• Kära gäst,

    För att aktivt delta i forumet genom att vara med i diskussioner eller starta dina egna trådar och ämnen, behöver du ett spelkonto. REGISTRERA HÄR!

Resande handelsman II

Gaiona

Mästare
Vi har en resande handelsman II som i dagsläget kan tillverka kristall och skriftrullar men på bilden i tillverkningsmenyn så avbildas även siden (viket vi just nu skulle vilja tillverka eftersom vi har ont om siden).

Kommer den byggnaden att kunna tillverka siden senare, eller?
 

Rosis

Mästare
Den gör endast dina oboostade varor :crystal::scroll: . Siden är alltså din boostade vara, dvs du kommer att kunna tillverka detta själv i fabriker. :silk::silk::silk:
 

Mammio

Mästare
Det är i kapitel 2 ni låser upp sidenfabrik, så ni är snart där :) Så länge får ni byta till er det ni behöver. Resande handelsmän är bra tillskott till små städer eftersom de inte behöver vare sig folk eller verkstäder för att funka :)
 

Gaiona

Mästare
Det är i kapitel 2 ni låser upp sidenfabrik, så ni är snart där :) Så länge får ni byta till er det ni behöver. Resande handelsmän är bra tillskott till små städer eftersom de inte behöver vare sig folk eller verkstäder för att funka :)
Sidenfabriken (och de andra) är byggda för ett bra tag sedan men de senaste två dagarna har siden gått åt ordentligt så det tog slut.

Vi är nu på kapitel 3 och har byggt även Elixir- Magipulver- och Ädelstensfabrikerna.

Tack ändå Mammio!
 

DeletedUser345

Guest
Ett tips Gaiona,
Behåll dina boostfabriker (tex marmor) och sälj de andra (tex trä och stål).
Anledningen är att du tjänar på att producera dina boostvaror då de producerar mer än de andra. Byt sedan marmor mot trå och stål på marknaden.
 

Gaiona

Mästare
Oj, det var ett annorlunda tänk, tycker bara att det är bökigt att hålla på och byta varor jämt och ständigt (byteshandel slutade vi med i det här landet för länge sedan, innan jag föddes) men det är något vi måste tänka på framöver.

Trots allt går det ju inte att köpa den boostade varan vilket man kan göra med de andra varorna.
 

Mammio

Mästare
MasterArrowa har helt rätt. Du kan aldrig producera lika mycket med dina icke-boostade fabriker. På dina boostade kan du få upp till 700 % extra produktion + lite till bonus från Uråldriga Under. Jag har t.ex 780 % i bonus för mina boostade fabriker.
Du kommer i vilket fall att bli tvungen att idka handel hur som helst, eftersom det inte kommer att gå att få ihop så mycket icke boostat gods. Därför är det mer ekonomiskt på alla plan dvs, befolkning du behöver, antal verkstäder du behöver, plats du behöver att bara ha boostade fabriker.

Du kan finna massvis och förklarande räkneexempel här: https://elvengems.com/boosted-goods/#production

Så sälj dina icke boostade , bygg mer boostade & börja med byteshandel :)
 

Gaiona

Mästare
Det tål att funderas på.

Vi är ännu så länge bara på tredje kapitlet men vad jag förstår så blir det än mer boost i sjunde kapitlet, då är det kanske än viktigare att kränga iväg icke boostade fabriker.
 

Gaiona

Mästare
Min sambo (som sköter det mesta av spelandet) är inte så sugen på att skippa de andra fabrikerna (hon vill inte vara beroende av andra) så vi fortsätter med de andra fabrikerna.
 

ZpaRoW

Mästare
finns bara fördelar att ha fabriker som ger boost! ickeboost fabriker tar plats, befolkning, å ger extremt lite produkter!
 
Topp