• Kära gäst,

    För att aktivt delta i forumet genom att vara med i diskussioner eller starta dina egna trådar och ämnen, behöver du ett spelkonto. REGISTRERA HÄR!

Kommunikation i alla dess spännande former

DeletedUser158

Guest
Nu när ni ändå pratar om språkbruk!
Vad är det som alla från media till journalister och vanligt folk är EMOT?

För alla ser emot xxxxx och alla är emot att xxxx och detta emot dyker upp i alla möjliga sammanhang idag. Varför?

Det heter väl att mot framtiden och inte emot framtiden, nu går vi mot bättre tider och inte nu går vi emot bättre tider osv mm? Eller har vi blivit helt urarmade i språklig mening?
Tyvärr använder de flesta ett fasligt dåligt språkbruk. Det värsta är när man (eller det mer moderna ordet ”en”?) ser det i publicerade texter - tidningar och övrig media. De som ska föregå med gott exempel blir tyvärr bara slarvigare och slarvigare. Det är även illa när man (en) snubblar över det i akademiska texter. Jag ser det ofta när jag får korrekturuppdrag. Det värsta är när författaren inte förstår felet och jag måste hänvisa till Svenska skrivregler (en fantastisk bok och nödvändig för språknördar). Jag känner mig som en riktig besserwisser.

Vanliga fel jag stöter på i mitt arbete:
- De och dem (och dom). Det finns enkla sätt för att skilja på detta, exempelvis vi/oss-metoden. ”Dom” är bara rent slarv, även om jag faktiskt tror att SAOL accepterar det. :rolleyes: Dock låter jag det slinka igenom utan kommentar om ordet används i dialog, då det ofta skrivs i syfte för att betona dialekt eller just slarvigt talspråk.
- De tre punkerna. Låt det finnas luft mellan sista ordet och punkterna - såvida det inte är ett brutet ord. Hur kan det vara så svårt att komma ihåg?
- Så. Det lilla, oftast väldigt onödiga ordet ”så”. Jag minns när jag läste till språkvetare, mina lärare skickade alltid tillbaks hemtentorna med en himla (talspråk) massa överstrukna ”så”. Efter tre år hade jag inget annat val än att bemästra ordet. Numera stör det mig ofantligt när jag ser det i diverse professionella texter - och mina egna.
- Orkar vi ens ta upp felaktig sär- och sammanskrivning?

Nu vill det sig till att jag inte är lika kritisk till ”sms-språk” eller texter skrivna i forum, sociala medier etc. Jo, när jag ser mina egna slarvfel (som är ganska vanliga när jag skriver på mobilen. Som nu). Jag har en tendens att utelämna ”jag” i mitt internetspråk. Ajabaja, säger den inre språkpolisen. Den inre latmasken orkar inte bry sig. :oops:
Men jag har en tendens att publicera mina texter på forumet, därefter läsa igenom dem och hitta massvis som jag vill ändra. Jag vet inte hur många gånger jag kan redigera ett publicerat foruminlägg för att jag inte är nöjd med mitt språk.
Dock är jag väldigt noggrann med mitt språk i professionella och akademiska texter. Om bara andra också var det ... Särskilt de texter som hamnar på mitt skrivbord.

Nej, svenskt språkbruk är inte som det en gång var. Jag skyller på sociala medier och dagens lärare som inte bemödar sig att påtala felaktigt språk när de rättar uppsatser.

Åh, lite kul (min facebooks omslagsbild):
D803F92E-FF0B-42FC-8F4B-748AD2E670A2.jpeg
 
Senast redigerad av en moderator:

DeletedUser158

Guest
Förlåt mig, Mjolner, jag menade inte alls att klanka på våra svenska lärare. De (ni?) gör ett fantastiskt jobb. Min bästa vän är lärare och han talar ofta om att barn inte lyssnar, föräldrar gapar för minsta lilla så att de nästan inte vågar lära ut osv.

Dessutom är ju faktiskt språket rörligt, och det kommer det ju alltid att vara. Dagens talspråk är kanske morgondagens skriftspråk, vem vet? Det finns ju tydligen en ny typ av skrivstil också, en lite mer modern variant. Superful, om jag får säga mitt, men ändå. Rörligt språk.

Återigen, menade inte alls att klanka på er lärare!! Det var klumpigt uttryckt av mig.
:/

(Förresten var mina lärare på universitetet superbra. De fick mig ju att sluta använda "så" där det inte ska användas.)
 
Senast redigerad av en moderator:

Macbolan

Mästare
Jag ser fram EMOT att svara Potter....Men Jag är inte MOT det han skriver!
..förmodligen är Jag lite MOTvals i detta Nu!?;)
Men Vem är EMOT att vara MOT....EMOT??---:cool:
 
Topp