• Kära gäst,

    För att aktivt delta i forumet genom att vara med i diskussioner eller starta dina egna trådar och ämnen, behöver du ett spelkonto. REGISTRERA HÄR!

Runskärvor i uråldriga under

P3Games

Legend
Detta började som en fundering för ett tag sedan, men växte så småningom till ett måste för inte så länge sedan.

Nämligen vetskapen om mängden runskärvor som slukas av de olika under man har.

Hur många runskärvor går det egentligen åt för att bygga upp ett nytt uråldrigt under, eller vid var 5:e uppgradering av ett under? Jo, nio stycken är ju kravet, men varje runskärva har ju den besvärande sannolikheten att den runposition som slumpas fram kan vara upptagen. Det ger förstås en krossad skärva, och tio sådana ger en säker insättning av en runa i en tom position. Men hur många runskärvor kan vi förvänta oss att det behövs totalt?

Är ni en person som utbrister, ”det är alltid rött här”, vid varje rödljus, oavsett om ni har stöd för påståendet eller ej? Med handen på hjärtat, jag är nog en sådan. Tänker man likadant med dessa surt förvärvade runskärvor? Varför går det åt så förbaskat många ibland?

AntalRunskärvor.PNG


Diagrammet visar hur sannolikt (procenttalen) det är att ett visst antal (vänsterkanten) runskärvor kommer krävas. Det enskilt största utmärkande antalet är 18 runskärvor som når nästan 50%, så ska man gissa hur många runskärvor man kommer behöva så är 18 stycken den klart bästa gissningen. När jag nyligen hamnade i uppgraderingsläge där det gällde att sätta in runskärvor för den 5:e uppgraderingen så blev det 18 stycken, vilket kändes riktigt bra, inte alls för många helt plötsligt. Rödljusdjävulen fick sig en faktasnyting.

Om nån spelare någon gång skulle behöva uppåt 36 stycken – 1 chans på 300 – skulle jag skriva till InnoGames och åberopa nån typ av tycka-synd-om-klausul och kanske kräva en näve runor som kompensation :) Eller, kanske inte. Jobbigt i alla fall, som att slösa bort en hel uppgraderingsomgång.
Det maximala antalet runskärvor som nånsin kommer behövas är 81 stycken. Men sannolikheten för detta är 1 på 2 kvintiljoner (ville bara få en anledning att skriva talet).

Det lägsta antalet är 9, dvs alla positioner sätts direkt utan att krossade skärvor bildas. Inte lätt, men det går. Det är 1 på 1068 att lyckas, så detta borde hända några spelare emellanåt med tanke på hur många som spelar. Vore kanske en idé att ha med i spelet, de som lyckas får diamantbelöning.
Vore kul att höra om nån klarat på 9 runskärvor!
 

Gaiona

Mästare
Speciellt när humor är inblandad!

Hur många skärvor krävs det för att levla ett under till 35 (som för närvarande är den högsta nivån) och vad är sannolikheten för minsta antal, högsta antal och vilken mängd skärvor är mest sannolik?
 

P3Games

Legend
Tack Rosis!

Statistik kan absolut vara kul, det gäller ju bara att försöka göra det begripligt. ;)


Gaiona, att levla upp till 35 lär ju ta ett tag (för mig i alla fall). Vilken mängd som kommer gå åt kan vara trickigt att luska ut. Det är ju bara var 5:e uppgradering som kräver runskärvor, resten är ju KP. Dock kan man ju använda runskärvor och växla in 10 KP under de vanliga uppgraderingsmomenten också. Så vad är det som egentligen går åt?
En plan jag kommer köra med när det gäller just användandet av runskärvor för KP-inväxling är att se till så jag inte tar mer än att jag har ca 45 st kvar för kommande uppgraderingar med runskärvor. Varför just 45?

Diagrammet visar den ackumulerade sannolikheten att en viss mängd skärvor slutligen ger en uppgradering. Exempelvis kommer upp till 18 skärvor ge uppgradering i ca 2 av 3 fall. Upp till 27 skärvor kommer så gott som fixa en uppgradering.
Om jag har 18+27 = 45 st, så tycker jag att jag täcker stora chanser att lyckas med två kommande uppgraderingar som kräver skärvor. Med två försök borde en klara på 18 st, och den andra garderas med 27 stycken. Eftersom dessa uppgraderingar med skärvor kommer var 5:e gång så har jag siktet inställt för totalt 10 uppgraderingar framåt...det räcker för mig, alltså 45. Resten, om man har över kör jag på KP.

Kan nämna att snittet för behövda skärvor är ca 19,4.
RunskärvorAck.PNG
 

Gaiona

Mästare
Det finns ju en faktor som man bör ta med i beräkningen (men som nog är i stort sett omöjlig att beräkna eftersom det finns ett antal faktorer som påverkar) och det är de krossade skärvorna, man vinner ju ett antal krossade skärvor i turneringen (beroende på hur långt man kommer) och det finns några byggnader som producerar krossade skärvor men det finns ju samtidigt den tråkiga begränsningen på maximalt 10 krossade skärvor i lagret.

Jag räknar kallt med att införskaffa ett antal krossade skärvor tills jag ska fylla ett under med runskärvor så även om jag inte har så många runskärvor till ett under så tar det inte så lång tid i runfasen (eller när man forskat klart ett nytt under), vill jag skynda på den processen så använder jag pariserhjulet som får tillverka krossade skärvor (jag har haft flera pariserhjul i staden vid något tillfälle) och har man gott om tidsboostrar så kan man dessutom skynda på produktionen.

Men tack för dina uträkningar @P3Games, det är kul att läsa, jag gillar siffror och statistiska uträkningar.
 
Topp