• Kära gäst,

    För att aktivt delta i forumet genom att vara med i diskussioner eller starta dina egna trådar och ämnen, behöver du ett spelkonto. REGISTRERA HÄR!

Tunghets- och djuphetsvarning

Skogsfina

Novis
Vad har ett barn i vuxen ålder för skyldigheter och rättigheter gentemot sina föräldrar? Kan ett barn ta avstånd från sina föräldrars relation till varandra eller är barnet skyldigt att medla i denna relation? Kan ett barn tydligt markera gränser gentemot sina föräldrar? Kan ett barn avsäga sig ansvaret för sina föräldrars lycka eller önskemål?
 

Macbolan

Mästare
En väldigt tungsint å lite bitter undran!
Ett "Barn" som har fyllt 18 år..och därmed är Myndig..har rätten att göra precis som hen vill!
Frågan är snarare;..Vems/Vilken Lycka skall denna vuxna person infria?...Sin Egen..eller sina föräldrars?

När det handlar om en seperation emellan föräldrarna..så hamnar "Barnet"..Alltid i en omöjlig sits..oavsett hur gammal man är..
..att tvingas till att välja förälder...handlar Mer om föräldrarnas Egon..än "Barnets" bästa!
Mvh
Mac
 

Starshadow

Översättare
Team Elvenar
@Skogsfina, en person har aldrig ansvar för en annans lycka, däremot har vi alla (tack vare empati och samvete) ansvar för hur vi själva uppför oss mot andra, oavsett situation.
I familjerelationer blir det ofta komplicerat då samvetet och empatin ofta kräver att man ska agera.
Enkelt svarat skulle jag säga att ja, man kan avsäga sig ansvaret för sina föräldrars lycka och önskemål, problemet blir ju att man som barn (oavsett ålder) alltid försöker få föräldrarna att må bra och ofta tar på sig skulden.. Ett tydligt exempel är barn till föräldrar med psykisk ohälsa eller missbruk som alltid försvarar dem... även när det går ut över dem själva.
Juridiskt sett är det som Mac säger även när du inte är myndig, det är alltid våra känslor och vårt samvete som sätter käppar i hjulet så att säga.

Men helt oberoende av vad orsaken må vara är det viktigt att sätta gränser, inte bara mot föräldrar utan mot alla faktiskt.
Om en osund, trasig, svår eller bara komplicerad relation mellan föräldrar går ut över barnen (igen, oavsett ålder) är det föräldrarna som är ute och cyklar. De borde hantera sin relation för den är inte något som barnen valt - de har de själva gjort.

Det är helt enkelt inte ok att avkräva ansvar, löften, förpliktelser eller för den delen medling av sina barn!

Den snälla vägen att sätta gränser och tydligt ta avstånd från deras problem är att förklara att man älskar dem oavsett men vill inte hamna i mitten...
Den hårda vägen att göra samma sak är att be dem fara och flyga dit pepparn växer om de inte kan uppföra sig som folk och försöker dra in dig i sina problem.

Rakt och ärligt är alltid bäst.
Kram
 

Skogsfina

Novis
Tack för svar! Snårigt när det blandas in skuldkänslor, samvete och empati. Hade en magkänsla innan frågan ställdes, så tack för svar och en bekräftelse att lita på intuition

Är vi inte alla till syvende och sist egoistiska? Å andra sidan, om ingen ansvarar för någon annans lycka än sin egen blir det nödvändigt att vara egoistisk.
 

Gaiona

Mästare
Är vi inte alla till syvende och sist egoistiska? Å andra sidan, om ingen ansvarar för någon annans lycka än sin egen blir det nödvändigt att vara egoistisk.
Både ja och nej!

Om man har en bra livskamrat så mår man mycket bättre om man bryr sig mer om sin partners lycka än sin egen om det är helt ömsesidigt.

Har man barn ska man självfallet bry sig om deras lycka (inte minst så länge som de fortfarande är barn men gärna efter att de blivit vuxna) men barnen har inga sådana skyldigheter gentemot sina föräldrar.
 

Starshadow

Översättare
Team Elvenar
Å andra sidan, om ingen ansvarar för någon annans lycka än sin egen blir det nödvändigt att vara egoistisk.
Jag skulle säga att vi inte är egoistiska när vi väljer att inte ta ansvar för någon annans lycka faktiskt. Det är skillnad på att ansvara för lycka och ansvara för att relationen är så bra som det går mellan partners. Som @Gaiona säger så gör man mycket för sin respektive, inte för lyckans skull utan för att man både mår bra av och blir glad av det.
Någon annans lycka kan man inte göra så mycket åt, den kommer inifrån. Man kan förbättra och lindra olika saker, absolut. Att ta ansvar för något sådant ger dessutom den negativa effekten att vederbörande inte själv lär sig/tar ansvar/klarar av att hantera sig själv.

Make sense?
 

Macbolan

Mästare
Jag hörde en gång en Psykolog/Filosof..som påstod att varje God gärning man gör..är höjden av egoism!
Varför`?
Jo en människa som gör en God gärning..Mår bra själsligt av detta...så därför innebär det att en "God Gärning"..för att må Bra.:).
,,gör Dig till Världens Egoist..som bara tänker på ditt eget välmående! ;) :cool: hehe!
Visst är det lattjo Hur man kan skruva runt dom mest lattjo värderingar i livet!? ;)
 

Skogsfina

Novis
Jag hörde en gång en Psykolog/Filosof..som påstod att varje God gärning man gör..är höjden av egoism!
Varför`?
Jo en människa som gör en God gärning..Mår bra själsligt av detta...så därför innebär det att en "God Gärning"..för att må Bra.:).
,,gör Dig till Världens Egoist..som bara tänker på ditt eget välmående! ;) :cool: hehe!
Visst är det lattjo Hur man kan skruva runt dom mest lattjo värderingar i livet!? ;)
Jo, men det var lite de tankegångarna jag hade. Just nu är jag alldeles för trött för att utveckla mer.
 

Elvenlis

Legend
Hur ska man orka om man inte ser till sig själv först allt ibland ? Ingen av oss kan ta ansvar för någon annans lycka,,,
 

Macbolan

Mästare
Jag tror att Vi människor måste bli bättre på att tycka Om oss själva först..Vi lever med så mkt ångest o skuldkänslor!..kanske rent i onödan?
Och kan man Inte Älska sig själv..så är det omöjligt att Älska någon annan.....
 

Skogsfina

Novis
Ja, fram för mer "Det här är jag och jag tycker om den här! Jag duger precis så som jag är!" samt "De som inte kan ta emot hela paketet lyssnar jag inte på.". För det är så att en hel del av ångest kommer från andras åsikter, påpekanden, blickar mm som skapar förväntningar vilka lägger sig som en mörk, tung brandfilt över den egna självbilden och självförtroendet.
 
Topp