• Kära gäst,

    För att aktivt delta i forumet genom att vara med i diskussioner eller starta dina egna trådar och ämnen, behöver du ett spelkonto. REGISTRERA HÄR!

Avslutad Jultävlingar del 2: Julbord

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Boefst

Community Manager
Team Elvenar
Jultävlingar del 2: Julbord

Info


Slutdatum: 10:e december 2019
Vinster:
1.
750
diamond.png


Tävling


Denna tävling går ut på att ni kort ska berätta något om julbord, det kan vara till exempel:
Vad gillar ni bäst på julbordet?
Har ni något annorlunda på ert julbord?

Regler


  • Ett bidrag per spelare.
  • Vinnaren kommer att slumpvis dras från de godkända inläggen.
  • Ett giltigt bidrag ger dig automatiskt en chans att vinna det speciella priset den 24:e december.
Lycka till!
Team Elvenar
 

Pisellan

Legend
På mitt julbord finns alltid gravad sik. Och inga prinskorvar. Rimmad lax och potatis/dillgratäng skall alltid finnas med. Sillar och olika strömmingsrätter, hör till.
Griljerad skinka, och en variant av skinka på vildsvin. Jag har sorterat bort sådant som inte är populärt, som bara åker in och ut ur kylskåpet, tex pressylta, rullsylta, sillsallad. På annandagen skippar vi julbordet, då blir det kalkon , kulpotatis och brysselkål med jättegod sås. Julen är god! :D
 

potter

Mästare
Mitt julbord har blivit mer spartanskt med åren. Annars blir det bara det jag tycker om från julbordet som ägg med rom, gravad lax, ost, räkor, gratänger och gott vin till detta. Gärna en lille en med malört. Då blir mitt julbord fulländat. o_O Så här kan det bli när man rullar iväg hemåt efter julbordets alla läckerheter har avsmakats. Höll på att glömma bort ris ala maltan.
 

Gose

Mästerkock
Team Elvenar
hmm har många favoriter på julbordet, finns ju många måsten. Vet inte om det är udda men en omelett med stuvning på palternacka alt sparris ska alltid finnas =)
Förr älskade jag ålen, men nu så är det ju lite svartlistad. De grillade revbenen (Nigellas sticky ribs), janssons (gör jag tyvärr sällan själv) och brysselkålen (färska stekta med lite honung och stekt bacon) ;) är mina favoriter.
 

DeletedUser598

Guest
Går inte att äta julbord utan pappas älgköttbullar och janssons frestelse!! En annan favorit som jag kanske inte tror alla har är omelett gjord i ugn med räkstuvning på! Så sjukt gott! :) :) :)

och just ja! Julmust!!! mumma!!
 

ZpaRoW

Mästare
Farmors köttbullar, pressgurka å potätter och hemma gjorda bröd men då farmor är över 90+ så har tanten inte orkat med allt dem senaste åren så ja fått ta rollen att göra köttbullar så jag säger KÖTTBULLAR, ingen Jul utan det ;)
 

DeletedUser583

Guest
Ägghalvor med miniägg på (fiskrom), o majo snyggt spritsat.
 

DeletedUser93

Guest
Det jag gillar bäst på julbordet? Maten såklart;) och allra bäst är sillen!!
 

harpan

Legend
Måste finnas finsk morotslåda och brysselkål, skinka som man äter på hårtbröd och senap!!!
 

DeletedUser576

Guest
Jag gillar förberedelserna för julmaten-julbordet, förväntan. Se fram emot julfesten.
 

Mjolner

Legend
Jag gillar all typ av fisk. Den så hatade lutfisken är min favorit med ärtor vitsås och skirat smör till. Och potatis. Sedan har man lite knaperstekt bacon på den eller muskotnöt.
 

DeletedUser166

Guest
Älgköttbullar, finns inte de då skulle inte ens tomten våga sig in :) Annars är de bara knäck som är bra att äta på jul :)
 

DeletedUser514

Guest
Jag och min bror var rätt så kräsna när v var mindre, så då fick föräldrarna hitta på nya saker att ställa up på bordet. En av favoriterna är därför grillade revbensspjäll, fina saker det!

Men den absoluta favoriten är kalvsyltan, särskilt märket "Småländsk sylta".
Folk verkar som bäst acceptera sylta, men den versionen av sylta kan jag äta direkt ur förpackningen med sked om jag skulle få.
 

RomPunch2

Medlem
Så roligt Aque,annars brukar folk mest rynka på näsan åt sylta.På mitt julbord är den hemkokta kalvsyltan ett absolut måste likaså gin gravad lax mm längtar...
 

Elvenlis

Legend
Skinkan,,,, gärna vildsvinsskinka gjord på gammalt familje recept ,,, men man får göra flera för dom dom svinen är rätt smårövade, I min familj har det alltid blandats friskt med traditioner från norr till söder, med bla brunkål,, det är inte gott. Men som moster säger , det är inte jul förens det luktar skit i hela huset,,, tillagnings processen är ju rätt utdragen och kål luktar ju :oops:
Aque,, du har min tillåtelse att ha en alldeles egen burk och äta syltan med sked;)
 

DeletedUser345

Guest
Lutfisk var det tyvärr länge sedan jag åt jag är den ende i familjen som uppskattar denna "läckerhet". Annars är följande "måsten" med för att godkännas som julbord: Skinka, köttbullar, rödbetssallad, vörtbröd samt karelska piroger. med hackade ägg i smör.
 

Rosis

Mästare
Har blivit så födoämnesallergisk, så det är mycket jag inte kan äta nu, jämfört med tidigare år. Ägg, skaldjur, kokos, nötter, mm blir farligt för mig. Men hemmagjorda köttbullar är smaskens, och varmrökt lax är superviktigt, :p
 

Josefin89

Legend
Jag gillar skinka, köttbullar, priskorv och jansson. Men det jag längtar mest till är mormors bröd att både äta med ost eller som dopp i grytan, som jag längtar :p
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp