• Kära gäst,

    För att aktivt delta i forumet genom att vara med i diskussioner eller starta dina egna trådar och ämnen, behöver du ett spelkonto. REGISTRERA HÄR!

Bakom kulisserna: Omdesign av stridssystemet

DeletedUser223

Guest
Jag kan inte minnas att jag vunnit en enda fight sen nya stridssystemet kom igång. Om ni kallar det balanserat att mina treanter på en trupp med 40 enheter ska åka på däng av en trupp svärdviftare på 500 enheter som har en reducerad skada på 50% från mina häxor på två omgångar?
Samt att en trupp riddare på !!118!! enheter med reducerad skada på 50% slår ihjäl min trupp treanter av 40 på en omgång?
Eller vad sägs om det här exemplet? Mina bågskyttar som är en trupp på 240 som har +60% skada på tunga enheter enbart bara tar bort 8 enheter samtidigt som de själva åker på Woopass med en smäll?

Var någonstans finns balansen i det där? :)

Spelet går ju mer ut på att bygga arméer o skicka ut i döden nu än något annat!


//EDIT:

Jag vet inte hur många spelare ni har förlorat sen nya stridssystemet, men en sak är säker.
Här är en till som biter i dammet!

Synd!
 
Senast redigerad av en moderator:

Grizabella

Kändis
Jämfört med tidigare tiden det tog att träna styrkor tycker jag det går blixtsnabbt numera och jag förvånas alltid över hur snabbt gubbarna blir klara.

Vad jag menade var att vapenförråden ökade antalet gubbar du kan träna per träningsruta i baracken - Med mina fem vapenförråd tränar jag 366 svärddansare per ruta och det ger - Eller gav mig i varje fall - Ungefär en stridsstyrka per barackruta. Huruvida det även innebär att varje enhet tar längre tid att träna har jag faktiskt ingen direkt koll på, det är möjligt att så är fallet.

Men min poäng är att med fler vapenförråd tränar man ändå mer styrkor. 6 i grundstyrka är ganska avsevärd skillnad mot 366, eller hur? G.
 

DeletedUser101

Guest
Ja, ändras inte balanseringen igen till det gamla snabbt så kommer det inte vara lönt att ens försöka kriga mer (o därmed inte lönt att spela), tråkigt att så totalt förändra (förstöra?) ett spel att det tappar nästan allt av den ursprungliga spelidén.
 

DeletedUser

Guest
Jag har liksom många andra blivit ”lite” irriterad av svårigheterna när vi ska strida (jag pratar om vanliga strider när vi ska rensa en provins). Eftersom aktiviteten på det svenska forumet är rätt låg började jag läsa igenom det engelska. Där blev jag upplyst om en sak som jag aldrig har förstått. Det verkar som om svårigheterna i en provins har en direkt koppling till hur dyr den var att utforska. Jag har alltid trott att svårigheten berodde på avståndet från min egen stad. Om detta stämmer eller ej har jag svårt att kontrollera då jag brukar utforska provinser så fort jag börjar ett nytt kapitel. Dels för att det tar lång tid, men även för att det kostar en hel del pengar. Sedan väntar jag tills jag fått uppgraderingen av mina trupper. Men och andra sidan utforskar jag enbart tillräckligt med provinser för att det ska räcka för att jag ska ta mig till nästa kapitel och det är först där som det blir billigare.

Har knappt spelat idag. Enbart varit inne och putsat byggnader från de som varit inne i min stad. Eventuella uppgraderingar av mina egna byggnader ligger nere och framförallt har jag slutat att strida i mina provinser. Jag bara avvaktar för att se vad som händer när det gäller den senaste uppdateringen. Kommer det att förbli lika svårt att strida så lägger jag antagligen ner spelandet helt. Visserligen är kanske inte striderna det viktigaste inslaget men vi behöver alltid rensa 30 provinser för att nå nästa kapitel (vilket medför 240 strider) och jag är inte ett dugg intresserad av att slåss på de nya villkoren.
 

DeletedUser229

Guest
Nä, det här var inte kul! Spelmakarna får väl en stund på sig att göra om o göra rätt annars kan inte jag se någon framtid här för mig.
Den som har kört detta på betatest har nog sovit sig igenom tiden. Kostnaderna blir skyhöga, både i turneringar och i provinser eftersom man inte kan strida sig till framgång. Jag hinner inte ens skada mina motståndare nämnvärt innan jag inser att striden är förlorad. Fruktansvärt besviken.
Jag har lagt min sista krona på Elvenar som det ser ut nu...
Nägon här påstår att trupperna produceras snabbare. Tillåt mig småle. Baracken går inte ens att hålla igång utan att ställa väckarklockan.
Den producerar även bara bråkdelar av trupper. Nä, här saknades det fingertoppskänsla å det grövsta...
 

DeletedUser164

Guest
Jag gjorde som så att jag inte erövrade en enda provins när orchernas uråldriga under kom med i forskningen. Hjältens smedja verkade vara ett fantastiskt fint under eftersom det ger en bonus åt mina Paladins som jag tycker var spelets klart bästa enhet. Idiot som jag är så stred jag som en galning där jag klarade av 7 av 8 konfrontationer i 29 provinser så att jag skulle ha någon chans att få runorna för Hjältens smedja. Innan jag blev klar med forskningen för orchernas uråldriga under så ändrades stridssystemet, och för min del gick det käpprätt åt helvete. Jag förlorade nog mer trupper och resurser på 29 konfrontationer än vad jag gjorde på 203 konfrontationer innan uppdateringen :) Resultatet blev 4 runor för orchernas under som nu känns helt meningslösa att bygga. Ni får själva dra en slutsats om vad jag tycker om det nya stridssystemet :D
 

Macbolan

Mästare
Jag skrev detta i en annan diss.tråd...Men tycker den passar bättre Här..Copy/past

Hola gänget!
Tja Vad skall man säga?...jag har gjort lite drygt 310 expansioner...och försöker mig på att fixa åtminstone EN konflikt i en provins! ;)
Jag har ägnat några timmar åt att försöka fixa EN provins...Men utan att lyckas! :oops:

Jag är ju såpass lyckligt lottad...att jag kan använda massor av Diamanter för att kunna köpa tebax mina stupade trupper...och på Det viset köra Om o Om igen..i olika kombinationer samt olika strategier...Men likt förbaskat går det inte! :confused:

Alla mina trupper är "Highend"..även Bågisar..(Vilka jag har försökt med)

Det största problemet är motståndarens Bågisar samt Riddare...dom är totalt obalanserade och Overpowered(OP)
Det räcker med 1-2 träffar ifrån Bågar..så ryker en Hel enhet Häxor...
Riddarna är nog värre...(borde döpas om till Arnold-Terminator) dom fimpar Stenjättar och Treanter, tjaa Alla enheter som om dom vore papp!

Det känns lite som när WOW introducerade Paladinen...totalt OP....sen kom DeathKnight..lika OP...
Här har man introducerat båda ovanstående "typer" samtidigt....:confused:

Så Mitt *Råd* till utvecklarna...är att ta tag i denna balansering snabbt...minska Båg/riddare´s slagkraft med minst 2/3...annars lär Turneringsspelet vara Dött rätt så fort!.....och progressen i provinserna kommer att stanna av totalt...o_O

Så antingen ge Oss en "Balansering"...eller sälj en "AtomBomb" för 100 Diamanter/styck! :p:cool:
/Just My 50 Cent/
/Mac
 

Vega

Medlem
Rikkmeister nu är det på tiden att vi får lite info om stridandet för nu har folk diskuterat detta länge och vi får aldrig något svar.
Är spelskaparna inte intresserade av vad vi tycker eller bryr dom sig inte?

Som du säkert har läst så börjar folk tröttna på att spela och det är inget kul för oss andra som gärna vill fortsätta spela. Alla har inte kommit så långt i spelet som jag så mig gör det inte så mycket att jag inta kan strida för tillfället, men det finns dom som sitter fast i forskningen pga av att det inte funkar att inta några provinser för att det är på tok för svårt att strida ja rent omöjligt.
Är det meningen att man ska strida för att inta provinser och också turnera då måste det bli bättre balans så man inte förlorar varje gång och blir av med hela armeer. Och vissa provinser är det helt galet dyrt att förhandla sig till också särskilt dom varor man inte producerar själv.

Jag förstår alla att dom blir förbannade och opponerar sig och det har pågått i minst 14 dagar nu utan att vi sett någon förbättring.
Du får stöta på spelmakarna hårdare och ge dom en spark där bak så dom vaknar.

Ha en trevlig dag alla glada och förbannade, jag ska försöka ha det.
Vega
 

Malcummer

Medlem
Jag sitter helt fast! För att kunna öppna min kista för att sen gå vidare i spelet, så måste jag klara 8 provinser till!!
Det enda jag kan göra nu är att logga in, inhämta det som jag har producerat och starta produktionerna igen. Sen är det
dags att logga uto_O Finns ju inget som är kul med spelet längre! Nä händer det ingenting snart så lägger jag ner det här.
Tålamod säger dom....visst okej tålamod... men hur länge????
 

Macbolan

Mästare
Spelutvecklarna påstod att denna omändring av stridssystemet gjorde det enklare för dem..att "balansera" dom olika trupperna emot varandra!
JÄTTEBRA!! :)
Så nu väntar Vi Alla på en rejäl nerf på motståndstrupperna i Provinser...Minst 2/3 skall skalas av...och i Turnering...bör minst 50% skalas av efter Steg #3 :cool:
...så kom igen Gänget!...visa Hur enkelt det har blivit att "Balansera" trupperna!....gärna igår...men helst IDAG!! :p
/Mac
 

DeletedUser223

Guest
Hey guys...
Jag har märkt att det faktiskt inte ÄR omöjligt att vinna. Visst det kanske kostar lite mer arméer nu, men skillnaden är nu vad jag förstår att det är livsviktigt att kolla på fiendetruppens svagheter och styrkor och använda exakt rätt truppuppsättning själv mot dessa. Förut var det viktigt, men nu är det VIKTIGT. Jag har märkt att häxorna har en mkt större del i spelet än vad de hade förut. Jag ser till att alltid ha minst 2 häxor på plan för att kunna neglegera skada från fienden. Ibland har jag kört med enbart häxor och det har slutat bra. Så.. tänk på era respektive klasser som tar bort skada från fienden. Det är sjukt viktigt. Om man spelar på rätt sätt.

Eftersom jag är en av de som klagat mest så förstår jag ju att folk kanske ser mig som en traitor.. men :) .... trial and error.. Funkar rätt bra för mig nu. Ge inte upp. Det finns strategier. Ni måste bara glömma den där "fuck it" inställningen och verkligen välja rätt inför varje fight.

Plus att det kommer fler uppdateringar som gör att de kanske kanske blir liiite lättare.. :)
 

Gluggen

Medlem
om det är så besvärligt sluta figtas och börja förhandla det har jag gjort och nu slipper jag kasta bort verktygen på att träna nya soldater då kan jag ägna mej åt annat istället
 

Macbolan

Mästare
Jag har märkt att häxorna har en mkt större del i spelet än vad de hade förut. Jag ser till att alltid ha minst 2 häxor på plan för att kunna neglegera skada från fienden. Ibland har jag kört med enbart häxor och det har slutat bra. Så.. tänk på era respektive klasser som tar bort skada från fienden. Det är sjukt viktigt. Om man spelar på rätt sätt.

Problemet ute i provinserna...är dock, att Dina Häxor inte får en chans att göra sin "Grej"...står det 2 enheter Bågar på andra sidan...så startar dom upp först och sänker dina Häxor med ETT skott vardera,,,,Voilá...Inga häxor kvar! ;)
..och övriga trupper blir massakrerade av Riddare!

Enda sättet å fixa detta "problemet"...är att antingen minska truppstorleken eller Nerfa slagstyrkan hos motståndet....
/Just My 50 Cent/
/Mac
 

DeletedUser223

Guest
Mac, det finns en aspekt till att fundera över. När du kollar på fiendens trupp innan du går in i fighten och ser vad han har för uppställning, så välj minst en svärdfajtare då, för de har alltid första initiativet vill jag minnas. Gå in på spelplanen, analysera, fundera, räkna ut. Då har du möjligheten att se hur fienden står.. lämna rundan utan att fighta, ta in häxor.. Placera de i rutorna som med din beräkning borde befinna sig längst bort från bågskyttarna. Föredragsvis längst ut på sidorna.. / Det går när det oftast finns hinder. Då vinner du en runda, för då är det först din svärdstämjares tur, sen hans bågskyttar, sen.. planerar du efter det. Har fienden Kerberos så är detta jobbigt om det inte finns hinder.. samt canoneers.. men i praktiken funkar det ofta om man går in o kollar upp spelplanen först.. För fienden står alltid på samma sätt... Efter det kan du anpassa uppställningen av dina gubbar. Beroende på vilken klass du använder i rutorna avgör också var de står på spelplan. :)

Självklart förstår jag att man hellre inte krigar idag, och det ska man inte göra.. jag tycker fortfarande att det är ett kasst system. För förlorar.. det gör du fortfarande mkt mer än innan, men du KAN vinna med små marginaler om du lägger ner energi.. :D
 

DeletedUser166

Guest
De som stör mig mest med de här är +och- bonusarna vissa gubbar har, tycker de är helt absurt att armborstskyttar har -70% skada från tunga närstrids enheter pallan känns gode fel också. Å de här är bar för att de ska va lättare att stop in nya gubbar som ändå kommer hamna i ett av dom fack som redan finns, stridsstjärnan eller va fan dom kallar de. Bra mot 2 gubbar dålig mot 2. Då är de ju helt menings löst att stoppa in nya enheter ändå, lika bra att bara fortsätta kunna uppgradera dom gamla.

Om man tränar gubbar konstant nu måste man minst bygga 2 till helt uppgraderade verkstäder för at ersätta alla verktyg man tappar.
Känns även som att alla saker som ökar träning hastigheten är helt meningslösa nu, de går ju ändå så jävla fort att träna gubbar.

De vettigaste dom kan göra är att införa de gamla systemet igen tills dom har hittat ett fungerande system å testat de noggrant i helhet.
klarar dom inte de, behåll de gamla lägg ner lite mer tid på dom gubbar ni redan har flaggat för ska komma i forsknings trädet för de är garanterat inte omöjligt å få in dom i de gamla systemet blir bara lite mer jobb. Sen inför inga mer gubbar låt dom bara uppgraderas så är problemet löst.

Ja tror ju att de här måste lösas ganska snart om dom inte vill få en mass flykt dom flesta ja vet sitter bara å väntar på att dom ska åtgärda det. Säga vi gör de i 3 steg å total sabbar spelet under tiden funkar inte.
 

Taj-Lej

Kändis
kul att du kan vinna skulle bara vilja veta hur många provinser du har öppnat för motståndet blir ju bara värre själv tycker jag synd om dom gamla spelarna som har öppnat över 300 själv har jag bara öppnat 260 och blir slaktad och kan inte förhandla mig till provinser för jag har inte kommit till troll än och även där måste jag komma in en bit innan jag blir slavägare och kan lämna orcer i förhandlingarna
 

DeletedUser229

Guest
Hey guys...
Jag har märkt att det faktiskt inte ÄR omöjligt att vinna. Visst det kanske kostar lite mer arméer nu, men skillnaden är nu vad jag förstår att det är livsviktigt att kolla på fiendetruppens svagheter och styrkor och använda exakt rätt truppuppsättning själv mot dessa. Förut var det viktigt, men nu är det VIKTIGT. Jag har märkt att häxorna har en mkt större del i spelet än vad de hade förut. Jag ser till att alltid ha minst 2 häxor på plan för att kunna neglegera skada från fienden. Ibland har jag kört med enbart häxor och det har slutat bra. Så.. tänk på era respektive klasser som tar bort skada från fienden. Det är sjukt viktigt. Om man spelar på rätt sätt.

Eftersom jag är en av de som klagat mest så förstår jag ju att folk kanske ser mig som en traitor.. men :) .... trial and error.. Funkar rätt bra för mig nu. Ge inte upp. Det finns strategier. Ni måste bara glömma den där "fuck it" inställningen och verkligen välja rätt inför varje fight.

Plus att det kommer fler uppdateringar som gör att de kanske kanske blir liiite lättare.. :)

Att du bara lägger energi på att "få det att funka" när det är så uppenbara problem?
Själv har jag inga häxor och inget motsvarande som fungerar som du säger.
Skillnaden mot hur det var tidigare är helt enkelt för stor.
Personligen tycker jag inte att du gör oss spelare någon tjänst med ditt inlägg.
Utvecklarna ska verkligen inte ha någon cred whatsoever för den här ombalanseringen.
Eller va f-n man nu ska kalla det...
 

DeletedUser

Guest
Lugn Oliver. Bli inte så irriterad på King Alveron. Han försöker bara spela spelet och få ut nåt av det trots att det blivit så djävulskt svårt att göra det.
Jag ser det som bra initiativ att han delar med sig av de erfarenheter han lyckats skaffa av det trasiga systemet.
Jag har heller inga häxor eller annat dundermedel att fightas med så jag försöker inte ens strida mig vidare på kartan. Men pallar nån att prova sig fram och hitta en lösning så tar jag gärna del av den för möjligt framtida bruk.

Det som admin gör värst av allt i det här sammanhanget tycker jag personligen är att man inte bemöter oss i vår kritik. Ger oss lite feedback om tänkbara tidsramar och möjliga lösningar på det vi påpekar, "gnäller ,tycker och klagar" om.
Känns lite som att man inte tar spelarna på allvar och inte vågar diskutera kritiken.
 
Topp