• Kära gäst,

    För att aktivt delta i forumet genom att vara med i diskussioner eller starta dina egna trådar och ämnen, behöver du ett spelkonto. REGISTRERA HÄR!

Fixat Chat skrift ger samtidiga kortkommandon

Jian

Mästare
Idag har det, vid flera olika tillfällen, trasslat till sig när jag skulle skriva i chatten.
När bokstäverna skrevs in i chatten så blev de samtidigt kortkommandon, med en väldans fart. Det sista var "vill du logga ut". Jag nekade till utloggning och gick sedan tillbaka till chatten. Då fungerade den.
Det här har upprepats vid 3 olika tillfällen 2 maj 2021.
 

Starshadow

Översättare
Team Elvenar
Jag har också råkat ut för det :) när jag precis skrivit i chatten och sedan går till en annan sida (flik) och tillbaka igen och börjar skriva blir det så. När jag klickar i chatt-raden igen så funkar det som det ska.
Gissar att det blir en "odefinierad situation" för datorn om jag inte klickar tydligt i chattraden igen.
 

Boefst

Community Manager
Team Elvenar
Om bokstäverna skrivs i chatten samtidigt som kortkommandona aktiveras så är det ett problem.
Jag måste dock ha bevis på att det faktiskt är så och inte att chatt rutan blivit avmarkerad av någon anledning.
Så håll koll på om det händer igen om bokstäver faktiskt skrivs i chatten så det inte bara är att den blivit avmarkerad.
 

Starshadow

Översättare
Team Elvenar
Jag har kunnat skriva en halv mening i chattraden samtidigt som det hoppat upp massa kortkommandofönster ;) Ska se om jag kan lyckas fota det vid tillfälle.
 

Gose

Mästerkock
Team Elvenar
Råkat ut för samma sak, men då är det oftast för att jag råkar toucha på musplattan med något (ärm, finger, sladd) så att den hoppar ur chatfönstret
 

Gose

Mästerkock
Team Elvenar
Vet ju inte riktigt varför hennes fönster hoppar upp, men jag har alltid kunnat härleda det till att jag råkat komma åt musen alt musplattan på något sätt så att chatfönstret inte är det aktiva längre.
 

Jian

Mästare
Om bokstäverna skrivs i chatten samtidigt som kortkommandona aktiveras så är det ett problem.
Jag måste dock ha bevis på att det faktiskt är så och inte att chatt rutan blivit avmarkerad av någon anledning.
Så håll koll på om det händer igen om bokstäver faktiskt skrivs i chatten så det inte bara är att den blivit avmarkerad.
Tyvärr kan jag inte skicka bevis, eftersom datorn utför två saker samtidigt:
När jag, enbart, skriver i chat, så dubbelarbetar datorn och skriver både in 4-6 bokstäver i chat och samtidigt/parallellt aktiverar motsvarande kortkommandon. Det brukar komma till "Vill du logga ut?" (eller hur formuleringen är) och då har det hela pågått i några sek. Jag svarar naturligtvis att jag vill fortsätta vara inloggad.
Det här fenomenet har uppträtt 3-5 gånger under våren. Datorn får "ett spel" och kommer till frågan "Vill du avsluta". Då avbryter jag och "händelsen" är över (för den här gången).
Jag har inte hittat något samband när fenomenet uppstår. Det är spontant och oregelbundet.
Till skillnad från Starshadow (ovan) så har jag, hela tiden, varit kvar i chattens skrivrad ända tills frågan om "Vill du avsluta?" kommer.
 

Gaiona

Mästare
Det enda sättet att skaffa bevis/dokumentation är om någon kan spela in vad som händer på skärmen, i Windows 10 så finns det en sådan inspelningsfunktion, för att starta den så håller man ner Windowstangenten och Alt samt trycker R så ska inspelningen starta efter en liten stund (jag har inte provat själv än).
 

Jian

Mästare
Det enda sättet att skaffa bevis/dokumentation är om någon kan spela in vad som händer på skärmen, i Windows 10 så finns det en sådan inspelningsfunktion, för att starta den så håller man ner Windowstangenten och Alt samt trycker R så ska inspelningen starta efter en liten stund (jag har inte provat själv än).
Det kan nog vara bra - om man vet i förväg att det kommer att bli besvär, eller om det återkommer och man är medveten när.
 

Gaiona

Mästare
Det kan nog vara bra - om man vet i förväg att det kommer att bli besvär, eller om det återkommer och man är medveten när.
Med lite tur (eller mycket) kan man starta inspelningen när problemet uppstår och man kan sen fortsätta att skriva i chatten och kommandon utförs (om det nu är det som händer).
 
Topp