• Kära gäst,

    För att aktivt delta i forumet genom att vara med i diskussioner eller starta dina egna trådar och ämnen, behöver du ett spelkonto. REGISTRERA HÄR!

En ledig Vecka!

Elvenlis

Legend
Jag är uska, hemtjänst natt. Fasta besök och larm. Dom som behöver boende pga psykisk ohälsa bor ofta kvar hemma. Sällan dom själva som larmar utan deras grannar när det går överstyr. Vi får väldigt sällan info pga sekretess,, vilket i sig är märkligt vi har ju tystnadsplikt. Den policyn sträcker masen även till att inte informera om pat med tex smittsamma blodsjukdomar och resistenta bakterier för alla ska behandlas lika . Visst vi har ca 500 larm i vårt område, men på natten har vi just ingen chans att få någon info.. och det var inte länge sedan jag fick ta hepatit c prover,,,,,,
Listan kan göras oläsligt lång och tråkig.

Idag för 4 veckor sedan blev jag inlagd på Hia och det visar sig att jag överlevt 2 infarkter orsakade av SCAD vilket vården har noll koll på. Dom tror stress är stor faktor.
Och får åter igen uppleva att det vården inte vet nåt om gör vården inget åt.

Låg lön dåliga arbetsförhållanden, inte ens risktillägg,,, man blir riven , slagen , spottad på osv, och för gammal att ta en annan utbildning.
Jippi.
 

Macbolan

Mästare
Jag lider med Dig Elvenlis...Men känner igen Det Du beskriver!
Man är superstressad varje gång man går till jobbet!..inte en aning Om man kommer hem levande eller kommer vakna upp på IVA...efter att ha blivit nerklubbad av nån påtänd, Psykotisk Ungdom..som anser att Nätdroger är "Bäst i Världen"!?..och gärna nån kemisk substans som friterar hjärnan ordentligt!!

Jag är 56 år gammal..och lär knappast sätta mig bakom skolbänken igen..för att bli nån jäkla Akademiker..som kan jobba till över 70 år...som Reinfeldt mässar om!...Jag har dock ff Styrkan/musklerna kvar för att Överleva som skötare!...Men Jag börjar känna va mina begränsningar..jag e Inte 35 år längre..Och Det känns! :(

Jag gick av igår morse..och har inlett en min semester på 4 veckor...
Sista Natten..så gjorde jag Allt för att gå av sista natten..och komma Hem i "Ett Stycke"!
Och Vad händer?!
Jo 2 Män av Afrikanskt ursprung..bestämmer sig för att göra upp..och slåss..kl 05 på morgonen!
Den ena är en Jätte på typ 120 Kilo..som suttit på Kumlas säkerhetsbunker i 3 år..fick inte vara kvar..för övriga Interner där..kände sig hotade av Honom!
Den andre är en totalpsykotisk snubbe som ägnade sig åt att hoppa på bilar fram å tebax...Polisen va tvingade å skjuta honom med Elpistol!

Båda dessa gossar bestämmer sig för att "Göra upp"..och slåss... Där står Jag..och lurar på Om jag skall låta dem slå ihjäl varandra!??
Men självklart tar min Yrkesheder över..och jag gör en insats för att avstyra detta....
Jag blev tvungen att ta dessa gossar i "Nackskinnet"..och förklara att man slåss inte på ett Sjukhus!
..som Tur är så respekterar Båda dessa individer Mig...ser mig lite som en "Farsa"..och lyssnade...gick åt skilda håll...
Men det kunde lika gärna gått åt Helv*ete..och Jag hade hamnat på antingen Bårhuset eller IVA!?

Detta är Min vardag inom Psykiatrin idag!
Vi skall ha ett lågaffektivt bemötande..får massor av kurser i hur man skall bemöta människor blabla..rena tramset!
Våra chefer lär Oss..Hur man skall ta en spottloska i ansiktet på ett lågaffektivt sätt!..en Örfil eller snyting??
..bara göra som Jesus..Vänd andra kinden till"

Och Vad gör våra Chefer!?
Jo de hänvisar till AFA försäkringen...för att slippa karenskostnaden..Om vi blivit sjukskrivna pga misshandel!
Sen jobbar de på att fasa ut effektiva(äldre) mediciner!...till förmån för en medicin som heter Abilify!..en totalt oduglig medicin!
Den e svindyr...ger mindre biverkningar...Men är totalt oduglig som Psykosmedicin!...man kan lika gärna ordinera Fludent!
Dessutom ger den ett förhöjt aggro hos vissa patienter med Asperger/Autism...

Vi har hamnat i en Ond cirkel inom Psykosvården....
Våra Läkare föredrar att anv. Symptom dämpande läkemedel..ist för verksamma läkemedel emot Psykoser..
..det slutar med att Pat blir resistenta knarkare av Benzo..sen sover dom inte heller på natten...för bruket av Benzo..gör dom resistenta emot insomningstabletter!
Så den sista chansen för en Psykotisk Människa..Att Sova...Försvinner oxå!
Sen får Läkarna panik..när dom inser bruket av Benzo...så dom panikutsätter Benzo..ist..för en normal uttrappning!...vilket innebär att Pat blir ännu mera ångestfull..och har nära till aggression! :(

Tack för att Jag fick skriva av Mig min Frustration!
Mvh
Mac
 

Elvenlis

Legend
Ja du Mac. Tycker att Socialstyrelsen, chefer och diverse politiker behöver gå brevid ett par månader. Med våra löner och tider och obefintliga villkor,, skriva aj och oj raporter och själva få se vilken nytta det gör,,

Men nu tycker tant att du ska släppa allt vad jobb heter och ha en jätteskön semester ;-)
 

Macbolan

Mästare
Hej igen mina Vänner! :)
Min semester har varit underbar..inga "Måsten"..bara slappat å mått gott med god mat å dryck! ;)
Men tyvärr så lider min semester emot sitt slut...på Tisdag nästa vecka är det dax att inställa sig för tjänstgöring igeen! :oops:

Idag råkade jag springa in i en kollega i affären..som har jobbat!
Jag fick höra att det var fullständigt Kaos på avdelningen...Patienterna hade tagit över..och körde skiten ur våra sem..vikarier..dom var förtvivlade!! :confused::eek:
..så i nästa vecka skall Jag in i detta "Getingbo"..och försöka bringa ordning på avdelningen! :confused::(

Det lär väl ta några dagar/nätter...Men sen kommer ordningen vara återställd...Men till vilket "Pris"??
..bli halvt ihjälslagen på vägen?:(

Sen vill Jag tipsa om denna Ledarartikel i Expressen..som rör rökförbud i Svenska fängelser: https://www.expressen.se/ledare/totalt-rokforbud-i-fangelse-ar-farligt-for-personalen/
Läs gärna denna!

För Jag som jobbar inom den Psykiatriska Tvångsvården..kan vittna Om hur Hot&Våld situationerna har ökat markant pga en oförstående Lednings beslut att ta ifrån våra tvångsintagna patienters möjligheter att Röka! :confused:
Och Om Kriminalvårdens verklighetsfrånvända chefer inför Rökförbud på våra fängelser?...så undrar jag Hur man skall bemanna dessa fängelser i framtiden?
/Just My 50 Cent/
/Mac
 

Mjolner

Legend
Har gjort första veckan nu efter semestern. Min frustration är ovanför taknocken redan och då har inte eleverna kommit ännu. Datakoder som inte fungerar, köpa nya som är fel, etc etc etc. Hoppas ni andra har det bättre. Mac, har du överlevt?
 

Macbolan

Mästare
JoTack!...jag har "överlevt"! ;)
Men det var ångestfyllt att gå till jobbet första natten!...Men som tur va..så var det lugnt...och har så varit sen jag började jobba igen efter semestern!
Just Nu njuter jag av stillheten på avdelningen...och väntar in "Höststormen"! :cool::eek:
 

Mjolner

Legend
Det låter bra.

Själv vill jag bara gnälla just nu.
Mina elever får sitt läromedel både i bokform och digitalt, vilket är toppen. Jag kan ha digitala klassrum och ha tvärkoll på allt, ge dem extra osv. Men då behöver de ett konto. Jag tycker att det är pedagogens sak att fixa ett konto så eleven sedan bara behöver koncentrera sig på att lära sig att logga in. Mina lata kollegor tycker eleven ska göra allt själv.
Jag struntade i de och fixade konton, lade in koderna till böckerna och skulle ha den första lektionen. Dessa elever skulle vara jätteduktiga med just att använda dator eller iPad.

Det var som en scen från ett datorteknik i datorns ungdom. Jag kan inte logga in, vart finns internet, vart trycker jag på sedan... fast jag hade steg för Steg undervisning på kanonen. När man inte ens kan skriva sitt efternamn rätt... och två som inte vill...

Valium och höjd lön tack.
 

Elvenlis

Legend
Och jag som tyckte synd om mig som måste "arbetspröva" efter infarkterna,,,,, det här gått en vecka och jag klättrar redan på väggarna,,, vad jag är glad att jag inte är lärare. Dom som är det är sanna hjältar
 

Macbolan

Mästare
Och Jag som upplever mig som en härdad Man..efter 33 år inom akutpsykiatrin samt Armén!?!
...skulle Aldrig någonsin kunna tänka mig tanken, att börja jobba som lärare inom dagens skola!! :confused:
Hellre ligger jag jag i en skyttegrav vid fronten!:eek::cool:
 
Topp