Det kan även hända när man strömmar film (ex.vis svtplay eller Netflix) då det hämtas en massa data från en server. Netflix har löst det genom att ställa ut massor med servrar hos olika operatörer på flera platser i de länder där de verkar, då minskas risken för lagg (som ju är en form av strömningsfel), hur svtplay har löst det vet jag inte.
I ett spel måste alla svenska spelare vara på samma server för att det ska fungera (chatten är nog en egen server skulle jag tippa på, den är inte lika beroende av vad som händer i spelet), jag misstänker att Innogames servrar befinner sig i Hamburg men det kan hända att de faktiskt har de olika nationella servrarna inhysta i respektive land för att minska risken för strömningsfel men det är en kostnadsfråga.
Var är då en server? Jo, det är en dator (ofta flera datorer som samarbetar), oftast saknar de skärm och tangentbord (de fjärrstyrs) men har en massa minne, en väldigt snabb uppsättnings processorer och snabba diskar och snabb internetuppkoppling. De ser nästan aldrig ut som de datorer vi har hemma, de är oftast monterade i rack (hyllor) och står i en stor datorhall i ett rum där man vill slippa vara (mycket oväsen och otrevlig kall miljö för kylningens skull).
Hur kan vi som spelare undvika strömningsfel? Det är nog bara genom att ha en snabb uppkoppling och inte för långsam dator (många datorer blir väldigt långsamma i hemmiljö pga för många program som är igång samtidigt, ex.vis virusskydd, se till att endast ha max ett virusskydd igång på datorn, flera virusskydd samtidigt gör datorn väldigt långsam, för er som kör Windows 10 eller nyare så kan jag rekommendera det billigaste alternativet dvs Windows egna inbyggda skydd, betala inte för ett virusskydd, det är bortkastade pengar och gör inte datorn säkrare).
Kontrollera även att datorn inte har för mycket damm i sig, på en stationär så öppna locket och ta bort dammet, på en laptop är det lite svårare men se till att hålen i datorn är fria från damm, blir datorn för varm så går den långsammare och risken för strömningsfel m.fl. fel ökar.