• Kära gäst,

    För att aktivt delta i forumet genom att vara med i diskussioner eller starta dina egna trådar och ämnen, behöver du ett spelkonto. REGISTRERA HÄR!

Bud på marknadsplatsen

ToLongEars

Medlem
Roade mig med att gå igenom buden på marknadsplatsen. PalidarJr:s bud ej medräknade :)
Det fanns 360 (tvåstjärninga) bud där någon ville byta dyrbara varor mot bas eller förädlade varor. 59 bud där någon ville byta inom samma skikt. Samt 20 bud där någon ville byta bas eller förädlade varor mot dyrbara. Dem tog jag ju såklart! :) Det är helt uppenbart att kostnaden för att producera varorna inte speglar värdet på marknadsplatsen. Nästa alla vill byta bort förädlade varor. Marknadsplatsen kan inte vara en sund bytesplats för varor eftersom Inno har bestämt ett värde på varorna som inte överensstämmer med den faktiska produktionskostnaden.
/Långöra
 
Senast ändrad:

Gaiona

Mästare
Roade mig med att gå igenom buden på marknadsplatsen. PalidarJr:s bud ej medräknade :)
Det fanns 360 (tvåstjärninga) bud där någon ville byta dyrbara varor mot bas eller förädlade varor. 59 bud där någon ville byta inom samma skikt. Samt 20 bud där någon ville byta bas eller förädlade varor mot dyrbara. Dem tog jag ju såklart! :) Det är helt uppenbart att kostnaden för att producera varorna inte speglar värdet på marknadsplatsen. Nästa alla vill byta bort förädlade varor. Marknadsplatsen kan inte vara en sund bytesplats för varor eftersom Inno har bestämt ett värde på varorna som inte överensstämmer med den faktiska produktionskostnaden.
/Långöra
Jag kan på sätt och vis hålla med dig men att bara undersöka 360 bud vid ett tillfälle är nog tyvärr inte tillräckligt underlag för att göra en förändring av förhållanden mellan de olika skikten. Innogames har statistik av hur buden fördelar sig och de gjorde en förändring för något år sedan så att det skulle bli 1:1,5 istället för 1:4 mellan två närliggande skikt och jag tror att de gjorde den förändringen eftersom de såg hur buden fördelade sig mellan skikten.

Jag är övertygad om att Inno håller koll på marknaden och är beredda att ändra förhållandet igen om de kan bli mer rättvist men det är självklart att vi spelare gärna får framföra önskemål om sådana förändringar.
 

ToLongEars

Medlem
Nu är det ju inte så att tanken på denna "undersökning" uppstod i ett vakuum. Det ser ut så här varje dag. Jag kan räkna på mina två öron de gånger under året som jag har sett någon lägga ett (stort) tvåstjärnigt bud på marknaden där de erbjudit kristaller, skrift eller siden mot elixir, pulver eller juveler. Anledningen till detta är så klart att det för varje spelare är rationellt att producera värdefulla varor (då skillnaden i produktionskostnaden är minimal) och byta dem mot förädlade och enkla varor. (Samma gäller ju kännande varor) Det är dock inte optimalt på en aggregerad nivå.
Skulle ju vara kul att se Innos statistik. Jag är också övertygad om att Inno har koll på marknaden och är beredda att ändra förhållandet igen.
/Långöra
 

Alvros

Medlem
När jag lägger upp något på marknadsplatsen som jag vill byta så får jag alltid ett förslag från spelet på ett belopp. Först när jag går in på listan av mina egna bud ser jag om det har resulterat i två eller tre stjärnor. Oftast är det två. Vill jag lägga upp det med tre stjärnor så får jag fixa det manuellt. Troligen använder de flesta just den möjligheten med några undantag.
 

Gaiona

Mästare
När jag lägger upp något på marknadsplatsen som jag vill byta så får jag alltid ett förslag från spelet på ett belopp. Först när jag går in på listan av mina egna bud ser jag om det har resulterat i två eller tre stjärnor. Oftast är det två. Vill jag lägga upp det med tre stjärnor så får jag fixa det manuellt. Troligen använder de flesta just den möjligheten med några undantag.
Förslaget är alltid ett tvåstjärnigt bud så att man enkelt kan lägga sådana bud.
 

ToLongEars

Medlem
Så är det ju! Jag menar att det bytesvärde som Inno bestämt inne stämmer överens med den faktiska produktionskostnaderna och att marknaden därför är osund. Det finns ett (i nationalekonomiska termer) utbudsöverskott av värdefulla varor.
 
Topp