• Kära gäst,

    För att aktivt delta i forumet genom att vara med i diskussioner eller starta dina egna trådar och ämnen, behöver du ett spelkonto. REGISTRERA HÄR!

Boklista, boktips, läsvärt

Jian

Mästare
Det finns ju en tråd med serier på nätet/TV
Det finns ju en tråd med filmtips

Finns det någon tråd med tips på läsvärda böcker?
Jag har för mig det - men hittar inte den vis "Sök" på forum eller i sök bland egna gamla minnen Hjälp, snälla
 

Gaiona

Mästare
Inte vad jag vet men skriv gärna dina tips här.

Om det visar sig senare att det finns en lämplig tråd för boktips så slår jag gärna ihop trådarna om det känns lämpligt.
 

Sompote

Tävlingsledare
Gillar man kriminalare, så läs allt av Arnaldur Indriðason, riktigt bra böcker.

Gillar man psykologi, böckerna av Torey Hayden (ibland Torey L Hayden). Framförallt de verklighetsbaserade.

Och vill man skratta högt, så är bästa boken hittills Blå himmel av Joe Keenan. (Den kan vara lättare att få tag i på engelska nuförtiden, för er som känner att det går lika bra. Blue heaven).
 

Macbolan

Mästare
En Bok som Jag som Jag tyckte var fantastiskt Bra är; "I Am Pilgrim" av Terry Hayes!
1608522743281.png

Den rör sig över flera genre ..börjar som en Kriminalroman, blir en spionthriller... Olika händelser utspelas, och som sedan löper in i varandra!
En riktig spänningsroman! :)
Mvh/Mac
 

potter

Mästare
Här en bok jag läste för många, många år sedan men kan vara en intressant läsning ur ett jämställdhetsperspektiv än idag 2020.

Egalias döttrar

av Gerd Brantenberg

En kort recension kommer här: Gerd Brantenbergs Egalias döttrar är en träffsäker parodi på det moderna patriarkatet. Ebba Witt-Brattström skriver i ett nytt efterord att en av Gerd Brantenbergs poänger är att könsmakt korrumperar. Och alla som läser den här boken lär ställa sig på Petronius och maskuliniströrelsens sida i dess kamp för ett Egalia där alla respekteras som individer, oberoende av kön.
 

potter

Mästare
Här är en annan bok/ljudbok som kan vara av intresse?
Hej Lättja
Corinne Maier


Med underbart bitsk ironi plockar Corinne Maier isär de flesta myterna om företagsvärlden och visar hur den egentligen ser ut. Företagsspråket som ingen förstår, företagskulturen som inte har något att göra med kultur och vikten av att till varje pris hålla skenet uppe. Hej Lättja är rolig läsning. En anti-karriärbok att känna igen sig i eller att låta sig inspireras av på väg mot den totala demoraliseringen.
 

DeletedUser93

Guest
Torey Hayden- Jättebra böcker.
Herbjörg Wassmo, norsk författarinna, rekommenderar verkligen att läsa hennes böcker. Mest känd är väl Dinas Bok men triologin som börjar med Huset med den blinda glasverandan, är förbaskat bra.
Lite gladare men med allvar : Små ögonblick av lycka ( men rätt mycket elände med ) 83 1/4 Hendrik Groens hemliga dagbok.
Stefan Einhorn: Änglarnas svar. Och ikke att förglömma: Konsten att vara snäll:
 

Macbolan

Mästare
En Bok jag väntar på;
Måste bli Donald Trumps egen självbiografi om sin tid som President över USA och sin tid i Vita Huset!!:cool:
..vilken underbar inblick det skall bli i denna Mans skadade psyke/personlighet! ..lite typ som "En Seriemördares bekännelse" ifrån nån Discovery Dokumentär! :p;)
 

harpan

Legend
En Bok jag väntar på;
Måste bli Donald Trumps egen självbiografi om sin tid som President över USA och sin tid i Vita Huset!!:cool:
..vilken underbar inblick det skall bli i denna Mans skadade psyke/personlighet! ..lite typ som "En Seriemördares bekännelse" ifrån nån Discovery Dokumentär! :p;)
Jisses hua men måste läsa!!
 
Topp