagrant "Ökar storleken på träningstruppen i baracken" / Står dock inget om att tiden förblir densamma.. :)

Kolla upp det nästa gång du uppgraderar din barack. Truppstorleken ökar men det gör också tiden den tar att skapa. :)
 

Vega

Medlem
Vapenförråden har med hur många man tränar ja. Ju fler vapenförråd ju fler trupper tränas
 

DeletedUser223

Guest
Vega, ja absolut. Ju fler man har desto fler tränas. Jag förstod det som att Grizabella menade att vapenförråden inte påverkar hastigheten gällande träning?

"Vill du producera fler enheter snabbare finns det redan en väldigt bra lösning i spelet - Trumvirvel - Vapenförråden. Dessa gör att du kan producera mängder av nya enheter på samma tid"

Men det påståendet stämmer ju inte. Det är snarare tvärtom. Ju fler vapenförråd du har och ju högre rank de har, desto längre tid tar det att träna trupper då det blir fler att träna" Om vapenförråden ökade hastigheten på träningen SAMT ökade mängden som tränas, så skulle jag spotta ut vapenförråd.. :eek:)

Jag menar absolut inget illa på något sätt så jag hoppas ingen känner sig personligt angripen.
 

DeletedUser101

Guest
Jag har nog inte läst all info som finns om den nya ombalanseringen i stridssystemet, men var avsikten att det skulle bli enormt mycket svårare att vinna strider, framför allt när man erövrar nya provinser? I så fall har ni lyckats bra, har inte ens vunnit EN av striderna i en ny provins ännu, men det var som sagt kanske så det var tänkt?
 
Topp