• Kära gäst,

    För att aktivt delta i forumet genom att vara med i diskussioner eller starta dina egna trådar och ämnen, behöver du ett spelkonto. REGISTRERA HÄR!

Uppdatering 1:15 2016-10-12

DeletedUser

Guest
Har läst i forumet att fler än jag blivit överraskade av det nya i kombat systemet och känt frustration. Tänkte jag skulle försöka kompensera mitt gnäll på annan plats i forumet med att starta en tråd med tips och hjälp.

Mitt starkaste råd till alla medspelare är att studera trupperna noggrant innan dom får gå ut på slagfältet. Förr var lätta närstridstrupper starka mot magiker (häxa) men nu är det i stället lätt distansenhet ska ut mot dom.

Sen tror jag (har inte vågat ut i strid mer än en misslyckad gång) att värdet på initiativ (du hittar det i enhetsinformationen genom ett klick på i vid din trupp) ger en hint om vilken trupp som kommer att agera först vid ett slag. Förr var det alltid jag som fick första draget men vid min senaste fight vart jag bara dragen vid näsan och fick stilla sitta och glo på slakten av mina trupper när fienden fick börja slaget.

Detta får gärna nån av er som kommit längre än jag bekräfta eller dementera. Och fyll gärna på med mer tips och finurliga funderingar om denna uppdatering så vi får fram spelglädjen till fullo igen och inte sliter vårt hår (jag har så lite kvar så jag vill inte slita mer) i ilska över sånt vi inte förstår.
 

DeletedUser

Guest
Mina armborstskyttar är numera mer eller mindre värdelösa. Har jag lite tur hinner jag brassa iväg en salva mot någon motståndare som de har bonus mot, men trots det verkar deras pilar vara vadderade med bomull. Därefter visar det sig att de flesta motståndare inriktar sig på just mina armborstskyttar och efter 2-3 rundor har jag förlorat 699 st (vilket är mitt antal i en full enhet). De enheter som gör bäst ifrån sig idag (människor) är präster (mot tunga närstridsenheter) och paladins. Mina förut så underbara Stormbarbarer har tappat lite i värde. Möter jag en grupp med Kanonjärer är det bara att glömma mina Armborstskyttar. Det som återstår är då mina präster (som ska ha bonus mot just dessa) men tyvärr så har jag hittills inte haft någon större lycka med att attackera Kanonjärer med mina Präster (när de väl befinner sig inom räckhåll). Numera kan jag klara av kanske max 2 strider innan jag får vänta tills nästa dag för att producera tillräckligt med nya enheter. Ledsen Born1964, jag var tunnhårig innan och inte fanken har jag fått behålla de få fjun jag har kvar. Innan uppdateringen kunde jag rensa 4-5 provinser innan det var dags att fylla på. Tror inte jag kommer att klara av ens en enda provins som det ser ut idag på en dag. Att de försökt balansera vissa enheter mot andra kan jag ha en viss förståelse för, men varför tusan ska de ändra i vilken ordning de får initiativet?
 

DeletedUser85

Guest
Har bara provat att strida i turneringen ännu, men på nuvarande nivå (3:e) fungerar det bra i alla fall, dock med lite större förluster än tidigare.
Tidigare kunde man använda en svärdstyrka (jag spelar som alv) för att dra fiendeelden från ens övriga trupper. Den funktionen har nu bågarna, alla fi's enheter verkar ge sig på bågarna först. Nu är bågarna mer strykkänsliga än vad svärden var, så den här taktiken fungerar inte lika ofta som förr.
Kanonerna har däremot blivit ett mindre hot än förr. Finns inga bågar attackerar de oftast häxorna. Häxorna tål åtskilliga attacker innan den truppen stryker med. Häxornas huvudfunktion, att reducera fiendens punch, finns ju kvar oavsett hur få häxor som finns kvar i truppen.
Häxornas besvärjelse dröjer sig kvar i två drag, så man kan i bästa fall hålla fyra fi i schack med de två häxor jag oftast använder.
Enda besvärliga på den här turneringsnivån är när det dyker upp ett gäng riddare. Stenjättarna fungerar sämre mot dem, bågarna tar slut för fort, men svärd fungerar ändå hyfsat. Ofta står ett par kanoner långt bak också som man inte kommer åt om man inte vill ha alla riddare över en samtidigt. Enda striden jag förlorat på den här nivån var just detta scenario :rolleyes:
 

Macbolan

Mästare
Jag spelar Alv...och har insett att Treanter är våra bästa alternativ....man trycker ut 3-4 enheter Treanter...och komplementerar med nån övrig stridsgrupp som tar stryk....utifrån motståndarens uppställning...

Det känns dock tråkigt..att se sina gamla "Hjältar" ; Häxor och Stenjättar reducerade till "Kanonmat" :(
...förlusterna är högre...Men det kompenseras ju via snabbare och billigare tillväxt av trupper...
...så känslan av att förlora en "Massa" trupper,är nog mest Psykologisk...tar lite tid å komma in i detta "Nya"...
...när steg #2 är implementerat...så tror/hoppas jag att det känns mera "Balanserat"...
/Just My 50 Cent/
/Mac
 

DeletedUser

Guest
Så mycket snabbar verkar inte produktionen av nya trupper gå. Det viktiga är antalet trupper som behövs för en full enhet. Tidigare behövde jag 288 Stormbarbarer nu behövs det 699. Nu kan jag producera 111 st på 1timme och 17 minuter. Innan var det runt 90 st (kommer inte ihåg exakt). Det betyder att det tar nästan dubbelt så lång tid att producera enheterna nu mot innan.
 

DeletedUser85

Guest
Turneringsstriderna fungerar i alla fall efter en del trial & error:
- Viktigaste lärdomen var hur man kan använda häxorna, att deras spell håller i två drag så varje häxa kan hålla två fiender åt gången i schack.
- Spellade riddare är väldigt svaga mot häxor, så här placerar man häxan nära! riddaren så den inte väljer någon trupp där deras slag tar bättre.
- 2-3 stenjättar och resten häxor fungerade bäst för mig i den här turneringen.

Striderna var svåra i början, enklare efter man lärt sig, utom sista nivån då man ofta förlorade över 50% av trupperna.
Automatisk fight funkade lite för dåligt så jag fick fightas mest manuellt. Jag har använt turneringarna som ett sätt att få in kp och runor till undren. Man kunde gneta kp genom att köra autofight väldigt länge på de låga turneringsnivåerna, den biten kommer inte att funka lika bra framöver, det skulle gå åt mer tid än vad jag vill lägga ned på att ta de striderna manuellt.
 

Gose

Mästerkock
Team Elvenar
Håller med Rheinstahl, var det riktigt många Riddare så fungerade det tom med 4 häxor och en stenjätte (så länge det inte finns många bågskyttar).
 
Topp