• Kära gäst,

    För att aktivt delta i forumet genom att vara med i diskussioner eller starta dina egna trådar och ämnen, behöver du ett spelkonto. REGISTRERA HÄR!

Feedback: Tävlingar

Sompote

Tävlingsledare
Ett korsord som tävling? Men attans, hur fungerar ett korsord?
Har du aldrig löst ett korsord förut, så kommer här en liten hjälp på traven. Och har du några frågor, ställ de här i forumet, eller skriv direkt till mig.

Två uttryck man ska känna till är vågrätt* och lodrätt**.
De berättar vilket håll man ska skriva in svaren på.

Står frågan under rubriken vågrätt, ska svaren skrivas in från vänster till höger.
I bilden är vågrätt markerat med grön färg.
Vi tittar på "vågrätt 13", där ledtråd 13 är "i evighetens spira".
Leta upp den ruta i rutnätet som är markerad med nummer 13, här också inringad med en grön ring. I den rutan skriver du första bokstaven, och sedan en bokstav i varje ruta, från vänster till höger.

Står frågan under rubriken lodrätt, ska svaren skrivas in uppifrån och ner.
I bilden är lodrätt markerat med röd färg.
Vi tittar på "lodrätt 4", där ledtråd 4 är "slängs i bottenlösa hålet".
Leta upp den ruta i rutnätet som är markerad med nummer 4, här också inringad med en röd ring. I den rutan skriver du första bokstaven, och sedan en bokstav i varje ruta, uppifrån och ner.

Där orden korsar varandra, delar svaren samma bokstav. Exempel vid de blå ringarna.
Om du fastnar vid ett ord, lös orden runt omkring. Då får du några bokstäver som hjälp till svaret du söker.

En del erfarna korsordslösare uppskattar att direkt få veta antalet bokstäver i det sökta svaret. Det är siffran som står inom parentes efter ledtråden. Exempel vid brandgula pilar.

Korsord - svår tävling förklaring.jpg



*Vågrätt, även kallad horisontellt, efter horisonten.

1623078704616.png



**Lodrätt

Ett lod är en tyngd som hänger i något, och därmed hänger rakt ner. Den ger ett vinkelrätt förhållande till horisonten.
Ett lod förekommer lite överallt i historien, men den mest kända användningen av ett lod, är att man mätte havsdjupet med hjälp av ett lod.
Olika markeringar på repet visade hur djupt det var.

1623079836007.png
 

Sompote

Tävlingsledare
Hoppas att ni har en härlig söndag. Det är det i alla fall i i den delen av världen där jag är. Och det är inte jag som tagit bilden, den är som vanligt skamlöst stulen från nätet.

1624183279776.png


Ville bara påminna om att idag är sista dagen för våra forumstävlingar.
Vi har fått in några svar som är fel till första tävlingen, och några korsord som behöver göras klara i andra tävlingen.
Passa på att göra en extra koll innan tävlingarna stänger.

Med tanke på att det är flera tävlingar att gå igenom, räkna med att det kommer ta längre tid än vanligt innan jag avslöjar våra vinnare. ;)
 
Senast ändrad:

Liliros

Legend
Vi har fått in några svar som är fel till första tävlingen, och några korsord som behöver göras klara i andra tävlingen.
Passa på att göra en extra koll innan tävlingarna stänger.
Med tanke på att det är flera tävlingar att gå igenom, räkna med att det kommer ta längre tid än vanligt innan jag avslöjar våra vinnare. ;)
Jag kan säga att jag har verkligen tagit fasta på denna mening: "För att vara med utlottningen spelar det ingen roll om du vinner någon av dem, eller ens om du har svarat rätt. Men du måste deltaga i alla tre tävlingarna."
Så får jag se om det är tillräckligt. :p
 

Gaiona

Mästare
Jag kan säga att jag har verkligen tagit fasta på denna mening: "För att vara med utlottningen spelar det ingen roll om du vinner någon av dem, eller ens om du har svarat rätt. Men du måste deltaga i alla tre tävlingarna."
Så får jag se om det är tillräckligt. :p
Det är en ok strategi men det ger dig bara chans att vinna gravitationsvärdshuset vilket visserligen inte är fy skam.

Lycka till Liliros och alla ni andra som deltar i tävlingen.
 
Topp