• Kära gäst,

    För att aktivt delta i forumet genom att vara med i diskussioner eller starta dina egna trådar och ämnen, behöver du ett spelkonto. REGISTRERA HÄR!

Test, stridsfunderingar

DeletedUser85

Guest
Testar bara om man kan lägga ut bilder från spelet (tänkt för att diskutera strider)
test-elvenar.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:

DeletedUser85

Guest
Jodå - Lägga in direkt via "print screen" -> paste i ett inlägg fungerar inte, men spara i en temporärfil & addera den går fint :):cool:
 

DeletedUser85

Guest
Knepigt läge, haha. Skulle gjort så här, men lite avhängigt av att fienden rör sig som man vill att de ska röra sig.
Uppifrån & ned: Svärd, häxa, stenjätte, svärd, stenjätte
översta svärdet: Gå ett steg uppåt så kerberos precis inte når en i första anfallet
understa svärdet: stå stilla, båda bågarna kommer att gå fram & attackera, men det är tanken här
Nu kommer med lite tur kerberos att röra sig uppåt mot översta svärdet & bågarna vara tillgängliga för båda stenjättarna.
Jag hade nog satt häxans första anfall på kerberos (efterssom det är de tuffare kerberos II) så övriga trupper inte får dem över sig för kvickt.
Jag hade också satt båda stenjättarna på samma båge, den som sköt först i första anfallet. Avsikten är att båda bågarna ska fortsätta avfyra mot svärden. Större risk att de dör för fort om den med flest soldater avfyrar först.

Lycka till :)
 

sylt

Medlem
Ok, så här gick det. Kerberosen sprang rakt in mot nedre svärdet så jag fokade på den först. Ett svärd överlevde att ge sig på bågarna. Riddaren togs sist . Häxan och ena jätten kom tämligen oskadda ur striden men resten strök i princip med.
 

DeletedUser85

Guest
Ah, just så man inte ville att kerberos skulle spinga. Då får man problemet att man kan bara utnyttja 4 av sina 5 trupper optimalt så då blir det förluster. Tycker du gjorde det bra ändå måste jag säga :)
 

sylt

Medlem
Nu en ny strid. Jag är tacksam för tips för jag är nämligen urusel på att fajtas...
fajt2.jpg
 

DeletedUser85

Guest
Enklare här: Uppställningen är ok men uppifrån & ned ger 2 x stenjätte, 2 x svärd, häxa mindre risk att ens trupper springer i vägen för varandra.
Stå stilla med svärden, kerberos anfaller & tar merparten av ena svärdsstyrkan. Bågarna rör sig men når inte oss.
Båda stenjättarna mot samma båge, häxan på den andra & svärden mot kerberos. Har man väldigt lite soldater kvar i truppen kerberos anföll så attackera inte med den om kerberos inte har gjort sitt motanfall ännu så kerberos "tappar" ett drag.
Bågarna är nu närmast oskadliggjorda så draget efter kan man flytta ena stenjätten mot kerberos medans den andra tar resten av den båge man redan decimerat.
 

sylt

Medlem
Gick som planerat och ganska bra! Kerberosen tog ena svärdet men dog sen. Svärd nr 2 gick sen på riddaren för bågarna var så gott som döda av jättarna och häxan. Med förenade krafter tog de alla kol på riddaren sen.
 

DeletedUser85

Guest
Blir lätt svåra förluster eftersom riddarna skyddar kanonerna. Skulle prövat det här:
Uppifrån & ned: Stenjätte,2 x svärd, häxa, stenjätte
- Låt översta svärdet stå, flytta fram nedersta svärdet ett steg (båda når då bågarna i nästa drag).
- Fiendens båge attackerar nu ett av svärden, förhoppningsvis attackerar kanonen samma styrka.
- Översta stenjätten bör nu nå bågarna om den flyttar ett steg framåt, nedersta stenjätten också mot bågarna, men skicka fram så långt det går.
- Skicka häxan rakt fram & decimera kanonen
- Svärden (bara en av dem når) får ta resten av bågarna, men skicka fram den andra också så riddarna fokuserar på dem och inte ens övriga trupper.
- Undre stenjätten når nu kanonerna, vad den övre gör beror på hur fi har flyttat sina trupper, improvisation alltså. Har man tur har riddarna lite avstånd mellan sig så att man kan få något drag där en av riddarna inte är aktiv i striden när bara riddarna är kvar.

Hoppas tankarna är användbara, hehe :rolleyes:
 

sylt

Medlem
Så här gick det... Ena svärdet dog av första pilen som kom åt den. Andra fick tampas med en riddare och strök med. Häxan satsade på kanonen och tog den när den väl kom fram. Jättarna gick först på bågen och sen på riddarna. Häxan och en riddare överlevde striden.
Tack för tipsen!
 

DeletedUser85

Guest
Antar att du menar att häxan & en stenjätte överlevde? Tokigt med svärdet som strök med direkt, normalt klarar sig de bättre men det finns en slumpfaktor som man råkar ut för ibland. Skönt att det gick vägen ändå :)
 

DeletedUser85

Guest
Den här kan bli riktigt bra. Bara ett av trollen kommer genom passagen så den andra tar nog en längre väg runt. Med lite tur kan man ta det mesta av ena truppen innan den andra blandar sig i striden.
Skulle kört (uppifrån & ned) 4 x stenjätte, häxa. Om ena stenjätten går runt kanske man kan undvika att hamna i dennes skottlinje förrän i drag 3, så då kan man fokusera helt på det främre trollet.
Ska man hålla sig undan den bakre styrkan kan man behöva flytta sina egna trupper så att de inte deltar i striden. Men bara häxan kommer åt främre trollet så vinner man på det ändå.
Kör som vanligt annars om man inte kan undvika slåss mot båda trollen: Alla stenjättar på en & samma och häxan på den andra.

Spännande att höra om resonemanget funkar, borde bli rätt billig strid om inget strular vilket det ju gör ibland, haha:rolleyes:
 

sylt

Medlem
Bara häxan överlevde så en riktig Pyrrusseger. För även trollet som häxan varit på ställde till stor skada. Vet inte om jag flyttade fram jättarna för fort. Båda trollen gick genom smala gluggen.
 
Topp