• Kära gäst,

    För att aktivt delta i forumet genom att vara med i diskussioner eller starta dina egna trådar och ämnen, behöver du ett spelkonto. REGISTRERA HÄR!

Festkväll i brödraskapsgården.

Sompote

Tävlingsledare
(Eftersom ni ville veta mer om vad som händer i brödraskapsgården. Alla visuella inslag är återigen skamlöst stulna från internet, och ska endast ses som en inspiration och inte som en sanning.)


Godkväll, godkväll, ärade besökare!
Jag tror inte vi har haft nöjet att mötas ännu. Jag är en av de som jobbar i Månstensbiblioteket.

Bibliotekarie.jpg


I biblioteket kan du hitta information om det mesta, både om vad som hänt förr ute i världen, och vad som händer just nu i Arendyll.
Min huvudsakliga uppgift är att ha koll på vad som händer just nu, och vilka som bor här.

Och nu har det hänt något stort!
Flera medlemmar av den välkända släkten Sniffle har valt att flytta till Arendyll. I vår by har en fru Sniffle bosatt sig, och jag har fått bekräftat att flera av brödraskapets medlemmar har en inflyttad Sniffle i sin by.
Och apropå information, om du skulle höra något skvaller på torget dagtid, eller på värdshuset kvällstid, kan du alltid kolla upp det med oss på Månstensbiblioteket. Skulle du vara inbjuden till brödraskapsgården kan du höra med Mor direkt. Hon avskyr att tro, hon vill veta! Mor håller sig alltid till fakta.

Och det var ju det jag skulle berätta om, vad som hände på brödraskapsgården sist.
Vid stora högtider samlas hela brödraskapet, och oftast bjuds hela byarna in till stor fest. Givetvis var släkten Sniffle inbjuden också.

För oss som kom i god tid blev det mingel och välkomstdricka. Det fanns som vanligt mängder olika drycker att välja på i gårdsbaren.
Och tur är väl det, då alla vill ha olika.

Brödraskapstillhållsmatsal.jpg


Alla gästerna har kommit, och det är en oerhört trevlig stämning. Men det är det alltid när det är fest i byn. Och givetvis är det extra kul när vi är så många!
Då kommer Mor in på scen, slåendes på en trumma. Sorlet tystnar. Mor närmar sig mitten, och det är några förvånade ansikten, då det inte är trumma som är hennes vanliga instrument. Ah, mor ska sjunga! Det händer ytterst sällan, så nu känns det ännu mer att det är en väldigt speciell kväll.
För mig blir det fjärde gången jag kommer få höra henne sjunga, och jag är ändå född i den här byn. Var Mor är född, är dock en av få saker som vårt bibliotek faktiskt inte har någon uppgift om. Men nu ska jag vara tyst, de andra spänner blickarna i mig...


Ah, var det inte fantastiskt? Antingen älskar man det, eller så håller man tyst om det. I alla fall när Mor är i närheten.
Nu har matsalen öppnat, och det är dags att sätta sig till bords.

Middag.jpeg


Alltså, kombinationen god mat och trevligt sällskap är verkligen oslagbar!
Det går inte så fort att äta upp maten, med tanke på att alla pratar hela tiden. Men vad gör det, vi har inte bråttom någonstans.

Måltiden närmar sig sitt slut, men kvällen är långt ifrån slut. En trumma kallar på uppmärksamhet. Ännu en gång tystar sorlet, och vi ser att Mor står på scen jämte trummisen. Hon står med sitt favoritinstrument, som hon nästan alltid spelar på när det är festligheter i brödraskapsgården. Och oss emellan, när man ser henne är det svårt att tro att hon är så flink med fingrarna. Själv skulle jag aldrig fixa det!


Mor och hennes trummis kör några sköna låtar, och stämningen är återigen på topp! Man får inte dåsa till efter all den goda maten, och med den härliga musiken så spritter det i benen. Tur att det finns plats att dansa på.
Och nu har släkten Sniffle kommit igång ordentligt. De har en traditionell dans från deras hemtrakter, som de nu visar upp. Vi andra försöker hänga med så gott det går i svängarna.


Festen pågår långt in på kvällen, och så småningom börjar folk bryta upp. Jag och mina vänner var bland de sista som gick, men som sagt, det var en oerhört lyckad kväll, och vi var inte redo för hemgång ännu. Vi avslutade på en brygga, där vi satt och småpratade till gryningen.

Brygga.jpg
 
Senast ändrad:

Jian

Mästare
Trevligt att träffa någon av personalen i Månskensbiblioteket.
Kommer det att bli en ny tråd därifrån, det finns väl mer att berätta om än om den trevliga kvällen? Hoppas både Mor och bibliotekspersonalen kommer med varsin tråd. Det kan bli början till en intressant web ;)
 
Topp