• Kära gäst,

    För att aktivt delta i forumet genom att vara med i diskussioner eller starta dina egna trådar och ämnen, behöver du ett spelkonto. REGISTRERA HÄR!

Dvärgarnas parspel - augustitävlingen

P3Games

Legend
Hallå.
Eftersom inlägg gjorda i den delen där själva tävlingen huserar kommer vara dolda tills att tävlingen flaggats av, är det korkat av mig att skriva något där...ännu.
Så jag blottar min okunskap i denna tråd istället (jag brukar ibland missa skogen för alla träd).

Om tävlingen är öppen till söndag. och man kan editera sina bidrag fram till dess, vad är det man editerar? Kan man ändra vilka kort man valt, och ser man direkt hur många par man uppnått. Om så är fallet så ändrar man ju tills man fått sju par, hmm verkar inte riktigt stämma. Min logiska slutsats är då att så är inte fallet. Men vad gäller i så fall? Då jag ännu inte har klickat bland rutorna (avvaktar) så vet jag inte vad som sker. Ser man direkt hur många rätt man har? Bikupan i skallen surrar rätt friskt i skallen hos mig, så jag vet inte riktigt hur jag ska sortera tankarna här. ;)


Oavsett mina kanske märkliga frågor så har jag i alla fall räknat på hur stor chans man har att pricka in ett visst antal rätt.

Elvenar_AugTävling.PNG


Procenttalen ovanför respektive stapel säger rakt av hur stor chansen är för en spelare att få från 0 till 7 korrekta par (av 15 valda kort, bland 15 par - 30 kort).
De svarta talen längst ned säger hur många spelare i snitt det behövs för att uppnå ett visst antal par. T ex kommer bara var 1500:e spelare att få sju par korrekta - inte så stor chans alltså. Ännu svårare att få 0 rätt, men det ger ju inget pris ändå :) Borde gett en dyr byggnad då det är tre ggr svårare att få 0 än 7 rätt.
De flesta (ca 70%) kommer få 3 eller 4 rätt. Har man 6 rätt är nog chansen stor att man hamnar på prislistan, men det beror ju förstås på hur många som tävlar.

Nåja, jag får klicka på bland rutorna snart och se vad som händer.
 

Gaiona

Mästare
Ingen som valt dessa femton nummer/kort får reda på vilka par det är förrän efter tävlingen, dvs nästa vecka.
Bilden med rutorna går inte att klicka på, det är bara en exempelbild, ditt svar anger du i ett inlägg med femton olika siffror och det kan bli allt från noll par till sju par (de två ytterligheterna noll respektive sju är det lägst sannolikhet att få vilket du redan visat med dina staplar).
Chansen att alla deltagare ska få fyra par är ganska hög men som det står i reglerna så fördelas priserna bland de som får flest par.
Jag hoppas att mina svar jagade ut en hel del bin från din surrande skalle... ;)
 

P3Games

Legend
Ah, tack Gaiona.
Då hade jag rätt om en sak i alla fall - jag såg inte skogen.

Som du skriver kan man inte klicka på rutorna, vilket var det jag trodde att man skulle göra. Blev lite ställd hur det skulle visas. Men att ange sina svar i ett inlägg förklarar det ju hela, så jo, du rensade ut allt surr jag hade :).
 

Sompote

Tävlingsledare
Hej, P3Games.
Väldigt intressant uträkning, riktigt kul att läsa. Eftersom du fick svar på de mest akuta frågorna av @Gaiona , så valde jag att avvakta till efter tävlingen.
Och nu vet vi hur det gick, och det ser ut att följa statistiken rätt bra. Frågan är väl om 27 bidrag kan anses vara tillräckligt att göra statistik på?

1661206790046.png


Lite bonusinformation:
Det par som hittades flest gånger hittades 15 gånger.
Det par som hittades färst gånger hittades två gånger.

Och när det gäller det övriga du tar upp:
Vi skriver alltid "Du kan redigera ditt bidrag så länge tävlingen är öppen", just för att det går. Kommer du på ett bättre svar, så in och ändra!
Vi har även sett i tävlingar som kräver lite längre svar, att tävlande påbörjar sitt tävlingsbidrag, och av olika anledningar gör klart en annan dag. Och det går ju också precis lika bra.
Och ibland, av olika anledningar, kan jag be dig att ändra ditt svar.

Forumets format är begränsat. I dagsläget har vi inga interaktiva möjligheter på forumet, vilket innebär att tävlingarna skapas med fantasi, text och bild.
Ibland skenar fantasin iväg lite väl mycket, kanske, men jag gör mitt bästa att försöka variera tävlingarna så gott det går. Därför är det toppen att ni vågar fråga när ni har funderingar.

När det gäller vinster är det alltid 3000 diamanter som vi i det svenska teamet får dela ut varje månad.
Ibland kommer tillfällen som det finns fler diamanter, eller annat, i prispotten. Då är huvudkontoret inblandade, antingen genom att de ger oss fler priser att dela ut, eller att de själva skapar en forumstävling som då går samtidigt på alla aktiva forum.

Med hopp om att du fortsätter att tävla i forumstävlingarna,
Sompote
 

P3Games

Legend
Jätteroligt att du visar grafiskt hur det gick.
Visst kommer jag fortsätta tävla. Problemet är väl vad tävlingarna innehåller. Är hyfsat kass på att vara kreativ när det gäller det litterära, men i det numerära eller annat slänger jag nog in en gissning.
 
Topp