• Kära gäst,

    För att aktivt delta i forumet genom att vara med i diskussioner eller starta dina egna trådar och ämnen, behöver du ett spelkonto. REGISTRERA HÄR!

Event En port till det förflutna

Boefst

Community Manager
Team Elvenar
Här kan ni ge feedback och diskutera eventet!
Förslag på frågor ni kan svara på:
  • Hur var grafiken?
  • Vad tycker du om storpriset?
  • Hur var de dagliga priserna?
  • Hur var uppdragen?
  • Denna gången var det en ny mekanik, vad tyckte ni om den?
 

P3Games

Legend
Jag är kluven till om jag ska gilla den nya spelmekaniken eller ej. Tidigare Event har man (i alla fall jag) kunnat välja hur effektivt man vill nyttja de resurser man samlat in. Här går det inte lika enkelt...så ju mer jag spelat desto mer har jag märkt att jag ogillar hela upplägget. Dock kunde jag inte låta bli att ändå försöka se hur effektiv jag bör vara med de olika val man har angående antalet triumfjuveler man så hett suktar efter.

För varje vinstalternativ som ges (typ +1 eller +3 osv) så måste man göra avväganden till hur mycket figuriner/verktyg/tärningar man behöver samla in. Genom att summera den snittkostnad som går åt per visad ikon, och sen dividera med de antal steg man får i belöning, så ser man vilket av de tre alternativen som är värd att satsa på - alltså vad är mest ekonomiskt.

Eventkostnad_tab1.PNG


Det översta alternativet ger mig endast 1 triumfjuvel, alltså jag får bara ett steg i belöning, men det kostar mindre. Är denna lägre kostnad vettig? Nej. Det kostar mig 58 dvärgmarker i snitt att ge mig på detta val, jämfört med sista alternativet som endast kostar 39,5 dvärgmarker/steg.

Var kommer siffrorna ifrån, och vad betyder de?
För varje uppdrag kollar jag vilka nivåer som figuren, verktyget och tärningen har (från 1 till 6).
Dessa nivåer har olika sannolikheter att uppnås vid de klick man gör bland bägarna. Eftersom man kan erhålla rätt typ direkt vid klick, eller via sammanslagning, så hoppar jag över hela förklaringen till hur kostnadsvärdena tagits fram (de har datorsimulerats via miljontals körningar).

Nivåer och snittkostnader ses i nedanstående tabell.
Eventkostnad_tab2.PNG

varje rad är baserat på 1 miljon datorsimuleringar, så värdena är inte helt exakta, men väldigt nära den matematiska sanningen.

Om vi tar uppdrag 1 överst i föregående bild, med en figur på nivå 2, ett verktyg på nivå 5 och en tärning på nivå 1, så ger det en snittkostnad:
9 + 39 + 10, vilket totalt blir 58. Eftersom belöningen bara är ett steg så kostar det alltså 58/steg. Klart sämsta av de tre valen.


Jag kan ha missat nåt fundamentalt i att göra ekonomiska val, nån annan kanske har ett smidigare sätt.
Hur som helst är detta inget jag hoppas kommer i fler event framöver - jag orkar inte "översätta" till kostnad hela tiden. Men, varför gör jag det då? För att jag inte kan låta bli nu när jag vet att man kan...


PS. Varför är kostnaden lägre för nivå 2 än nivå 1?
Jo, man kan uppnå nivå 2 antingen direkt (30%) eller via två nivå 1 (40% styck), och summan av dessa båda vägar att nå nivå 2 sänker kostnaden strax under vad nivå 1 har. I mitt tycke en brist i modellen. Det borde varit sådan skillnad mellan 30-40% att nivå 1 varit snittmässigt billigast.
 

Gaiona

Mästare
Tack @P3Games, jag misstänkte att nivå tre skulle löna sig och har satsat enbart på den, har t.o.m. skippat att ta nivå ett eller två även om de varit gröna, följdfrågan för mig kan då bli, lönar det sig att skippa nivå ett och två helt även om man kan ta dem?
 

P3Games

Legend
Ja Gaiona, det finns kanske inga självklara svar - inte bara svart eller vitt. Den initiala kollen jag gjorde var för att få ett hum om effektiva val. Hade inte en susning i början. Uppdragen kan ju vara väldigt blandade i sitt innehåll vilket gör att det kan finnas gråzoner på vad som i slutändan är bäst, så jag ville ha nåt att gå på i alla fall.
Och det du nämner är en klart intressant fråga. Man kan ju exempelvis hamna i det läget att man får en del högre rankade typer än vad man behöver, vilket innebär att man "har extra" när man gjort klart ett uppdrag. Som du då sa: är det värt att skippa lägre belöningar? Man har ju redan saker klara? Ärligen vet jag ej. Beräkningarna som jag kör efter är en höftning på vad jag ska sikta på - och det kör jag på.
Observera att högre stegvinster kanske inte ALLTID är det bästa valet, man får hålla koll på vad det kostar och vad man får, men jag gissar att högre belöningar oftast är det mest ekonomiska. Man måste dock vänta mer, och blir man otålig går man på snabbare/lägre vinster, vilket kanske är spelets idé, locka folk i fördärvet till snabba men felaktiga beslut :)
 

anga

Mästare
Jag tycker det är kul med något annat upplägg, mera nya grejer,vi kan börja med BÄ som bättre priser, bort med armbanden. :) Släng in Expansioner i akademin som man kan vinna i kistan. :)
 

P3Games

Legend
Jag tycker det är kul med något annat upplägg, mera nya grejer,vi kan börja med BÄ som bättre priser, bort med armbanden. :) Släng in Expansioner i akademin som man kan vinna i kistan. :)
Jag kanske skulle formulerat mig lite annorlunda när jag sa att jag inte gillar nya mekaniken i eventet. Håller helt med dig anga att det är kul med något annat upplägg - skitspännande, om man får använda kraftuttryck utan att censuren kickar in.
Det jag vände mig emot var graden av "leap of faith", dvs ge sig in på nåt helt ovisst utan att veta om/vad för respons det faktiskt ger. Jag kände att det var som att kasta ut metreven mitt i natten och hoppas på fisk, för att sen på morgonen upptäcka att du satt med benen dinglandes över en gigantisk parkeringsplats - inga fiskar där inte.

Tidigare event, vad jag känner till (har inte varit med så hiskeligt länge) så fanns det en grad av återkoppling, dvs man ser lite om man gör bra/dåliga val. Man kan justera, anpassa till vilken avkastning man önskar i sitt spelsätt. Nuvarande spelmekanik har inte detta. Du vet inte ett sk*t om valen du gör bland de tre uppdragen så att du når de belöningar som slutligen ger full täckning på uppgraderingar eller eventsbyggnader eller vad det nu är. Tidigare har jag alltid "sett" den ekonomiska vägen. Den är mer komplicerad nu.
Jag vet inte hur generöst spelet är i detta event om man skulle omedvetet välja den snabba vägen att bara plocka +1 hela tiden (ekonomiskt sett den mest kassa vägen). Når man långt? Eller kommer man skrika rakt ut när eventet är över och man är helt uppfintad på läktaren.
Nu när jag vet hur det ligger till så tar jag aldrig +1. Men hur ska en spelare veta, det finns som sagt ingen återkoppling i spelet som låter en spelare se sina misstag. Jo, förresten, när det är över, men hur lär man sig då?

Men, "ja ä int bitter" ;)

Håller med dig också att Inno kan fokusera på BÄ, där finns mycket som suger. Kommer ihåg ett inlägg från ZpaRoW där han avslutar: "jaja, är ändå skitpriser så". Hahaha, så sant.

Så, då har jag avreagerat mig.
 

Boefst

Community Manager
Team Elvenar
Intressanta tankar och funderingar som jag ska ta med till Inno.
Eventet är definitivt lite svårare och man måste jobba lite mer för att lista ut vilket erbjudande som är det bästa. Som du säger, innan har man sett och lätt kunnat räkna ut vad man ska göra för att komma så långt bland storpriserna för så lite eventvaluta som möjligt.
Men i detta eventet så är det ett extra lager med % chans mellan som gör det svårare att räkna ut vad som är bäst.

Jag uppskattar ett lite komplexare event då och då för att bryta upp det lite, så det inte är samma typ av event om och om igen.
 

Gose

Mästerkock
Team Elvenar
Tyckte mycket om detta upplägg, var riktigt kul. Mycket beroendeframkallande. Man hade möjlighet att slå ihop rätt många "figurer" och samla belöningar. Det enda som jag upplevde som något negativt var att det var svårt att få mer än en av dagens belöning.
 

Mammio

Mästare
Grafiken var som vanligt fantastisk. Uppdragen var bra, Dvärgcitadellet som storpris var inte det starkaste vi sett men okej.
Jag tyckte också det var svårare att vinna de dagliga priserna men jag använde mig av snurra om-knappen för att få en större chans till det dagliga pris jag önskade.
Min strategi var främst att vinna lyckokorten och där hade jag tur.
Själva brädspelet med att slå samman olika figurer var väldigt beroendeframkallande och riktigt kul, den här typen av event får mer än gärna återvända :)
 

P3Games

Legend
Ok, då får jag chansen att kasta in det andra kapitlet med kommentarer om Eventet, nu när det är avslutat.

Först och främst vill jag hålla med tidigare inlägg att sammanslagning av figurer till nya nivåer var roligare än vad det verkade vid första anblicken. Det som dock var beroendeframkallande var att vinna Lyckodragning (jäklar vad jag skakade näven och skrek några svårstavade ord när jag vann några väl behövande sådana i slutet).

Men lite salt på gräddtårtan då?
Jo, slumpen tror jag gör för stor skillnad i och med att det pågår så kort tid. Och vad menar jag med det då?
Efter att jag insett att jag hade helt fel strategi i början så började jag även logga vilka nivåer som slumpades fram för alla tre kategorier, dvs nivå 1 - 5. Kan nämna att jag inte skriver detta för att det gick åt skogen - lyckades till slut nå 260 och därmed knipa sista byggnaden. Det jag upptäckte var att andelen 5or jag fick var oroväckande låg.

InnoGames hade annonserat att procentfördelningen bland de fem kategorierna var, 40% - 30% - 15% - 10% - 5%.
När jag tittar på vad jag fick på alla kategorier totalt och jämförde (statistiskt i Excel) så finns inget att anmärka på som helhet - alltså inget fusk från Innos sida där inte, som sig bör.

Tittar jag specifikt på 5orna så var de klart underrepresenterade mot vad som förväntas. Jag loggade inte från start - missade det - men hann med 578 loggningar. Detta betyder att 5% av 578 i runda slängar ska ge 29 st nivå5-figur. Jag fick 17. Att jag inte skulle få exakt 29 är ganska givet, det är ju slump trots allt. Men vilka värden är rimliga utan att man börjar höja på ögonbrynen? Och det var här jag faktiskt började höja på just ögonbrynen. 17 av 578 är bara 2,94%.

En lång statistisk historia som görs kort, bilden visar hur många procent 5or jag hade (svarta strecket). Och det mörkgula intervallet säger vilka procenttal som kan ha gett det antal jag fick. Om intervallet täcker det värde Inno säger att 5orna ska så kan jag inte skylla på något (så funkar de statistiska verktygen, bara nicka och håll med).

Nivå5utfall.png

Jag fick 2,94%, och intervallet täcker från 1,72 - 4,67%. De 5% som förväntas är inte rimligt i detta fall.


Givetvis har Inno inte fuskat här. Men det är nu mina inre automatbromsar slår till och säger att detta inte är helt rättvist.
Tänker inte på mig i det här fallet - jag klarade mig - utan på andra som kanske kämpade hårt och aldrig nådde fram. Förmodligen fanns det spelare som kanske hade ännu taskigare nivå på antalet 5or. Sen finns det ju de som hade åt andra hållet. Låt säga att några kom upp i ca 7-8%, alltså lika mycket över 5% som jag hamnade under. De skulle då få mellan 40-50 st 5or. Visst är det enklare att nå målen med klart fler nivå5. Enklare att bygga 6or och antalet klick på bägarna minskar drastiskt.

Avslutningsvis, nu sitter väl några och tänker: "Men, det är ju lika för alla".
Nä, det är det inte. Ok, förutsättningarna och spelet i sig är lika för alla, men det betyder inte att det är rättvist.
Tänk er en längdhoppstävling där man slumpar fram hur lång ansats idrottarna får, från 5 till 25 m. En hoppare som fick 7 m att ta sats ifrån når inte så långt, medans en som fick 21 m klarar sig klart bättre. Den otursamma suckar och klagar, och då säger den andra "men det är ju lika för alla". Fasen heller - en digital pungspark till de som tycker så.

Spelet är för kort för att de slumpmässiga vågorna ska ta ut sig och alla får uppleva både höga och låga nivåer. Jag fick bara låga nivåer. Klagar inte över resultatet dock, bara mot upplägget, och jag tycker synd om de som inte lyckades trots hårt jobb.


Bara min åsikt.
 

pias

Kändis
Jag gillade detta upplägg. Främst så tog jag sikte på vad jag kunde få och inte hur långt som det tog mig. Ibland så hade jag inget alternativ men jag ville ha fler trupper.... mycket mer trupper ;) Jag skyller på TribalWars spelandet.....

Kram
 

Sompote

Tävlingsledare
Även om jag alltid ser fram emot något nytt, så är jag fortfarande tveksamt positiv till eventet. Det är givetvis kul att Innogames testar nya grepp för att utveckla spelet. Trots att jag alldeles för ofta försökte para ihop befälhavarna med vismännen så gillar jag grafiken. Innogames har lyckats igen. När du väl kommit underfund med upplägget, så är det ett lätthanterat upplägg.
Det enda som gnager lite grann, är att upplägget är bekant. Jag har testat två andra spel som går ut på att para ihop saker på samma sätt, och jag spelar inget av dessa spel längre. Innogames har, jämfört med de andra spelen, lagt sig på en enkel nivå, vilket är oerhört tacksamt.
Dock kommer jag inte ifrån den där känslan att jag loggar in på Elvenar, men lägger min tid på att spela ett annat spel.
Nu har jag varken klockat eller forskat i hur lång tid de olika eventen tar, men jag upplever även att detta upplägg tar längre tid att genomföra än övriga upplägg vi är bekanta med. Och då är det tid som tas från att utveckla min stad i Arendyll.

Så, för att avrunda mitt inlägg:
Det var kanon att få se ett nytt upplägg. Dock, om det ska återanvändas, så gör det inte svårare på något sätt. Jag gjorde klart hela tidslinjen denna gången, men skulle dvärgarnas brädspel bli mer avancerat eller ta längre tid, så kommer i alla fall mitt intresse att svalna.
 
Senast ändrad:
Topp