• Kära gäst,

    För att aktivt delta i forumet genom att vara med i diskussioner eller starta dina egna trådar och ämnen, behöver du ett spelkonto. REGISTRERA HÄR!

Event Feedback: Kitteln

Mathirion

Medlem
Jag har fem bägare. Kan jag brygga en, stänga det fönstret, och brygga igen när varaktigheten på första resultatet gått ut? Jag har inte vågat testa att stänga fönstret med bägare kvar för att inte riskera att förlora de oanvända...
 

Rosis

Mästare
Jag har en önskan: att effekten som man fått, sätter igång först när man gör den saken som effekten påverkar. Dvs om jag får bryggden som ökar skörd av en viss varugrupp, så startar inte den effekten förrän jag skördar den varan. Sedan kan effekten då få vara i en timme eller liknande.

Som det är nu sätter effekterna igång direkt när man druckit bryggderna. Jag har en förståelse för att Inno vill göra det omöjligt för oss att bunkra effekter, det skulle sätta hela spelets regler på sne. Men, många av oss prioriterar tex skörd av varor, mm före allt. Det pockar liksom på uppmärksamheten så mycket, och varför vänta med att sätta nya produktioner? Dessutom kanske man inte tänker på att vänta till både spiran och turneringen har startat innan man gör sina brygder. Och man kanske vill ha valfrihet när man gör saker i spelet, och inte dikteras av när det är lämpligt enligt spelets nya påhitt...

Ofta när jag druckit mina bägare får jag en effekt som påverkar det jag nyss gjort, om det nu är varu-skörd, mana-, frö-, etc skörd, och effekten ger då inte någon vinst, för den hinner bli overksam innan jag kan skörda nästa gång. Enda gången som det eventuellt kan vara en vinst är då vid soldat-strider, men eftersom kitteln börjar innan spirans och turneringens start så kan även det vara bortkastat.

Att kunna spara effekten man fått av bryggden, men bli tvingad att använda den per automatik direkt när första möjlighet ges löser bunkrings-problemen. Och om man tex fått en ökning av soldathälsa, men inte ens gjort en strid innan veckans kittel är över, då förlorar man den väntande effekten och får hoppas på något mer passande nästa vecka.

Jag skulle tycka kitteln blev mer användbar i så fall. Som det är nu är jag inte imponerad, trots att jag även kört den på betan sedan start.

Sedan kanske detta är svårt att programmera, det har jag ingen aning om, men problem är ju till för att lösas. Så jag tror att det här fixar Innos personal galant.

Tacksam för respons om idén blir inskickad eller ej.
Mvh Rosis.
 
Senast ändrad:

Josef Knecht

Lärling
Tack till P3Games för (mycket) utförligt svar.
Dock kan jag inte hitta svar på de frågor jag primärt ställde, dvs
1) vad en "kritisk effekt" egentligen?
2) hur de två liggande staplarna med procentuellt chans hänger ihop med varandra?

På 1) vet jag fortfarande inte.
Svaret på 2) gissar jag (efter denna långa harang) är att staplarna är helt oberoende. Och att 52% chans (i ditt exempel) faktiskt är 52% som man sedan testar 5 ggr. Känns ändå väldigt märkligt att jag efter 5 sådana försök får inget utfall alls (samma för en annan medlem i mitt brödraskap). Jag har räknat på samma sätt med sannolikheterna och risken för detta är ca 2% (se även din tabell).
 
Ett önskemål om Kitteln. Som någon redan nämnde en möjlighet att öka och minska antal ingredienser utan att behöva nollställa allt genom att stänga rutan. Som det är nu, MÅSTE man klicka på en ingrediens för att kunna se dess effekt. Samtidigt blir den markerad utan att det går att "avmarkera" annat än genom att stänga ner hela rutan och därmed behöva börja om från början.
Alternativt "Pop-UP" fönster som inforuta om effekter vid "Mouse-Over"
 

P3Games

Legend
Ett förtydligande kring ”kritisk effekt”. Jag gick inte så djupt in på detta tidigare.
Först och främst, framgångsfrekvens och chans till kritisk effekt har inget som helst med varandra att göra. Framgångsfrekvensen är sannolikheten att man får en brygd (vilken som helst av de som listas i effekttabellen) vid ett försök.

ElvenarKittelBild4.PNG

Den brygd man sen får, låt säga att det blev fröbrygden, kan då få en styrka som max uppgår till vad som står vid den gröna uppåtpilen, samt en varaktighet som max kan uppnå det vid timglaset. Vad man i realiteten får är ett slumpvärde upp till dessa värden – de är maxtaket. Chans till kritisk effekt ger ökad chans att dessa två egenskaper (styrka och tid) når maxtaket för en skapad brygd, i det här fallet en styrka på 20% och en varaktighet på 10 t. Genom att uppgradera sina favoriteffekter ökas givetvis dessa tak och nivåerna blir då successivt bättre. Här håller jag dock med vad tidigare inlägg påpekat; det är dyrt, det är inte givet att man får nån ökad effekt för stora investeringar, osäkerheten skrämmer mer än lockar. Jag har aldrig matat in besvärjelsefragment själv i skarpt läge då utfallet inte ger rättvisa mot insatsen – i nuläget ska sägas. I framtiden när effekterna blir starkare då jag fokuserar på en handfull effekter som jag uppgraderar, och maxtaken ökas via dessa uppgraderingar, kan det absolut vara värt. Men det är något framtiden får sia om, och om Inno måste justera/balansera pga ”missräkning i oddssättningen”.
 

P3Games

Legend
Ett önskemål om Kitteln. Som någon redan nämnde en möjlighet att öka och minska antal ingredienser utan att behöva nollställa allt genom att stänga rutan. Som det är nu, MÅSTE man klicka på en ingrediens för att kunna se dess effekt. Samtidigt blir den markerad utan att det går att "avmarkera" annat än genom att stänga ner hela rutan och därmed behöva börja om från början.
Alternativt "Pop-UP" fönster som inforuta om effekter vid "Mouse-Over"
Jag vet inte om det skiljer mellan olika plattformar, men jag kan klicka på en eller flera ingredienser och kolla vad effekterna blir, och sen plocka bort dessa en och en via minustecknet (tar bort senast tillagd effekt) eller cirkelpilen (tar bort alla). Jag har aldrig behövt backa genom att stänga hela rutan och börja om. Skulle detta inte funka på alla varianter folk spelar på, då har Inno missat något.

Elvenar_BackaIngrediens.PNG
 

P3Games

Legend
Tack till P3Games för (mycket) utförligt svar.
Dock kan jag inte hitta svar på de frågor jag primärt ställde, dvs
1) vad en "kritisk effekt" egentligen?
2) hur de två liggande staplarna med procentuellt chans hänger ihop med varandra?

På 1) vet jag fortfarande inte.
Svaret på 2) gissar jag (efter denna långa harang) är att staplarna är helt oberoende. Och att 52% chans (i ditt exempel) faktiskt är 52% som man sedan testar 5 ggr. Känns ändå väldigt märkligt att jag efter 5 sådana försök får inget utfall alls (samma för en annan medlem i mitt brödraskap). Jag har räknat på samma sätt med sannolikheterna och risken för detta är ca 2% (se även din tabell).
1) svarade i ett annat inlägg.
2) De två intilliggande staplarna har inget med varandra att göra. Det är som du säger, 52% är sannolikheten att lyckas få en brygd på ett försök. Testar man sen fem gånger så blir chansen 97,45%. Så ja, något vore rimligt att du får. Det är inget garanterat, men högst rimligt. Hur värden faller ut i själva spelet kan ingen kontrollera, bara Inno, så om det är något fuffens med vad man lyckas få ut så är det svårt för oss att säga varför. Jag har alltid fått brygder och jag ser alltid till att hamna över 50% chans för ett försök, och ser till att jag har 5 bägare.
Om det fortsätter för din del att misslyckas med de procentsiffrorna skulle jag nog skicka in en förfrågan - det är absolut inte rimligt.
 

P3Games

Legend
Vilken plattform använder du?
Jag kör nästan uteslutande på surfplatta (android), men ibland kan datorn användas. Surfplattan är överlägsen när det gäller att möblera om i staden (2d-möjligheten är oumbärlig där), dessutom är det irriterande svårt att se ikoner ovanför byggnader (inaktiva fabriker och färdigproducerade varor) på datorn.
 

Gaiona

Mästare
Använder du ElvenStats / Elven Architect? eller vad?
Det behöver man inte om man spelar i appen, det finns en utmärkt knapp som det står Dölj byggnader på som gör staden "platt"!

Förhoppningsvis kommer denna knapp även till webbversionen av Elvenar vilket år som helst...
 

AlienPoppy

Medlem
Vid mina två första bryggningar hade jag bara en bägare, så jag använde alla häxpoäng för att lägga till ingredienser till brygden. Den här veckan hade jag tre bägare tillgängliga, och tänkte att då kan jag brygga tre olika brygder, en till varje bägare. Därför valde jag att spara häxpoängen, och lade således bara till några ingredienser. Första försöket lyckades inte. Döm om min förvåning när det inte går att avsluta eller avbryta bryggningen i det här läget för att lägga till fler ingredienser eller brygga en helt ny brygd. Det enda som går att trycka på är "Botten upp!" (se bild). Inte ens att avsluta spelet, och starta upp det en stund senare avbryter, utan jag tvingas använda flera bägare. Jag skulle vilja kunna avbryta eller avsluta, för att vidta åtgärder för att öka mina chanser att processen lyckas.

Jag har även noterat att angivelsen för hur länge en brygds effekt varar inte stämmer med verkligheten. Jag hade en brygd som skulle vara i 3,5 timme, men i själva verket bara varade i knappt tre timmar.
 

Bilagor

  • _20230131_085736.JPG
    _20230131_085736.JPG
    138,2 KB · Visningar: 28

AlienPoppy

Medlem
Ett önskemål om Kitteln. Som någon redan nämnde en möjlighet att öka och minska antal ingredienser utan att behöva nollställa allt genom att stänga rutan. Som det är nu, MÅSTE man klicka på en ingrediens för att kunna se dess effekt. Samtidigt blir den markerad utan att det går att "avmarkera" annat än genom att stänga ner hela rutan och därmed behöva börja om från början.
Alternativt "Pop-UP" fönster som inforuta om effekter vid "Mouse-Over"
Det går att subtrahera ingredienser. Det finns ett minustecken vid den senast tillagda ingrediensen i kitteln.
 

Gaiona

Mästare
Den här veckan hade jag tre bägare tillgängliga, och tänkte att då kan jag brygga tre olika brygder, en till varje bägare. Därför valde jag att spara häxpoängen, och lade således bara till några ingredienser. Första försöket lyckades inte. Döm om min förvåning när det inte går att avsluta eller avbryta bryggningen i det här läget för att lägga till fler ingredienser eller brygga en helt ny brygd.
Det är flera som påtalat det i tråden.
 

AlienPoppy

Medlem
En synpunkt till på det här med antal bägare. När jag får till mig information om att spelare i BT kan få fler bägare, så tänker jag att en kan brygga flera brygder med olika effekt, 1st per bägare som finns tillgängliga. Jag tänker att det är vitsen med att ha flera bägare. Annars räcker det ju med att ha en bägare/vecka. Så som det är nu går det bara att få en effekt/vecka, även när bryggningen lyckas på första försöket. Jag skulle vilja kunna dricka min brygd som lyckats ur en bägare och ha kvar resten av bägarna till efter att effekten för den första brygden avtagit, för att då kunna brygga en ny brygd, längre fram i veckan, som även den dricks ur bara en bägare. Istället för att, som det är nu, tvingas dricka ur alla bägare jag har, men fortfarande bara ha effekten från en bägare aktiv, och inte kunna brygga något mer senare samma vecka. Jag har noterat att effekten för brygden ändras vid drickande ur flera bägare, det är för mig irrelevant i den här frågan.
 

Bilagor

  • _20230205_080709.JPG
    _20230205_080709.JPG
    138,5 KB · Visningar: 28
  • _20230205_080743.JPG
    _20230205_080743.JPG
    150,5 KB · Visningar: 29

P3Games

Legend
"Annars räcker det ju med att ha en bägare/vecka."
Ja, i princip räcker det med en, men det är absolut inte fördelaktigt. Varför Inno har valt att låsa möjligheten att kliva ur när en effekt uppnåtts i kitteln kan jag inte svara på, men vad vitsen är att ha flera bägare finns det några svar på.

"Jag har noterat att effekten för brygden ändras vid drickande ur flera bägare, det är för mig irrelevant i den här frågan."
Det är nog inte irrelevant, om man ser till vad flera bägare kan hjälpa till med, vilket förklaras i slutet.


Jag har nämnt det i flera tidigare inlägg, och jag säger det igen; Skaffa så många bägare du kan! Varför?

KittelChans1_5bägare.PNG


Grafen visar på en bägare (röd) och fem bägare (blå). Har man två, tre eller fyra bägare så hamnar de mellan dessa.
Även om det är fullt möjligt att bara köra på en bägare varje gång man besöker kitteln så ska vi se vad skillnaden är mot fem bägare.
  • (A) X-axeln, beroende på hur många ingredienser man stoppar in i sin brygd så ökar den så kallade Framgångsfrekvensen. Det är din chans att få en brygd när du dricker ur EN bägare. För närvarande kan jag använda 8 ingredienser*, vilket ger mig en framgångsfrekvens på 56,6% (därav värdena 8 resp 56,6% på x-axeln).
  • (B) Röd linje, om jag bara har en bägare kommer min chans att få en brygd vara 56,6%.
  • (C) Blå linje, om jag har fem bägare blir chansen att någon av dessa resulterar i en brygd så hög som 98,5%, vilket i princip är nästan varje kittelbesök.
* att jag kommer upp i max 8 ingredienser styrs av hur många häxpoäng jag har, och mängden häxpoäng jag har till förfogande varje vecka beror på hur många tekniker jag låst upp i forskningsträdet.


Även om jag får träff på första bägaren finns det fördelar att lyckas med efterkommande bägare.
  • Man kan ha olika effekter igång samtidigt. Kanske inte alltid är nån prioritet, men det kostar inget extra så det blir bonus.
  • Den styrka och tid som gavs vid en tidigare bägare slumpas ju fram, så nästkommande bägare med samma effekt kan vara gynnsammare, så då har man ytterligare chanser att välja en bättre brygd.

Hur många lyckade brygder får jag om jag har fem bägare?
Ju högre framgångsfrekvensen är desto större är chansen att flera brygder slår in. De två graferna nedan visar i snitt hur många brygder man kan förvänta sig om man puttat in fem respektive tio ingredienser i kitteln.
Vid fem ingredienser så landar det på mellan 1-3 lyckade och vid tio ingredienser blir det mellan 2-4, i över 80% av fallen. Båda exemplen kan givetvis ge både 0 och 5 lyckade. Inget är säkert, det är ett vågspel.
KittelÖkadChans.PNG



Vi kan avrunda med att säga att en bägare fungerar, om man har turen att lyckas med den. Tanken med flera bägare är ju att ge spelaren ökad chans till brygd vid ett kittelbesök. Och för att sporra till att öka sina chanser så får man fler bägare ju längre i turneringen man kommer, alltså premierar Inno de som kör turneringen. Ett bra exempel på att bredda medverkan på olika delar i Elvenar.
 

potter

Mästare
"Annars räcker det ju med att ha en bägare/vecka."
Ja, i princip räcker det med en, men det är absolut inte fördelaktigt. Varför Inno har valt att låsa möjligheten att kliva ur när en effekt uppnåtts i kitteln kan jag inte svara på, men vad vitsen är att ha flera bägare finns det några svar på.

"Jag har noterat att effekten för brygden ändras vid drickande ur flera bägare, det är för mig irrelevant i den här frågan."
Det är nog inte irrelevant, om man ser till vad flera bägare kan hjälpa till med, vilket förklaras i slutet.


Jag har nämnt det i flera tidigare inlägg, och jag säger det igen; Skaffa så många bägare du kan! Varför?

Visa bilaga 2383

Grafen visar på en bägare (röd) och fem bägare (blå). Har man två, tre eller fyra bägare så hamnar de mellan dessa.
Även om det är fullt möjligt att bara köra på en bägare varje gång man besöker kitteln så ska vi se vad skillnaden är mot fem bägare.
  • (A) X-axeln, beroende på hur många ingredienser man stoppar in i sin brygd så ökar den så kallade Framgångsfrekvensen. Det är din chans att få en brygd när du dricker ur EN bägare. För närvarande kan jag använda 8 ingredienser*, vilket ger mig en framgångsfrekvens på 56,6% (därav värdena 8 resp 56,6% på x-axeln).
  • (B) Röd linje, om jag bara har en bägare kommer min chans att få en brygd vara 56,6%.
  • (C) Blå linje, om jag har fem bägare blir chansen att någon av dessa resulterar i en brygd så hög som 98,5%, vilket i princip är nästan varje kittelbesök.
* att jag kommer upp i max 8 ingredienser styrs av hur många häxpoäng jag har, och mängden häxpoäng jag har till förfogande varje vecka beror på hur många tekniker jag låst upp i forskningsträdet.


Även om jag får träff på första bägaren finns det fördelar att lyckas med efterkommande bägare.
  • Man kan ha olika effekter igång samtidigt. Kanske inte alltid är nån prioritet, men det kostar inget extra så det blir bonus.
  • Den styrka och tid som gavs vid en tidigare bägare slumpas ju fram, så nästkommande bägare med samma effekt kan vara gynnsammare, så då har man ytterligare chanser att välja en bättre brygd.

Hur många lyckade brygder får jag om jag har fem bägare?
Ju högre framgångsfrekvensen är desto större är chansen att flera brygder slår in. De två graferna nedan visar i snitt hur många brygder man kan förvänta sig om man puttat in fem respektive tio ingredienser i kitteln.
Vid fem ingredienser så landar det på mellan 1-3 lyckade och vid tio ingredienser blir det mellan 2-4, i över 80% av fallen. Båda exemplen kan givetvis ge både 0 och 5 lyckade. Inget är säkert, det är ett vågspel.
Visa bilaga 2384


Vi kan avrunda med att säga att en bägare fungerar, om man har turen att lyckas med den. Tanken med flera bägare är ju att ge spelaren ökad chans till brygd vid ett kittelbesök. Och för att sporra till att öka sina chanser så får man fler bägare ju längre i turneringen man kommer, alltså premierar Inno de som kör turneringen. Ett bra exempel på att bredda medverkan på olika delar i Elvenar.
Mina odds måste fått fnatt. Fick 4 bägare som aktiverades❤
 
Topp