• Kära gäst,

    För att aktivt delta i forumet genom att vara med i diskussioner eller starta dina egna trådar och ämnen, behöver du ett spelkonto. REGISTRERA HÄR!

Inskickad Stadens nya klocktorn

Sompote

Tävlingsledare
Som vanligt är alla bilder skamlöst stulna från nätet, och ska ses som en inspiration och inte som en sanning.

Sent en kväll sitter du i stadshuset. Alla andra har gått hem för längesedan, och du är faktiskt som mest effektiv när du är själv i byggnaden.
Då knackar det på dörren. Du stannar upp en stund, men ignorerar det. Det knackar igen, denna gång lite längre, lite högre.
Du ger upp, och går mot entrédörren.
Utanför står en glad äldre man, mycket välklädd, och ger ett väldigt trevligt första intryck. Den lilla irritation du hunnit bygga upp är redan som bortblåst.

-Godkväll, ärade borgmästare, börjar mannen.
-Tid är min specialitet, och jag ser att er förträffliga stad saknar ett klocktorn! Varje stad bör ha ett högt klocktorn, som hjälper dig och dina undersåtar att hålla koll på tiden under brödraskapsäventyr och turneringar. Jag skulle, med er tillåtelse, bygga ett klocktorn och bosätta mig i er stad. Jag kan lova dig ett urverk som får Horologium Mirabile Lundense att framstå som ett amatörbygge!

Han har definitivt fångat din uppmärksamhet, så bjuder in honom i stadshuset för vidare samtal.
Klocktorn 4.png



Några dagar senare är bygget i full gång. Det kommer bli en pampig stenbyggnad med fina detaljer, och urtavlor i alla väderstreck.

Byggnadstekniska detaljer
Byggnaden tar endast 2x2 i yta.
Den tar faktiskt bara en i befolkning, mannen kommer sköta allt själv.
Den ger acceptabelt med kultur.

Byggnadskostnader:
50 000 marmor
10 000 brädor
7 500 kristall
5 000 siden
2 500 magipulver
Två valfria frusna flammor

Byggnaden är som sagt en pampig stenbyggnad.
Den första frusna flamman du bidrar med, bestämmer färgen på tak och andra detaljer.
Den andra frusna flamman du bidrar med. bestämmer färgen på de stora urtavlorna som kommer synas från alla håll.
Du kan ha samma färg på bägge flammorna, eller två olika färger. Men tänk noga, för du kan inte byta färg senare.

Klocktorn 33.jpg



Men hur var det nu med urverket? Vad är som är så speciellt med urverket?
Jo, tre saker klarar det här mytomsusande urverket av.

Urverket; första delen
Tre gånger om året kläds tornet i festliga banderoller (ifall du undrade varför det kostade siden att bygga tornet) i samma färger som tak och urtavlor.
Årsdagen för den dagen du grundade din stad.
Årsdagen för en valfri dag. Den dagen bestämmer du själv. Det kan vara din födelsedag. Spelar du ihop med din partner? Ni kanske vill ha er bröllopsdag istället? Du får välja en dag när tornet byggs, och väljer du inget datum blir det nyårsdagen som firas istället.
Årsdagen för tornets färdigställande. *

Varje årsdag får du, slumpmässigt utvalt, tre gåvor av de tolv som är på listan.
Klocktorn 7.jpg


Urverket; andra delen
-Välkommen upp i tornets hjärta, och beskåda urverket! Mannen är överlycklig, och visar runt blad kugghjul och fjädrar. Det är uppenbart att han är stolt över att det är klart, och att urverket fungerar som det ska. Han stannar upp vid en stor manövertavla, och där finns tre stora knappar.
-Där, närhelst du behöver, är det bara att komma hit och trycka på en knapp. Men ha i åtanke, det tar sju dagar att återställa funktionen, innan du kan trycka på en knapp igen.
-Intressant, svarar jag, men vad gör den?
-Jo, svarar mannen, denna manövertavla avslutar allt som räknas ner.
Trycker du på "brödrasällskap och grannar", kan du omedelbart besöka dem igen för att ge grannhjälp.
Trycker du på "fabriker" görs alla arbeten klara. Oavsett om det är två timmar kvar på platina, eller 39 timmar kvar på juveler. Alla fabriker med pågående arbete blir klara.
Trycker du på "verkstäder" görs alla arbeten klara där istället.
Men som sagt, en knapptryckning, och sedan behövs det sju dagar för att återställa. Och tyvärr, här hjälper inga tidsboostrar.

Klocktorn 6.jpg



Urverket; tredje delen
Ju längre klocktornet får stå i staden*, desto mer känner sig mannen som hemma. Och desto mer hjälpsam blir han!
Efter ett tag kommer du upptäcka att du får tidbooster efter varje fullgjord turneringsprovins.

Klocktorn 1.jpg

Första kvartalet får du inga booster alls.
Andra kvartalet får du en 15-minutersbooster för varje fullgjord turneringsprovins.
Tredje kvartalet får du en 30-minutersbooster för varje fullgjord turneringsprovins.
Fjärde kvartalet får du en 45-minutersbooster för varje fullgjord turneringsprovins.
Första halvan på andra året får du en entimmesbooster för varje fullgjord turneringsprovins.
Andra halvan på andra året, och därefter, får du en tvåtimmarsbooster för varje fullgjord turningsprovins.


*Årsdagen för tornets slutförande, och urverkets tredje del.
Dessa delar påverkas inte av att flyttas runt i staden, men ställer du in tornet i lagret, nollställs dessa och börjar om när du sätter ut tornet igen.
 
Senast ändrad:

Rosis

Mästare
Underbar idé. Om hälften genomförs borde det vara nog gott att få till sin stad. Och nog kan jag tycka att en sådan byggnad kan få vara lika stor som andra och tredje pris i äventyren, dvs 2x2 rutor. Bra förslag Sompote. Nu hoppas åtminstone jag att idén skickas in, och att förslaget dessutom antas. Så får man äntligen användning för de frusna flammorna... :p
 

Melody

Medlem
Riktigt bra idé -alla steg. Tror dock att kostanden bli större för att bygga, med tanke på alla varor som större spelare kan få i fabrikerna på 2 dygnsproduktion i "urverket". Men det blir väl en trappa beroende på var i spelet man är.. Vore annars även snyggt om man kunde få in "klockan" i stadshusets byggnad som en klocka, med de valda flammfärgerna och nedräkningen som du beskrev. Mer som en till flik, som i MA och marknadsplatsen och man kan välja att uppgradera detta eller inte(eller om man ska forska fram det). Har ju försökt rensa ut flammorna, men hittade 14 i lagret, så nu kommer jag spara 2 ;)
 

Macbolan

Mästare
Sen visar "Klockmakaren" sitt sanna Ansikte!!:oops:
Han Är MacLucifer!!:eek: och har lurat Er Alla till att bygga ett DomedagsTorn..som ger MacLucifer obegränsad Makt över Hela Elvenar-Världen!!
Mörkret faller och molnen tornar upp sig på Himlen...högst Upp på Tornet..står MacLucifer och vrålar Ut sitt Ondskefulla Stormästarskratt! ;
"Muuuhahahahaaaa"! :cool:;):p
 
Topp