• Kära gäst,

    För att aktivt delta i forumet genom att vara med i diskussioner eller starta dina egna trådar och ämnen, behöver du ett spelkonto. REGISTRERA HÄR!

Portalplatsbonus

DeletedUser597

Guest
Hej
finns det någon som kan förklara för mig vad 'Portalplatsbonus' är ? resp. hur den genereras/beräknas ?

Portalplatsbonus 01.png
 
Senast redigerad av en moderator:

Gaiona

Mästare
På engelska heter det Portal site boost och det enda jag hittar på nätet på det uttrycket är nedanstående (från amerikanska Elvenar-forumet).
For the Sorcerers, your "portal" building is the Campus. If you click on the campus (or any portal building), you will find a line for Production with a percentage. If you hover over the percentage, it will list the regular boost plus a portal site boost if you have one.
 

DeletedUser597

Guest
Det är det som är så förvirrande. Jag är bra på matematik men jag får inte ihop det :confused:

Mitt 'Blommande handelsmansgille ge mig 24%
-
Portalplatsbonus - Blommande Handelsmannagille 01.png


Min Portal är på level 4 (+60%) +24% = 184% - så här långt är det förståeligt. Portalbonus här år alltså 24%
-
Portalplatsbonus - D000 - Kärnan  01.png


Nu blir det intressant i 'Fabrikerna' Här anges Portalplatsbonus inte i % utan en produktionssiffra. som motsvarar 150% av Standardproduktionen.
Setbyggnadsbonus är 150% (3x50%) - inget problem att förstå.
Portalplatsbonus är 150% av Standardproduktionen ??
Uråldriga underbonus är 60% av Standardproduktionen 80 (level 3) - vad är detta ??
Produktion är 919% ?? av vad ??

Portalplatsbonus - D003 - Montering  01.png


När jag uppgraderade 'Blommande handelsmansgille från level 15 till 16 // 22% till 24% ändrades siffran på D003 'Uråldriga underbonus' från 44 till 48. Portalplatsbonus ändrades inte på D003 men % siffran ändrades i portalen D000 från 22 till 24%. Fazit: Man använder samma ord 'Portalplatsbonus' men menar något annat. Portalplatsbonus på D000 har tydligen samband med 'Uråldriga underbonus' på D003
- Lätt förvirrande, eller hur ? ......
Ta jag produktionen 368 som 919% får jag fram siffra '40' för 100% som är standardproduktion för en D003 level 1 byggnad.
Hur kan 'Portalplatsbonus' på D000 - 24% blir 150% på D003 ?
Hur kan 'Uråldriga underbonus' (som ändras med uppgradering av underverk) blir 60% av 80 ?
--
Dom siffror som jag förstår är:
- 919% (Produktion) om man räknar 40 som bas
- 80 (standardproduktion) för en level 3 byggnad
- 120 (setbyggnadsbonus) som är 150% räknad med 80 som bas
Resterande siffror är en gåta för mig.
Jätte tacksam om någon kan förklara dem 2 siffror :)

-- Trodde först att det kunde ha att göra med att jag har 2 portaler i staden men det har det inte. Byggde ett tredje portal som test men det påverkade inte siffrorna.
 
Senast redigerad av en moderator:

Gaiona

Mästare
Innogames verkar ganska inkonsekventa med hur de visar siffrorna för bl.a. bonusar, ibland visas 20% ökning som just 20%, ibland som 120% vilket är väldigt förvirrande och gör att det blir svårt att räkna vad som egentligen gäller.
 

DeletedUser597

Guest
Innogames verkar ganska inkonsekventa med hur de visar siffrorna för bl.a. bonusar, ibland visas 20% ökning som just 20%, ibland som 120% vilket är väldigt förvirrande och gör att det blir svårt att räkna vad som egentligen gäller.
Japp, det har jag märkt med och det går ju att leva med men det förklara inte en Portalplatsbonus på 150% och 'Uråldriga underbonus' på 60%. That does not make sense.
 

Gaiona

Mästare
Jag och framförallt min sambo är siffernördar och håller koll på många grejer i Elvenar (vi spelar tillsammans) men vi gav tidigt upp att försöka räkna på produktionen, det känns som om det sker för mycket bakom kulisserna som inte går att räkna ut.

Vi håller koll på invånare, kultur och mark (men den marken diffar på tre rutor jämfört med vad elvenarchitect.com påstår).

Vi gillar att försöka optimera utrymmet och få det att funka men om vi kunde räkna på produktionen skulle det vara kul med ytterligare att ytterligare optimera så vi slipper chansa på hur många fabriker respektiveverkstäder vi behöver ha.
 

Boefst

Community Manager
Team Elvenar
Det är alltid lite huvudvärk att försöka lista ut hur saker och ting är uppställda. I detta fallet tror jag att InnoGames har försökt vara tydliga med vilken del av produktionsbonusen som hör till vad. Så tydliga att det blir otydligt :D
Tog lite tid men så här fungerar uppställningen:

Handelsmannagillet
1589101303782.png

Basproduktion är 100%, dvs har du ingen extra bonus så producerar byggnader på normal nivå. Sen har du +24%.

1589101451077.png

Det som benämns Uråldrig underkraft i Handelsmannagillet blir här portalplatsbonus. Jag tänkte först att det är ju korkat att det heter olika men sen kom jag på att om det någon gång i framtiden kommer en annan byggnad som ökar produktion på samma sätt som Handelsmannagillet så kan man tänka sig att två (eller fler) uråldriga underkrafter blir en portalplatsbonus.
Exempel:
24% (Handelsmannagillets uråldriga underkraft) + 16% (Ny byggnad Xs uråldriga underkraft) = 40% (Portalplatsbonus)
32% (Handelsmannagillets uråldriga underkraft) + 20% (Ny byggnad Xs uråldriga underkraft) = 52% (Portalplatsbonus)

Så långt är det rätt så klart. Men nu kommer det som förvirrar rätt mycket.

Produktionsbyggnad
1589101330503.png


Standardproduktion är 80, inget konstigt med det.
Setbyggnadsbonus 120, inget konstigt här heller.
Portalplatsbonus detta är det som heter Vanlig boost i produktions bonus ovanför, dvs 160%, och som vanligt så är 100% normal produktion så ökningen blir 60%
Uråldriga underbonus, detta är Portalplatsbonus från produktionsbonusen, dvs 24%

Sen kommer nästa lager av förvirring, portalplatsbonus och uråldriga underbonus räknas på standardproduktion + setbyggnadsbonus.

Så totalt ser hela uträkningen ut så här:
(Standardproduktion + Setbyggnadsbonus) * Portalplatsbonus + (Standardproduktion + Setbyggnadsbonus) * Uråldriga underbonus
(80 + 120) * 1,6 + (80 + 120) * 0,24 = 368
200 * 1,6 + 200 * 0,24 = 368
320 + 48 = 368

Jag gissar att det kommer bli en felrapport på namngivningen av bonusarna, det är ju ologiskt att de byter namn.
 

DeletedUser597

Guest
Det är alltid lite huvudvärk att försöka lista ut hur saker och ting är uppställda. I detta fallet tror jag att InnoGames har försökt vara tydliga med vilken del av produktionsbonusen som hör till vad. Så tydliga att det blir otydligt :D
Tog lite tid men så här fungerar uppställningen:

Handelsmannagillet
Visa bilaga 399
Basproduktion är 100%, dvs har du ingen extra bonus så producerar byggnader på normal nivå. Sen har du +24%.

Visa bilaga 401
Det som benämns Uråldrig underkraft i Handelsmannagillet blir här portalplatsbonus. Jag tänkte först att det är ju korkat att det heter olika men sen kom jag på att om det någon gång i framtiden kommer en annan byggnad som ökar produktion på samma sätt som Handelsmannagillet så kan man tänka sig att två (eller fler) uråldriga underkrafter blir en portalplatsbonus.
Exempel:
24% (Handelsmannagillets uråldriga underkraft) + 16% (Ny byggnad Xs uråldriga underkraft) = 40% (Portalplatsbonus)
32% (Handelsmannagillets uråldriga underkraft) + 20% (Ny byggnad Xs uråldriga underkraft) = 52% (Portalplatsbonus)

Så långt är det rätt så klart. Men nu kommer det som förvirrar rätt mycket.

Produktionsbyggnad
Visa bilaga 400

Standardproduktion är 80, inget konstigt med det.
Setbyggnadsbonus 120, inget konstigt här heller.
Portalplatsbonus detta är det som heter Vanlig boost i produktions bonus ovanför, dvs 160%, och som vanligt så är 100% normal produktion så ökningen blir 60%
Uråldriga underbonus, detta är Portalplatsbonus från produktionsbonusen, dvs 24%

Sen kommer nästa lager av förvirring, portalplatsbonus och uråldriga underbonus räknas på standardproduktion + setbyggnadsbonus.

Så totalt ser hela uträkningen ut så här:
(Standardproduktion + Setbyggnadsbonus) * Portalplatsbonus + (Standardproduktion + Setbyggnadsbonus) * Uråldriga underbonus
(80 + 120) * 1,6 + (80 + 120) * 0,24 = 368
200 * 1,6 + 200 * 0,24 = 368
320 + 48 = 368

Jag gissar att det kommer bli en felrapport på namngivningen av bonusarna, det är ju ologiskt att de byter namn.
OK, jag tackar, visste väl att någon kan det :) , bara för att summera:
Om jag förenklar det hela blir det så här:
--
Standardproduktion level 3 = 80 stänger
Setbyggnadsbonus är 150% (3x50%) av Standardproduktion level 3 (80) = 120 stänger
Produktionsbonus = 184% (vanlig boost på 160% + portalplatsbonus på 24%)
-
(Standardproduktion + Setbyggnadsbonus) x ( Produktionsbonus/100%)
( 80 + 120 ) x ( 184% /100%)
200 x 1,84 = 368
eller
(Standardproduktion + Setbyggnadsbonus) + Produktionsbonus (84% av 200 (Standardproduktion + Setbyggnadsbonus)
( 80 + 120 ) + ( 168 )
200 + 168 = 368

1589111898645.png

Och om jag nu har förstådd rätt, så presenteras siffrorna på följande sätt:
Standardproduktion 80 // (level 3) = 80 stänger
Setbyggnadsbonus 120 // 150% av 80 (Standardproduktion (level 3))
Portalplatsbonus 120 // 60% (vanlig boost) av 200 stänger (Standardproduktion + Setbyggnadsbonus)
Uråldriga underbonus 48 // 24% (portalplatsbonus) av 200 stänger (Standardproduktion + Setbyggnadsbonus)
80+120+120+48 = 368
 

DeletedUser597

Guest
Jag och framförallt min sambo är siffernördar och håller koll på många grejer i Elvenar (vi spelar tillsammans) men vi gav tidigt upp att försöka räkna på produktionen, det känns som om det sker för mycket bakom kulisserna som inte går att räkna ut.

Vi håller koll på invånare, kultur och mark (men den marken diffar på tre rutor jämfört med vad elvenarchitect.com påstår).

Vi gillar att försöka optimera utrymmet och få det att funka men om vi kunde räkna på produktionen skulle det vara kul med ytterligare att ytterligare optimera så vi slipper chansa på hur många fabriker respektiveverkstäder vi behöver ha.
Hej, allt måste gå att räknar ut, det är bara en fråga av hur? Mark-diffen i architect låter intressant. Jag skulle gärna vilja diskutera sådant fast inte i den här tråden. År det OK för dig om vi gör det via inbyggd e-post funktion?
 

Boefst

Community Manager
Team Elvenar
Väldigt snyggt @Reinhards nu förstår till och med jag vad jag räknade ut i söndags :D

Även min chef fick lite huvudvärk av det här.
Anledningen till att det är så förvirrande är att för ett tag sedan började utvecklarna jobba med att standardisera dessa uträkningar med bonusarna så det skulle bli enkelt att förstå. Problemet är att de bara har gjort det för uråldriga underverk... så det blir bara mer förvirrande.
Förhoppningsvis har vi mer logiska uträkningar att titta på, någon gång i framtiden.

Den här beskriver situationen rätt bra:
standards.png
 
Topp