• Kära gäst,

    För att aktivt delta i forumet genom att vara med i diskussioner eller starta dina egna trådar och ämnen, behöver du ett spelkonto. REGISTRERA HÄR!

Kitteln

P3Games

Legend
Det här är en guide till de som inte riktigt fått grepp om vad, varför och hur saker och ting väljs i kitteln. Och framför allt, vad det får för konsekvenser. Givetvis finns det många sätt att göra det på, så det här beskriver mitt sätt, sen får man hitta sina unika val när man fattat galoppen.

Det här är hur jag gör, steg för steg:

Vilken effekt är mest önskvärd?
Av alla effekter som är möjliga att välja så väljer jag ut en som jag vill fokusera på. Möjliga effekter är t ex ökning av en viss varuproduktion, eller mana- frö- eller annat som man vill få mer av. När det gäller stridsenheter kan man öka styrkan (inte antalet) på det som produceras i barack, legosoldatläger eller övningsfält. Man har lika många effekter att välja mellan som antal kapitel man klarat av (jag har således 14 effekter då jag är på kap 15). Som effekt väljer jag ökning av fröproduktion, markerat i grönt i tabell 1 nedan.

ElvenarKittelBild1.PNG




Val av ingrediens. Nu vill jag välja en ingrediens som ökar just fröproduktionen, och enligt tabell 1 så ger ingredienserna A, B, C och L denna effekt. Klicka på var och en av dessa ingredienser och se vilken som har störst chans att lyckas på just frön (det är detta jag har den detaljerade tabellen till för slippa leta). Observera att varje ingrediens påverkar mer än en sak, så håll fokus på frö. Här väljer jag L, örontryffel, då den har 8,6% chans att lyckas skapa en brygd för frön (bild nedan).
Men den kan även ge något av följande: ökad T1-varuproduktion, ökad bosättningsresurs eller ökad styrka hos enheter från legosoldatlägret, vilket man ser på x-markeringarna på raden i tabell 1 för örontryffel.

ElvenarKittelBild2.PNG




Jag måste öka denna chans. Att bara använda 8,6% är alldeles för lågt, rent slöseri med häxpoäng. Hur mycket jag kan öka beror på hur mycket häxpoäng man är villig/kan spendera. Låt säga att jag har 5 försök att skapa brygder. Jag har 5 försök då jag har 5 bägare, vilket man får om man når 2000 png i turneringen. Vill man maximera sina chanser i kitteln, ja då tar man 2000 png i turneringen. Kolumnen längst till höger i tabell 2 säger hur stor chans jag har att få en fröbrygd, inom 5 försök. Jag vill så högt som möjligt. Tittar vi på raden vid 8% (närmast de 8,6% vi har initialt för örontryffel) så är chansen bara 34% att nån av de 5 försök jag har ger utdelning. Klappruttet. Så jag lägger till fler ingredienser.

ElvenarKittelBild3.PNG




Att lägga till fler ingredienser ökar ens chanser, men det finns två vägar att gå här. Antingen lägger man till flera av samma ingrediens, eller så blandar man in andra ingredienser. Spelar det nån roll? Ja. För att förklara vad som händer börjar vi med att först förstå vad ”Framgångsfrekvens” är för värde, och sen de enskilda procenten under tärningen i effekttabellen i bilden nedan.
Framgångsfrekvens är den totala sannolikheten för att du får nån brygd över huvud taget, vid ett brygdförsök, oavsett vilken effekt som blir resultatet. Vilken effekt det sen blir styrs av de enskilda procenten under tärningen. Så Framgångsfrekvens är summan av de enskilda procenten under tärningen. Alla procentvärden som anges är alltid bara för ett försök. Ju fler försök man gör ökar således chansen att nå lyckat resultat. Värdena under tärningen i effekttabellen som ses nedan är när jag lagt in åtta stycken av ingrediens L, vilket maximerar för just frön.

ElvenarKittelBild4.PNG

(en kort parentes kring kritisk effekt. Den effektbrygd man skapar är inte så stark, som allt annat i Elvenar när man har nåt nytt. Sitt första hus härbärgerade inte så många människor direkt, men med tiden blir det större och starkare. Samma här, varför ska alla effekter vara som Superman i ett första skede, man måste jobba för det och låta tiden ha sin gång. Kolumnen med den gröna uppåtpilen säger hur stor (stark) din brygd är jämfört med en maximal effekt. Låt säga att du kan köpa en bil med en motoreffekt som max är 250hk. Men du får bara 20% av den. Dock får du möjligheten att öka din chans till att få 250hk, detta är Chans till kritisk effekt. Om denna ligger på 50% har du krona/klave-chans att uppnå maxeffekt. Men det kostar! Ordentligt.)




Att öka antalet ingredienser med samma typ får kostnaden att stiga i höjden snabbare än att blanda olika ingredienser. Men ingrediens A, B och C ger ju också fröbrygder, så kan jag inte blanda i alla som ger frön, det blir ju billigare? Jo, det går, men det ger inte den maximala chansen. Även om t ex A (eldspor) har frön som effekt (4%), så ligger dess fokus på Mynt (6%) och K1-varor (6%). Om mynt och K1 ska öka och framgångsfrekvensen är vad den är så måste andra effekter sjunka något, inkluderat frön även om den har 4%.
Man kommer aldrig lika högt som när man använder en och samma ingrediens rakt igenom för sin brygd.
Bilden visar att vi har 21% när 6 st örontryffel används. Framgångsfrekvensen är 49% att nån av de fyra listade brygderna infrias.
A) Vi lägger till en ny örontryffel och ökar till 22,7% för fröchans, och 52,9% att något alls lyckas.
B) Vi lägger till en eldspor, som har 4% frö, men ser att fröchansen sjunker till 19,1%, med samma framgångsfrekvens som ovan, 52,9%.
Framgångsfrekvensen sätter den totala nivån, där de andra måste passa in. Om mynt och K1, som inte finns för örontryffel, plötsligt dyker upp måste andra ge vika, därför sjunker fröprocenten.

ElvenarKittelBild5.PNG




Slutligen, om den totala chansen att få en brygd över huvud taget är värdet som visas i Framgångsfrekvens, är inte värden runt 50% ganska lågt? Både Ja och Nej.
Det är lågt om jag bara skulle ha en bägare, en chans. Som nämndes tidigare, öka antal bägare via turneringen.
Om jag har 5 bägare (chanser) så har jag också ca 97% chans (tabell 3, nedan) att få nån brygd alls inom fem försök, och 74% chans (enligt tabell 2) att nåt försök resulterar i en fröbrygd. Bra chanser, därför kör jag alltid på samma ingredienser och öser på med så mycket häxpoäng jag har. Framöver, när jag jobbat upp en del uppgraderingar kan jag gå på brygder som kan ge blandade utfall – bland de effekter som jag önskar förstås.
Observera, antalet ingredienser som läggs in i kitteln och den kostnad det medför kan användas för alla fem försök att göra brygder. Det kostar inte nya ingredienser mellan försöken. Du kan få flera olika brygder under dina fem försök, men du kan bara ha en och samma brygdtyp ifall en ny likadan skulle slumpas fram. Så har du råd med en, har du råd med fem.

ElvenarKittelBild6.PNG



GLÖM INTE UPPGRADERA.
Brygderna är klena i början, med kort tidsspann. Men det är bara rimligt. Gör dem starkare då, öka på tiden...


Personligen var jag rätt skeptisk när jag såg YouTube-videon. Alldeles för abstrakt utan nån känsla för vad det skulle ge.
Nu är det tvärtom för mig. Detta är ett utmärkt tillägg i spelet. Hoppas alla ger det en chans, och låter det växa in, det är det värt!



För de intresserade kommer här de formler jag använt för diverse uträkningar och egenförståelse.

ElvenarKittelBild7.PNG
 

Gose

Mästerkock
Team Elvenar
Mycket fin beskrivning. Stort tack!

Vad jag sett så kan jag inte förbättra "Chans till kritisk effekt" till mer än 50% med besvärjelsefragmenten. Kan det vara så? eller har jag missat något.
 

ZpaRoW

Mästare
165k fragment för få 50% där ja gose och noll diamanter, ökar du diamanter så sänks fragmentantalet! Enligt mitt tycke är de rena skiten! Körde på verktyg förut och hade 5bägare och fick de på första försöket, japp då vill man ju inte slösa mer bägare för ja fick de ja ville ha. men för att fortsätta så måste man spendera alla bägare! såå värdelöst, vill ju använda en ny bägare när effekten tagit slut på första och testa på dem andra 4a bägarna för aktivera boosten igen! sen att man kanppt fick möe verktyg extra är ju en annan femma, har lvlat verktyg till 44 men var ändå en spot i havet! Slösa massa fragment å diamanter för få lite obetydlig tid extra å % så kan de kvitta! mest irriterad över att man inte kan använda bägarna när man vill utan allt på engång!
 

Jian

Mästare
Jag har fastnat på "Förbättra effekter" och kommer inte därifrån
Kan följaktligen inte avsluta min session med kitteln
 

Rosis

Mästare
Jag har fastnat på "Förbättra effekter" och kommer inte därifrån
Kan följaktligen inte avsluta min session med kitteln
Man kan inte göra mer än att göra en kittel med valfria ingredienser, dricka alla sina bägare på en gång, sedan är man i "förbättra effekter" resten av tiden under den veckans omgång. Och det bästa är att göra av med den valuta man fått, eftersom man inte kan spara den. Däremot sparas de förbättringar man gjort på effekterna.
 

Jian

Mästare
Jag följde P3Games recept för frön - fick militärer istället.
Första gången (innan jag läst P3) så blandade jag hej vilt eftersom instruktionerna är så konstiga. Kan det ha någon betydelse?
 

P3Games

Legend
Jag följde P3Games recept för frön - fick militärer istället.
Första gången (innan jag läst P3) så blandade jag hej vilt eftersom instruktionerna är så konstiga. Kan det ha någon betydelse?
Det är ingen garanti att man får det som har högst procentvärde. Jag har också fått militärer även då frön haft högst chans. Det är som om du har 5 röda, 3 blå, och 2 gröna bollar i en hatt. Chansen är högst att du får röd, men du kan lika gärna få blå eller grön. Man kan bara hoppas man får det man önskar. Därför är det INTE bra att bara blanda en massa ingredienser, då kan man lika gärna stoppa ned handen i en okänd hatt och få vad som helst. Att du blandade hej vilt innan har ingen betydelse för vad du väljer kommande omgångar. De ingredienser du väljer styr för veckan du kör.
 

P3Games

Legend
Jag har märkt att Kitteln är mer komplicerad än vad jag först kunde ana gällande val av ingredienser.
Det finns (givetvis) bättre alternativ att nå höga procenttal för den effekt man är ute efter än att bara välja EN och samma ingrediens. Dock håller jag fast vid att det är klart enklast att göra så, om man inte har turen att snubbla över en kombination som är gynnsammare .

Jag har testat att köra kombinationer av två olika ingredienser och följt utvecklingen för alla effekter som de ger. Det har visat sig att alla effekter ändrar sina sannolikheter på ett kvadratiskt sätt (andragradspolynom, eller upphöjt till 2, eller bla bla bla), som enklast kan sägas inte följer en utveckling som verkar intuitiv och lättbegriplig. Släng salt i kastrullvattnet, och det börjar smaka salt. Släng i mer salt och det smakar salt som fasen. Släng i en näve och det smakar f-n. Så funkar inte ingredienserna i kitteln.

Nästan alla effekter har en så kallad negativ andragradsfunktion, vilket betyder att de stiger i början, men når en topp och sen börjar avta ju mer av SAMMA ingredienser som matas in. Problemet är att effekterna har olika sådana kurvor, vilket innebär att de stiger och sjunker olika mycket och i olika takt. Det gör det oerhört svårt att testa sig fram med mer än en ingrediens eftersom man måste mata in fler än bara några stycken för att se när och hur mycket det sticker iväg någonstans. De ingredienser man matar in i början som ser lovande ut kan några ingredienser senare få effekten att dyka, och en annan effekt ta över som hade en långsammare stigning i början.

Min tanke var att lägga ut en tabell över alla två-ingrediens-kombinationer för alla effekter, så man kan se vad som är gynnsammast. Men det finns en stor hake. Eftersom jag inte har alla effekter än (antalet är lika som avklarade kapitel), finns det en risk när nya effekter dyker upp i kommande kapitel att det påverkar grundvärdena för procenttalen, och då måste man börja om. Om så är fallet lägger jag inte upp något, eftersom det innebär en tabell per kapitel, och det blir för mycket här. Dessutom har jag då inget för de lägre kapitlen.

Jag lägger upp en bild inom en vecka för att förklara vad jag babblat om ovan.
(Vi kanske snart behöver kräva en ingrediens-effekt-karta av Inno.)
 

P3Games

Legend
Jag har märkt att möjligheten att lägga upp någon tabell för ingredienser/effekter blir i det närmaste ogörbart. Det går att räkna ut kombinationer av två ingredienser och se hur effekterna ökar/minskar, men att presentera alla möjliga variationer som en spelare kan tänkas använda...nä, det kommer nog vara roligare att bläddra i en telefonkatalog (ni som fortfarande kommer ihåg dessa).

Istället ger jag ett annat tips.


Hur mycket varor en viss procent produktionsbonus i kitteln motsvarar.

Jag har platina som boostad K1-vara, och väljer en effekt som ökar denna produktion. Effekten kallas Handlarens basbön, men hur mycket extra platinaproduktion får jag egentligen av denna effekt? Jag kollar i Kitteln, när brygderna är klara, och ser %-nivån - 59,1%. Men hur mycket ger det, i faktiska platinamängder?

AktivaEffekter.PNG


Det är inte 59,1% av den nivå jag ser i stålfabriken, utan 59,1% av grundnivån. Då jag har en boost på 700% för alla mina kännande varor, vilket kan ses i stadshuset under fliken Reliker, så måste jag ta reda på vad produktionen är utan denna boost. Jag kollar i min Dvärgiska stålfabrik (utan nån brygd igång) och ser att för en 3t-produktion får jag 5106 platina. Boosten på 700% motsvarar en ökning med 8 ggr, så grundproduktionen blir då 5106 / 8, vilket är 638,25 platina. Detta gäller för 3t. För 9t, eller annan tid, gäller nåt annat och måste räknas om på liknande sätt. (Jag kör alltid 3tim för brygder och magisk tillverkning då det ger mest produktion per tidsenhet.)

Hur mycket mer platina får jag via brygden?
Vi kan räkna på två sätt, vilket man nu föredrar:
  • Ta 59,1% av grundproduktionen:
    638,25 x 59,1% = 377. Det är vad K1-brygden ger extra i faktisk mängd.
    Addera med fabrikens normalproduktion på 5106 och vi får 5483 platina.
    Kikar jag i stålfabriken (effekten aktiv) ser jag 5484 platina, lite avrundningsfel, men nära nog.
  • Eller, lägg ihop procenten:
    700% i relikboost + 59,1% via brygd = 759,1%.
    Detta i decimalform blir 7,591. Lägg till 1 och vi får en faktor på 8,591.
    Grundproduktionen x ovanstående faktor = 638,25 x 8,591 = 5483 platina.

PlatinaEffekt.PNG




Nu har jag två stålfabriker, så K1-effekten gav netto lite drygt 750 platina per 3t. Effekten hade en varaktighet på ca 6t, så i princip kunde jag få ut en bit över 1500 platina för denna effekt. Inga jättemängder. Så jag fortsätter uppgradera så maxtaken för effekten ökar. Efter blygsam uppgradering ser jag maxnivåer på 120% och 15:00t. Inget att skryta om heller, så uppgraderingen kommer fortsätta, fortsätta, fortsätta... (i månader) tills jag har minst 5 ggr så mycket som en fabrik ger, så det är värt att köra effekten eftersom den körs ju endast en gång i veckan.

Går det? Vet ej, men nu vet jag i alla fall vad jag ska sikta på i procent och varaktighet.
Det är det här jag gillar med kitteln. Det är ingen omedelbar mirakelkur, det är ett långsiktigt sätt att bygga upp det man väljer att sträva efter. Det må ta månader, eller år, men det kostar ju inget. Ok, varor och annat går ju åt, men det är ju själva spelet.

Och en sak till, Gaiona tog upp det i ett tidigare inlägg: Varför ser man inte sina egna lager när man betalar med t ex stål/brädor/marmor etc för häxpoäng vid uppgraderingar? I början stack det inte iväg så fort. Men ju mer man uppgraderar desto mer går det åt för varje klick - och det ackumuleras rätt friskt efter ett tag. Man ser inte ett sk!t hur det dränerar egna resurser, lagom irriterande.
 

Gaiona

Mästare
En annan resurs som dräneras (som tidigare innan kitteln bara byggdes upp) är Besvärjelsefragment, jag har börjat tömma mitt lager på gamla byggnader men orkade inte få ihop mer än 44000 fragment (långt max som man kan lägga in i kitteln) men hade tur idag och fick fem olika aktiva brygder (eller otur hur man nu ser det eftersom jag inte fick tillbaka ett enda av mina satsade besvärjelsefragment).

Jag förlänger med tiden för de olika brygderna med marmor i studiefasen (jag har gott om marmor) men det börjar bli dyrt nu, nästa förlängning kostar 229 k marmor...
 
Topp