• Kära gäst,

    För att aktivt delta i forumet genom att vara med i diskussioner eller starta dina egna trådar och ämnen, behöver du ett spelkonto. REGISTRERA HÄR!

Avslutad Jultävlingar del 1: Julstämning

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Boefst

Community Manager
Team Elvenar
Jultävlingar del 1: Julstämning

Info


Slutdatum: 3:e december 2019
Vinster:
1.
750
diamond.png


Tävling


Denna tävling går ut på att ni kort ska berätta vad ni brukar göra för att komma i julstämning.

Regler


  • Ett bidrag per spelare.
  • Vinnaren kommer att slumpvis dras från de godkända inläggen.
  • Ett giltigt bidrag ger dig automatiskt en chans att vinna det speciella priset den 24:e december.
Lycka till!
Team Elvenar
 

Gose

Mästerkock
Team Elvenar
Jag börjar med att få in lite mer ljus och mys hemma, så fram med adventsstjärnorna och glitter och tomtar. Sedan är det dags för julens dofter, så då bakas det. I helgen blev det lussebullar och nästa blir det nog pepparkakor. Dessa smaskas sedan med lite varm glögg. Allt detta görs ju förstås med stämningsfull julmusik i bakgrunden. Det gäller att stimulera så många sinnen som går, syn/doft/smak och ljud ;)

Och vill man festa till det så ska ni testa glöggshots (bild från förra året, se nedan), gjorde jag förra året:
46398025_10216428695017211_7786169301215477760_o.jpg
 

Pisellan

Legend
Åh! Startskottet är julmarknaden i helgen. Och vi sjunger julsånger i kören. Jag försöker hemma att fixa adventsfint, med stjärnor ljusstakar och juliga gardiner i köket! Bakar både rullrån och mandelmusslor, och friterar struvor. Det skall bindas kransar, och smyckas på alla sätt. Det skall bakas pepparkaksgrisar i jätteformat att hänga i fönstren! Levande ljus, och mysig musik!
 

Rosis

Mästare
Julstämning får jag av att pynta med de julsaker som man har kvar efter många års jultradition. Det är det bästa som sparats, och jag blir glad varje år av att få se minnena igen. Det som jag inte blir glad av längre, skänker jag bort, eller kastar. Sedan lyssnar jag gärna på julmusik i olika genrer. Gillar dessutom att sjunga julvisor solo eller tillsammans med andra. Och jag klarar till och med att rappa till Lars Ingvars Trio: "Men vad skådar där, min norra korint? Är det en pepparkakegumma med extra pynt? Så kaveli-kaveli-kavla henne i samma deg som mig, jag vill säga HEJ! Sånt här kan va svårt att förstå ibland, men glöm inte bort, vi har ett eget land! Vi komma vi komma, från pepparkakeland... " Jag älskar deras låtar, det är en tradition att lyssna på dem varje jul. Det ger mig verkligen julstämning. Det brukar däremot inte vara en endaste kotte hos oss som dansar runt granen, eftersom den står på en bänk och är alldeles för liten. Får någon av oss ingen julstämning trots allt, tja då är det bara att börja i en orkester, för de har säkerligen julstämning innan jul... God jul!
 

anga

Mästare
Julmusik levande ljus, sen få ta fram julsaker och börja pynta med änglar som barnen gjort i skolan för 20 år sedan av toarullar, smällkarameller, små kottar. :) Då blir mitt <3 varmt och jag ler i hela ansikte, :) Och bäst av allt, julteckningar från barnbarnen får vara med i år :) Så kärlek i massor denna jul <3
 

DeletedUser578

Guest
Jultomte-prydnader, lugn och ro, och läsa tidningen med mysbelysning här och där det är julstämning för mig. Och en skvätt glögg.
 

DeletedUser514

Guest
För mig börjar julstämningen på riktigt efter första advent när jag tillåter mig själv att köpa sån där färdig pepparkaksdeg som man kan ha i kylen, därefter kan man då gå och skära upp en centimetertjock skiva och glatt gå runt hemma och äta på den. Degen används alltså inte till att baka med, den räknas som ren godsak i sin köpta form :p
Då vet man att vintertiden närmar sig!
 

DeletedUser93

Guest
Lördagen innan Första advent är på många sätt startskottet. Pepparkakshuset ska göras. (numera köper vi ett färdigt som bara ska sättas ihop) Har varit en tradition i familjen som vi samlas kring. Förr var det med barnen och numera med barnbarnen. Vanliga pepparkakor bakas och doften som sprider sig är himmelsk. Även lite annat pyssel brukar vi hinna med. Vi har plockat lite kottar och ekollon hattar i år som vi tänkt använda till "något", så får se vad det kan bli.
Första advent är julskyltningsdags och efter det samling hos ett av barnen med tända ljus, glögg o pepparkakor :)
Egentligen är det väl det som för mig är julstämningen, att vi samlas. Som i de flesta familjer fattas några oss och då blir de som finns kvar så viktiga.

Och som skåning hoppas jag alltid på en vit jul.....och så även i år.
 

DeletedUser576

Guest
Baka mini-pepparkakor. De minsta formarna av alla sorter, gubbar, gummor, stjärnor, hjärtan, bocken, mm... Vissa år med kristyr andra utan. Det beror på om det är småfolk med på baket eller inte.
 

DeletedUser583

Guest
Julmarknader. utomhus, snöfall, skyltsöndag eller alla dagar, sedan in i värmen, Sååå skönt. Gärna massor med julbelysning, men inga pling plong grejer som låter. God mat hör också till.
 

DeletedUser598

Guest
I min familj har vi som tradition att dan före dopparedan klär man granen och dricker irish coffey! Det brukar vara så sjukt mysigt så här dagen innan. Det är lungt då det bara är familjen... man förbereder lite av den sista julmaten... har massor med mysig julmusik... och sedan den goda irish coffey och tittar på den färdiga granen som doftar nysågat... altså... mums och mys på hög nivå!! Det är julstämning för mig! :)
irish-coffee-2.jpg
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp