• Kära gäst,

    För att aktivt delta i forumet genom att vara med i diskussioner eller starta dina egna trådar och ämnen, behöver du ett spelkonto. REGISTRERA HÄR!

Event Feedback: Kitteln

potter

Mästare
Det är ju precis detta som är vitsen med lotterier! Allt eller inget. Det står ju mer eller mindre klart i anvisningarna på kitteln. Eller har jag missat något?
 

P3Games

Legend
Nja, allt eller inget känns väl lite i överkant ;)

Ju högre framgångsfrekvens man har när man ger sig in i själva brygdtillverkningen gör att utgången klart förbättras. Jag har aldrig missat med alla fem bägare. Några stycken ja, men inte alla. Vore kul att få veta vad framgångsfrekvensen var hos spelare som faktiskt får 0 brygder på fem bägare. Har man en bra bit över 50% då ska mycket till att missa med alla. Det går, vill inte påstå annat, men jädrans otur om man hamnat på lyckoféns onda sida den dagen. Skulle 1000 lirare köra med 50% och fem bägare, så kommer ca 30 klaga och säga att det är skit. Sån är lagen om alltings jävlighet. Ni får väl rädda några kattungar, skotta grannens uppfart, släppa fram nån i trafiken för att bättra på er karma...
 

potter

Mästare
Nja, allt eller inget känns väl lite i överkant ;)

Ju högre framgångsfrekvens man har när man ger sig in i själva brygdtillverkningen gör att utgången klart förbättras. Jag har aldrig missat med alla fem bägare. Några stycken ja, men inte alla. Vore kul att få veta vad framgångsfrekvensen var hos spelare som faktiskt får 0 brygder på fem bägare. Har man en bra bit över 50% då ska mycket till att missa med alla. Det går, vill inte påstå annat, men jädrans otur om man hamnat på lyckoféns onda sida den dagen. Skulle 1000 lirare köra med 50% och fem bägare, så kommer ca 30 klaga och säga att det är skit. Sån är lagen om alltings jävlighet. Ni får väl rädda några kattungar, skotta grannens uppfart, släppa fram nån i trafiken för att bättra på er karma...
Mina första omgångar gav noll i utdelning så rent hypotetiskt tillhör jag 50/50 då?? lol
 

ZpaRoW

Mästare
Nu har ja labbat lite! Lagt fokus på få mest chans på verktygs effekten! (spenderar inga fragment/diamanter)
Har 7431 poäng att spendera, har kommit fram till dem 3 röda rutorna är dem som ökar chansen bäst!

BILD 1: har ja tryckt lite olika följder på ingredienserna 1-2-3 så de blev 8-6-2 ingredienser och kostar 7073, väljer ja en till så går de över mina poäng lr tar man en annan så sjunker chansen på verktyg: CHANS 24.2%

BILD 2: har ja tryckt 8 gånger på 1, 6 gånger på 2 och 4 gånger på 3. då öka chansen att aktivera verktygs bryggen från 24.2% till 25.6% och spendera mindre poäng 6910 vs 7073 mot bild 1 och har använt 2st ingredienser mer oxå!

BILD 3: Nu gjorde ja tvärtom från bild 2: 4 tryck på 1, 6 tryck på 2 och 8 tryck på 3. samma antal ingredienser som bild 2 men annan ordning men då kostar det 9460 poäng ist för 6910!

Så man får testa sig fram för hitta de som ger mest, inte lätt då tar man fel ordning så kostar de kanske mer poäng lr minskar chansen att aktivera bryggen! /hoppas mitt luddiga förklaring hjälper lite ;)
effekten/tiden ökar bara om du spenderar fragment/diamanter. sen vet ja inte om du förlorar diamanter/fragment om du valt de och alla chanser på brygga nåt misslyckas lr om dem bara används om bryggen lyckas!

kittel1.jpg
kittel2.png
kittel3.png
 

ZpaRoW

Mästare
Sen kan du ju öka effekt och tid med ingredienserna som kostar diamanter, kommer aldrig spendera det så kollar inte ens dem!
Sen när du brygger ingredienserna så har ja ju 5 "chanser" som det blev för mig har ja ju 25.6% att aktivera en brygg, det står 55.0% på effekt och 27.30t på tid, de är vad du max kan få, innebär inte automatisk att du får den tiden/effekten! första brygg aktiverade ja verktyg (tur) då fick ja säg 50% effekt och 17h tid, nästa brygg fick ja träff igen på verktyg men då blev alternativet säg 45%effekt och 25h tid. Då väljer man vilken som du tycker är bäst, då tog ja den med mer tid, 3brygg (tur igen) fick ja träff på verktyg och alternativ 51% effekt och 25.5h tid så då valde man ju den såklart! dem andra 2 misslyckades, då finns ju chans att oxå få något annat aktiverat som boost på varor/frön/mynt etc. jag har då lvl 91 på verktyg som man kan lvla upp efter man bryggt. tror dock den lvl man har där är den man kan få till nästa omgång, även om ja ökar min till 100 nu så gör de ingen skillnad denna v utan nästa! små bäckar små så har ja 15 verkstäder, så om jag nu skulle skörda mina verkstäder exakt varje timme så innebär denna kitteln med boosten/effekten att ja får ca 15m verktyg extra med denna brygg/kitteln! hade man lyckas aktivera någon annan effekt så kanske man fått några tusen andra saker oxå på köpet! har nästan alla mina saker på lvl50-60 så tanken är kunna uttnyjta allt så mycket som möjligt även om man inte vill aktivera dem! men extremt enorma mängder produkter det krävs för lvla upp sakerna! nu kostar ett tryck 100k varor och ökar. så där är oxå en planering vad man känner för att lvla! (du donerar varor för få häxpoäng som du sen använder för lvla upp saker och då få bättre effekt, du kan välja vilken Produkt du vill donera, mynt/verktyg/mana/frön/unu/orcher mm) rekomenderar att försöka lvla allt för man vet ju aldrig vad som aktiveras! som ja tycker, sen är de upp till er vad ni vill :)
mvh Z
 
Senast ändrad:

P3Games

Legend
Att det kostar olika mycket beroende på hur man klickar på ingredienserna är inte så märkligt, men det är givetvis inte så enkelt att se om man inte vet vad som får kostnaden att öka.

Det finns två värden som sätter fart på prisökningen, den ena ökar priset med 54% för den ingrediens man klickat på, och den andra ökar priset för alla övriga ingredienser med 10%. Detta gör att det totala priset blir en kombination av hur dessa priser sticker iväg beroende på om enskild ingrediens nästa gång blir 1,54 x nuvarande pris. eller 1,1 x nuvarande pris.

En lång historia kort, det bästa ekonomiska man kan välja är att alltid ta den längre sekvensen av ingredienser först, dvs vill du köra en blandning av tre ingredienser med 4, 6 och 8 stycken, så börja med 8 först, sen 6 och sist 4. Blanda inte fram och tillbaka. Vill man köra med två ingredienser som ska ha lika många av varje så tar man först alla av den ena sen alla av den andra, typ AAAA sen BBBB. Absolut INTE varannan typ ABABABAB, det kostar mest.

Det är lite som ränta på ränta, det sticker iväg ganska fort om man tar långa sekvenser på slutet.
Alltså: AAAAAAAA - BBBBBB - CCCC är klart bättre än CCCC - BBBBBB - AAAAAAAA.


Att chansen dyker ibland när man lägger till flera ingredienser är just pga av att utvecklingen inte är linjär (eller stigande hela tiden). Nämnde detta i ett annat inlägg. Kurvan har formen av en parabel (andragrads). Förhoppningen är att kunna visa denna utveckling för ett antal effekter.


Problemet med att labba är mängden kombinationer.
Att plocka ut två ingredienser bland 12 möjliga kan göras på 66 olika sätt.
Att plocka ut tre ingredienser bland 12 möjliga kan göras på 220 olika sätt. Det börjar redan här bli spaghetti huvudet.

Vet inte hur du orkade labba igenom tre ingredienser ZpaRoW, men orkar du mera kan du kolla fyra ;). Dit kommer jag aldrig gå.
 

ZpaRoW

Mästare
står över ;) men trycka en i taget å se om de ökar lr minskar, minskar de tar man bort å sen väljer nästa å göra samma där! Du får göra en formel på alla så man vet vilken man ska välja för få den saken man är ute efter ;) tror iaf ja fick ut mest på dem 3 ingredienserna för dem andra sänkte chansen på verktyg, om man inte då vill spendera diamanter som ja aldrig kommer göra på kitteln iaf!
 

ZpaRoW

Mästare
men skojar dem med mig haha ändras ju så dem ingredienser ja hade kostar diamanter nu, 250 diamanter kostar de nu.
lr vänta lite nu, fick bättre chans nu om man kombinera andra ingredienser haha
:p
 
Senast ändrad:

P3Games

Legend
ZpaRow, de ingredienser som kostar diamanter slumpas varje vecka. Det finns totalt 16 ingredienser, och fyra av dessa slumpas vilka som kostar diamanter och vilka som kostar häxpoäng. Det blir alltså olika varje vecka. Om jag kommer ihåg rätt så är det samma fyra för alla spelare.

Att man får bättre chans med diamanter är för att chansen ökar med 20%, som är startvärdet, multiplicerat med roten ur antalet ingredienser, oavsett vilka ingredienser man stoppar in. Så om du använder 9 ingredienser så ökar chansen till 20% x roten ur 9, vilket är 20% x 3 = 60%. Skyfflar man in 16 blir det 80%. Om man vill nå 100%? Då behöver man multiplicera 20% med 5 för att få 100%. Det innebär att man måste behöva lägga in 25 ingredienser (eftersom roten ur 25 är 5) för att uppnå en chans på 100%. Ser det som nästan omöjligt, förutom när man använder diamanter. Skulle man lägga till 25 st så når man ett tak, kitteln stoppar här, man har ju 100%.

Jag bestämde tidigt att inte använda diamanter, men kommer använda dessa när jag uppgraderat så hiskeligt mycket att det är värt att lägga in nån eller några diamanter ibland, men det blir i framtiden.


Vad är kopplingen mellan diamanter, kostnad och chans (framgångsfrekvens)?
Om vi kollar tillbaka några inlägg tidigare och ser hur ordningen av ingredienserna påverkar kostnaden. Vill man använda olika antal för kanske två eller tre ingredienser så nämndes att den längsta serien lägger man till först, annars sticker kostnaden iväg onödigt mycket.

Diagrammet nedan visar två exempel att lägga in tre olika ingredienser, vi kallar ingredienserna A, B och C:
Den röda visar fyra A, sen sex B, och sist 8 C.
Den gröna visar åtta C, sen sex B och sist fyra A.
Det är alltså exakt lika många av respektive ingrediens, bara i olika inmatningsordning.

ElvenarKittelKostnad1.PNG


Att lägga åtta på slutet drar iväg kostnaden rejält de sista man stoppar in.
Åtta i början kostar strax under 3000 (gröna dubbelpilen), medan åtta i slutet kostar ca 7500 (röda dubbelpilen), för samma åtta ingredienser.

(Den röda serien har en utveckling som jag lite hoppades att attackstyrkan skulle få om man använde flera bonusbyggnader för strid. Om nån läste detta inlägg så svarade Boefst att utvecklingen är additiv, dvs den får INTE en kurva som den röda, vilken är multiplikativ. Hade det varit så skulle jag lagt till en näve byggnader och gått som en slåttermaskin genom spiran...som en eldkastare genom en myggsvärm. Nåja, jag fick i alla fall drömma nån dag innan verkligheten (Boefst) sa hur det var. Hur kunde jag tro att Inno skulle släppa igenom nåt så enkelt :D?)


Om man vill öka chansen, men kan inte lägga in så många ingredienser man önskar för att det överstiger häxpoängen, så kan diamanter användas om man har turen att diamanterna ligger på de ingredienser som träffar rätt för den effekt man är ute efter.

Diagrammet nedan visar chansen på x-axeln och den kostnad (y-axeln) som följer med de ingredienser man stoppar in.
Låt säga vi använder två olika ingredienser, och lägger in dessa åtta och åtta, sammanlagt 16 ingredienser.
Chansen vi uppnår blir 20% x roten ur 16 = 80%. Men det blir dyrt, ca 9000 häxpoäng. Då kan man lägga till 12 ingredienser istället för 16 och komplettera med fyra diamanter. Man ser kostnaden stanna vid ca 3000 (blå linje).
ElvenarKittelKostnad3.PNG

Om man har bra effekter ser jag inga skäl till att inte använda nån diamant då och då för att öka chansen i brygdfasen att få den effekt man söker.

Observera, när man lägger till ingredienser med olika antal i olika ordning påverkar det kostnaden. Detta gäller inte diamanter. De kan man lägga till var/när som helst. Diamanter ökar inte den procentuella höjningen som annars sker när man använder häxpoäng.
Och vill man labba lite så påverkar inte ordningen av ingredienser själva chansen för effekten, det påverkar bara kostnaden. Så lägg till hur du vill och se vad det gör med chansen för din önskeeffekt. När du hittat något som verkar ok, då kollar du hur många av varje ingrediens du stoppat in. Därefter nollar man kitteln och stoppar in ingredienser med högst antal först.


Mycket text, jag vet. Hoppas nåt kunde snappas upp.
 
Topp