• Kära gäst,

    För att aktivt delta i forumet genom att vara med i diskussioner eller starta dina egna trådar och ämnen, behöver du ett spelkonto. REGISTRERA HÄR!

Fixat Kulturbonus visar fel i stapeln

P3Games

Legend
För den mobila versionen så verkar stapeln som visar hur mycket kulturbonus man har hamna allt som oftast lite skevt. De gånger jag kollat på datorn (vilket inte är ofta) så är värdena i alla fall lika som på plattan. Kan dock inte jämföra staplar då datorversionen inte har någon.

Kulturbonusstaplar.PNG


Den vänstra bilden visar att stapeln nått kulturbonus på 160%, vilket i det fallet innebar att man måste uppnått ett totalt överskott på 120k.
Ikonen ovan säger dock något annat, halvsoligt. Den högra bilden (tagen några dagar senare) visar att jag EJ nått 160%, men nu visar det en klar sol. Vad är fel, ikonerna eller staplarna?

Om jag fattat kulturbonus rätt så är värdena:
Krävd kultur är vad som går åt för alla uppgraderingar man gör på byggnader.
Erhållen kultur totalt är vad jag kallar överskott, dvs det som blir över efter alla uppgraderingar.
Bonus från grannhjälp är ju vad det låter som, och det ger en extra skjuts på överskottet.
Summerar jag överskottet och grannhjälpen, vilket i vänstra bilden blir 64.231 + 54.250 = 118.481.
För att nå de olika nivåerna på kulturbonusen så behöver man uppnå vissa milstolpar i det totala överskottet, och vid tidpunkten för den vänstra bilden så vet jag att nivån för att nå 160% var ett totalt överskott på 120k. Eftersom jag bara hade ca 118k (fattas 1.519, vilket står på nedersta raden: Krävs för nästa ökning).

Samma uträkning för högra bilden, men där vet jag att kravet var 130k för 160%. Totalt överskott är 134.988, vilket räcker för att nå 160%.
Vad som krävs för nästa ökning (35.012) är för att nå 170k som behövs för 170%.

Summa summarum, alla värden och beräkningar verkar stämma, så min slutsats är att stapeln inte riktigt lirar i samma bassäng som de värden som visas.
Mitt tips, ta bort den (eller fixa den). Datorn har ingen och det är helt ok.
Om man nu vill visa spelarna matnyttig info, lägg till vilka överskottskrav som gäller (typ 84k, 120k, 170k, et c) för de olika bonusprocenten intill väderikonerna istället för ett värde som bara säger vad som fattas. Det som fattas beror ju både på vad man pumpat upp själv och det man får som grannhjälp - och grannhjälpsnivån studsar ju lite fram och tillbaka...
Datorn har ju t o m värdet visat vad som krävs för nuvarande nivå, vilket åtminstone är nånting. Varför inte visa alla milstolpar som behövs längs de olika kulturbonusnivåerna? Det behöver inte bli trångt, ta bort sista raden mad vad som krävs, det ser man om man får alla k
 

Gaiona

Mästare
Om du tittar lite mer noggrant så ser du att stapeln är uppdelad i två färger, den gula delen är den kultur som du själv, den gröna delen är den kultur som dina grannar gett dig genom att putsa kultur i din stad.
 

P3Games

Legend
Om du tittar lite mer noggrant så ser du att stapeln är uppdelad i två färger, den gula delen är den kultur som du själv, den gröna delen är den kultur som dina grannar gett dig genom att putsa kultur i din stad.
Det vet jag.
Och den delen jag har skapat som överskott är 64231, medans den gula delen (från grannhjälp) är på 54250. Dessa tillsammans blir 118.481. Dettta räcker dock inte riktigt för att nå den bonus som ger 160%. Det fattas 1519, vilket också nämns längst ned.
Så varför markerar stapeln att jag uppnått nivån vid 160% när jag ännu inte gjort det?
 

P3Games

Legend
Tack för förslaget, men jag får tyvärr samma resultat. Har rensat cachen tre ggr (tor,fre,lör) utan förbättring.

Jag kollade på nivåerna för både staplar och de numeriska värden som anges, och det verkar som om det finns två problem med hur staplarna visas. Dels anges de så kallade milstolparna statiskt, dvs de är placerade på samma plats oavsett om kraven ändras, dessutom är de på samma avstånd mellan varandra fast de relativa avstånden alls inte är samma. Detta omöjliggör en korrekt visning för hur långt framskriden man är med kulturöverskotten.

KulturbonusKorrigerad.PNG


Den översta delen i bilden visar hur Elvenar presenterar var man är i kulturnivåerna.
Nedre delen är min gissning kring problemet med skalan (ej problemet med stapeln, kommer dit sen).

Markörerna för de framgångar man har går från 0k till 170k (vilket kan variera, t ex har jag för 160%-nivån tidigare haft 120k och har i skrivande stund 130k) och dessa markörer har då ritats med exakt samma avstånd från varandra, vilket kommer ge problem att presentera detta korrekt.
120k-nivån borde ritas ut där jag har den första grå markeringen och inte längre till höger som det finns i spelet.

Detta är dock bara en visuell felaktig visning. Problemet med stapeln har (förmodligen) andra rötter. Även om skalan ändras till det korrekta så kommer ju inte den stapel jag får presenterad att hamna före den grå markering jag satt som 120k-gränsen för att uppnå 160% bonus. Felet här är att stapeln helt enkelt är för lång. Jag jämförde (mätte) de gula och gröna staplarna och jämförde med de faktiska värden som de motsvarar (64.231 och 54.250), och deras relativa längder är faktiskt korrekta, dvs det är inte så att den gröna är för lång eller den gula. Svaret verkar vara att båda är för långa. Grov uppskattning säger att de är ca 10% för långa, därav sticker de iväg längre än de borde.


Kollade nyss på min nuvarande nivå, och där säger stapeln att jag nått 170%, men värdena, och solikonen, säger nåt annat.
Summerar jag gul och grön får jag 166.335, men jag borde ha 170.000. Så det fattas 3.665 precis som texten korrekt säger. Stapeln sticker iväg för mycket.

KulturbonusMax.PNG
 
Topp