• Kära gäst,

    För att aktivt delta i forumet genom att vara med i diskussioner eller starta dina egna trådar och ämnen, behöver du ett spelkonto. REGISTRERA HÄR!

Inte ett fel Detta är inget svenskt ord

Nivea

Medlem
Feiska; :cool: roligt men inget svenskt ord.
==========================
1646879235023.png
 

Nivea

Medlem
Helt rätt, uttryckte mig fel. Det är naturligtvis ett svenskt ord men som inte finns med i SAOL och SO, men i SAOB. Ett gammalt svenskt ord alltså som användes 17- 18hundratalet. Undra bara om vi ska blanda 'modern svenska' texter med gammalsvenska eller fornsvenska ord. Googles och Microsofts stavningskontroller säger att ordet feiska inte finns. Även på Forum blir ordet röd markerad. Men, för all del. Är det ok att använda det ordet föreslå jag ordet féerisk istället för feiska. Enklare att se samband med feerna tycker jag.
 

Gaiona

Mästare
Feernas olika forskningar har haft namnet Festil respektive Feisk under ett antal år och det är knappast ett krav att ordet måste vara ett ord som förekommer i Svenska Akademins ordlista eller i Svensk Ordbok eftersom det är ett egennamn på en gästras.

Gästrasen i kapitlet efter som heter Orcher finns inte heller i någon av ordböckerna, inte heller i Svenska Akademins ordbok.
 

Nivea

Medlem
Varför inte använda "Feernas uråldriga underverk" istället för "Feiska uråldriga underverk"?
 
Topp