• Kära gäst,

    För att aktivt delta i forumet genom att vara med i diskussioner eller starta dina egna trådar och ämnen, behöver du ett spelkonto. REGISTRERA HÄR!

Forum och drycker - samtidigt

Gaiona

Mästare
Om man spelar på appen kan man få avisering i mobilen när det är dags för skörd, annars kan man starta en timer/sätta ett larm som påminner om när det är dags att skörda.
 

Jian

Mästare
Nja det var nog inte riktigt så jag menade. Tack för goda råd.
Jag var nog mer inne på att jag blev sittande och läsande i Forum eftersom det är så trevligt och givande, istället för att plocka hem Drycker som jag (planerade att) producera var 5:e minut i mina verkstäder
 

Mirabella77

Legend
Nja det var nog inte riktigt så jag menade. Tack för goda råd.
Jag var nog mer inne på att jag blev sittande och läsande i Forum eftersom det är så trevligt och givande, istället för att plocka hem Drycker som jag (planerade att) producera var 5:e minut i mina verkstäder
Hahahaha där ser man en som mig själv :D
 

Rosis

Mästare
Tänk att jag förstod precis vad du menade första gången, kan ju bero på att det går precis lika illa för mig ibland. ;)
 

Elvenlis

Legend
Lät ju bra! Vet inte om jag delat med mig av våfflan men här kommer den ev i repris ;

Tag ett shot glas
Häll i ungefär lika delar av
Likör 43
Proviva jordgubb
Grädde,,,,kanske inte lika mycket grädde,,
Häll försiktigt så blir den randig och fin o sen botten upp ! Byt ut jordgubbe mot blåbär och vips så har du en blåbärspaj,,,, nästan som magi :D
 

Jian

Mästare
Hmm!...Menar du en sida med sjysta Drinkrecept??..:cool::p
Nu är det i sista minuten ifall du ska hinna bli klar :p
Glögg från Norrlands djupa skogar
ca 5 liter • produktionstid ca 4-5 veckor
5 liter svagdricka med bryggerijäst
1 bit ingefära, färsk (5-7 cm)
2 ½ kg socker (tillsätts i omgångar = 500 g/dag)
5–6 st potatisar, skalade, skivade gärna King Edvard
100 g jäst för söta degar
1 påse kardemummakärnor
1 paket russin
¾ dl hela nejlikor
  1. Värm lite av svagdrickan.
  2. Rör ut jästen med svagdrickan, skala och dela ingefäran.
  3. Blanda jästlösningen med övriga ingredienser, inkl bryggerijäst, i en 10 liters plastdunk med skruvkork.
  4. Tag bort skruvkorken och täck hålet med ett tunt tyg.
  5. Byt ut tyget mot skruvkorken och skaka kraftigt morgon och kväll, 1:a veckan.
  6. Låt glöggen jäsa ca 3 veckor
  7. Låt glöggen jäsa minst ytterligare 10 – 14 dagar.
  8. Den mår bra av att mogna någon vecka!
  9. Använd hävert och tappa upp på flaskor
 

Jian

Mästare
Hmm!...Menar du en sida med sjysta Drinkrecept??..:cool::p

Ifall (när) du är på Gästgivarhumör och inte har så mycket tid över

Gästgivarglögg
bästa hemgjorda glöggen 2012
10 g kanel (4-5 bitar)
2 g kardemummakärnor (1 rågad tsk) hela
20 st kryddnejlikor
1 bit ingefära, färsk
½ bit pomeransskal
10 cl Renat
75 cl rött vin, billigt
2 dl socker (gärna råsocker/farin)
2 tsk vaniljsocker (rågade)
  1. Krossa kardemummakärnorna och bryt sönder kanelen.
  2. Lägg detta i en väl rengjord glasburk tillsammans med kryddnejlikor, pomeransskal och ingefära – häll över Renat.
  3. Låt stå över natten så att kryddorna dras ut ordentligt.
  4. Sila bort kryddorna genom Melitta-filter eller en ren duk.
  5. Häll rödvin i en kastrull, tillsätt strö- och vaniljsocker, värm försiktigt utan att koka.
  6. Tillsätt därefter spritextraktet –
    Drick, blunda och njut!
 

Jian

Mästare
Hmm!...Menar du en sida med sjysta Drinkrecept??..:cool::p

Glögg på Magnus vis 2017
I många äldre recept står det att man ska göra en sorts essens av smaksättarna och sprit som sedan tillsätts i det sötade vinet. Jag föredrar att blanda alltsammans i en glasburk i stället för en flaska så smaksättarna kan dra i vinet och ge smak åt det innan de silas bort strax före servering.
Använd ungt, rött vin som inte innehåller för mycket tanniner och inte smakar för mycket ek, gärna ett inte alltför dyr Bourgogne eller en Pinot Noir i samma stil. När det gäller konjaken ska man inte använda en som smakar för mycket ek utan en yngre, fruktigare variant. Det är oftast de enklare och billigare sorterna som fungerar bäst.

Förberedelse/tillagning: ca 30 min
Mognadstid; minst 1 vecka
1 liter
75 cl vin, rött, ungt
1 bit ingefära, färsk, ekologisk
1 st vaniljstång
5 kapslar kardemumma
20 st kryddnejlikor
2 st kanelstänger, Ceylon (lite godare sort)
10 st svartpepparkorn
1 st apelsin, ekologisk, skivad m skal
1 st citron, ekologisk, skivad m skal
1 dl madeira, söt
150 g socker/farin/råsocker
1 skvätt konjak, se kommentar ovan
3 msk honung, gärna lokalt producerad
  1. Blanda alla ingredienser, förutom honung, i en steriliserad glasburk med lock. Förslut burken ordentligt och låt den sedan stå och dra i minst 7 dagar. Vänd på burken då och då så att sockret inte bara ligger på botten utan löses upp i vinet.
  2. Före servering ska glöggen silas i en finmaskig sil i en kastrull. Man behöver inte sila allt på en gång utan bara den mängd man vill ha och låta resten vara kvar i burken. Känns kryddorna för starka kan glöggen spädas ut med lite rött vin medan du värmer den och eventuellt lite socker.
  3. Värm försiktigt och tillsätt honung tills glöggen är lagom söt.
 
Topp