• Kära gäst,

    För att aktivt delta i forumet genom att vara med i diskussioner eller starta dina egna trådar och ämnen, behöver du ett spelkonto. REGISTRERA HÄR!

Booster-varor

Rosis

Mästare
Uppdateringar kommer med förändringar som görs. :)

Enklast och snabbast att spela detta spel är att enbart bygga de fabriker, och tillverka de varor man är boostad i. Sedan byter man till sig de oboostade varorna på marknadsplatsen med andra spelare. De varor som man har boost i bestämmer vilka ytterligare varor man får i senare kapitel. För de som tycker att detta känns som självklart; så bra, strunta då i detta inlägg. Jag har skrivit informationen för de som känner sig osäker eller vill planera i förväg och bygga upp sina fabriker lite innan man forskat fram sin boost. Men, det är ingen mening att tillverka något i kommande boost-varors fabriker förrän man forskat fram boosten för den varan, det kostar så mycket annars att tillverka dem.

Mammios tabell över spelets varor är överskådlig och bra, kolla gärna där också:

I kapitel 1 forskar du fram din boostade standardvara av basvarorna. I kapitlet Elementalerna (kap 12) forskar man fram sin kännande basvara, och boost för Upplyst basvara forskas i kapitlet Laganda (Kap 18).
Om Basvaran för dig är boost i standardvaran Stål :steel: Blir boostad kännande basvara Alvträdgummi
sentientplanks-e1537716603174.png
Och boostad upplyst basvara blir Urmineraler Primordial Minerals

Stål tillverkas i Stålfabriken, Alvträgummi i Brädfabriken och Urmineraler i Marmorfabriken.

Om Basvaran för dig är boost i standardvaran Marmor :marble: Blir boostad kännande basvara Platina
sentientsteel-e1537716655195.png
Och boostad upplyst basvara Vetenskapliga groddar
1625831629552.png


Marmor tillverkas i Marmorfabriken, Platina i Stålfabriken och Vetenskapliga groddar i Brädfabriken.

Om Basvaran för dig är boost i standardvaran Brädor :plank: Blir boostad kännande basvara Månsten
sentientmarble-e1537716562270.png
Och boostad upplyst basvara blir Glödgade metalltackor
1625831665919.png


Brädor tillverkas i Brädfabriken, Månsten i Marmorfabriken och Glödgade metalltackor i Stålfabriken.


I kapitel 2 forskar du fram din boostade standard förädlade vara. I kapitlet Amuni (kap 13) forskar man fram sin kännande förädlade vara, och boost för upplyst förädlad vara forskas i kapitlet Den förvisades hämnd (kap 19).
Om boost i förädlad standardvara Kristall :crystal: = Boostad kännande förädlad vara Mystiskt bläck
Gr8_arcaneink.png
Och boostad upplyst förädlad vara Det finaste flygpulvret Det finaste flygpulvret

Kristall tillverkas i Kristallfabriken, Mystiskt bläck i Skriftrullefabriken och Det finaste flygpulvret tillverkas i Sidenfabriken.

Om boost i förädlad standardvara Skriftrullar :scroll: = boostad kännande förädlad vara Kunglig sammet
Gr8_velvet.png
Boostad upplyst förädlad vara Eterisk Aerosol Eterisk aerosol

Skriftrullar tillverkas i Skriftrullefabriken, Kunglig sammet i Sidenfabriken och Eterisk Aerosol tillverkas i Kristallfabriken.

Om boost i förädlad standardvara Siden :silk: = boostad kännande förädlad vara Obsidian
Gr8_obsidian.png
Boostad upplyst förädlad vara Undervax Undervax

Siden tillverkas i Sidenfabriken, Obsidian tillverkas i Kristallfabriken och Undervax tillverkas i Skriftrullefabriken.


I kapitel 3 forskar du fram din boostade standard dyrbara vara. I kapitlet Konstruktioner (kap 14) forskar man fram sin kännande dyrbara vara, och boost för upplyst dyrbar vara forskas i kapitlet Musikens kraft (kap 20).
Om boost i dyrbar standardvara Elixir :elixir: = boostad kännande dyrbar vara Legerad svamp
icon-constructs-alloy-shrooms.png
Och boostad upplyst dyrbar vara Underbara kulor AscendedGems.png

Elixir tillverkas i Elixirfabriken, Legerad svamp i Magupulverfabriken och Underbara kulor tillverkas i Juvelfabriken.

Om boost i dyrbar standardvara Magipulver :magicdust: = boostad kännande dyrbar vara Kosmisk Vismut
icon-constructs-cosmic-bismuth.png
Och boostad upplyst dyrbar vara Kryddig topping Kryddig topping

Magipulver tillverkas i Magipulverfabriken, Kosmisk Vismut i Juvelfabriken och Kryddig topping tillverkas i Elixirfabriken.

Om boost i dyrbar standardvara Juveler :gem: = boostad kännande dyrbar vara Tokig Tvål
icon-constructs-silly-soap.png
Och boostad upplyst dyrbar vara Genialiska partiklar AscendedMagic Dust.png

Juveler tillverkas i Juvelfabriken, Tokig tvål i Elixirfabriken och Genialiska partiklar tillverkas i Magipulverfabriken.


Hur man vill spela som är upp till var och en, men för att göra det lätt för sig är det bästa att enbart producera de varor man har boost i, och byta sig till resten. De fabriker som man har sin boost i bör man inte använda till att producera andra varor i, utan enbart den boostade varan, annars förlorar man alldeles för mycket förnödenheter, mynt, varor, frön och unurium jämfört med vad man får tillbaka. Bättre är det då att byta av de varor man har fått sin boost i, och hela tiden hålla marknaden levande. Lycka till!
 
Senast ändrad:

Rosis

Mästare
Hur många fabriker har ni i varje grupp?

Själv har jag sex T1 standardboost (brädor), och två kännande (månsten).

Två T2 standardboost (skriftrullar) och två kännande (kunglig sammet).

Två T3 standardboost (magipulver) och en kännande (kosmisk vismut) fabrik.

Dessutom har jag flera eventbyggnader som ger mycket frön, m.m, och underverk som hjälper till med både varor, frön och allt möjligt.

Jag tillverkar alltså enbart brädor, skriftrullar och magipulver i mina standardboost-fabriker, inte kännande varor, och sedan tillverkar jag månsten, kunglig sammet och kosmisk vismut i mina "bonusfabriker" som jag byggde när jag kom in i de tre kapitlen där kännande varor startar. Sedan byter jag mig till alla andra varor som jag behöver. Jag ser dessutom alla andra spelare på marknaden som behöver kännande varor, så där är det inte enbart ens grannar och Brödraskap som man måste förlita sig på, så man bör klara sig oavsett var man är placerad på kartan.

Tillägg: Den här kommentaren är inte aktuell i antal fabriker längre, eftersom de förändras med varje kapitel man spelar. Lösningen är att vara flexibel, spela spiran så man får teleporters, och ha fullt utvecklade fabriker i lagret till hands för ökat behov. Bygga, uppgradera, tillverka, teleportera, sätta ut igen, förändra, pussla så allt får plats - det är nog nyckeln till "tur" i spelet. Så lycka till oavsett i vilken fas du är i.
 
Senast ändrad:

Aurene

Legend

DeletedUser598

Guest
Till och med amuni kapitlen klarade jag mig bra med bara en kännande fabrik i varje tier. Sedan hade jag magisk tillverkning på den på dagarna så dem har alltid producerat lagom i den takt som behövdes till kapitlet. Dock i nya Elvenar kapitlet känns det som dom inte räcker så dragit upp ett par extra. Tänkte sedan efter man är klar med kapitlet lagra dem med Teleportera byggnad. Då kan man ju bara poppa ut dem igen när nästa kapitel dyker upp och kräver mer kännande varor. Och som Rosis nämnde så har även jag bara tillverkat kännande i boostbyggnaderna och vanlig tier vara i resterande. :)
 

Jian

Mästare
Lite blanda frågor kring produktion och boostervarar
I hur många kapitel/nivåer (vilka ) har man nytta av respektive T1, T2, T3?
När man ger anbud hos Marknadsplatsen verkar det finnas ett förhållande mellan varorna, Bräder : Stål = 1:1. Hur är förhållandena mellan T2 : T1, T3 : T1 respektive T3 : T2? Kan vara bra att veta när man lägger ett anbud och när man vill veta hur rimligt ett anbud är ute på Marknadsplatsen.
 

Gaiona

Mästare
Man har nytta av de varorna i resten av spelet så du måste fortsätta att producera dem.

En bra sak att veta är att en vara i varje grupp boostas med hjälp av reliker (det är slumpat vilken vara i varje grupp det är för varje spelare) och kan mha reliker komma upp till 700% boost (det krävs då 500 reliker) och den varan är den man bör satsa på att tillverka, de andra två varorna i gruppen lämnat det sig att byta till sig på marknaden.

Förhållandet mellan basvaror och hantverksvaror är 1:1,5 samt mellan hantverksvaror och magiska varor är det samma förhållande dvs 1:1,5 så mellan basvaror och magiska varor blir förhållandet 1:2,25.
 

Jian

Mästare
UV??? För mig som ny blir det Utan Vetande - precis som jag. Har sökt Bergshallar i Wiki utan att få något svar. Berätta gärna lite mer, tack
 
Topp