• Kära gäst,

    För att aktivt delta i forumet genom att vara med i diskussioner eller starta dina egna trådar och ämnen, behöver du ett spelkonto. REGISTRERA HÄR!

Fixat Väldigt segt och många serverfel

Jian

Mästare
Under hela morgonen, onsdag 27/4, har det strulat med spelet, både före och efter avslutet av eventet.
Hoppas det snart blir åtgärdat
 

Gaiona

Mästare
Internet känns för tillfället överhuvudtaget ovanligt instabilt tycker jag.
 
Senast redigerad av en moderator:

macaroj

Medlem
hållit på några veckor nu, Spelet fryser o när jag startar om får jag svart skärm med omstart ett antal gånger. Diverse olika felmeddelanden som serverfel, Render config JSON not found och asset atf background04- och ett antal siffror och bokstäver. filnamnet tycks böra på a men resten får inte plats. Himla tröttsamt är det. Händer mest i chrome och samma problem härjar på den amerikanska servern också
 
Senast ändrad:

Gaiona

Mästare
Har du uppdaterat chrome till senaste version eller har du provat med andra webbläsare? Både Edge och Firefox är riktigt bra webbläsare som jag kan rekommendera (även om jag själv använder Chrome större delen av tiden, Elvenar spelar jag dock nästan bara i appen).

Har du uppdaterat operativsystemet och har ett uppdaterat virusskydd och brandvägg?

Hur fungerar din internetanslutning, har du kollat att den är helt ok och har du kollat din internetleverantör?

Det finns väldigt många olika faktorer som gör att det kan krångla varav större delen är inget som Innogames kan styra över.
 

Jian

Mästare
Det har blivit MÅNGA felmeddelanden, speciellt idag torsdag 28/4

Skärmavbild 2022-04-28 kl. 11.36.15.png

Server ...
Skärmavbild 2022-04-28 kl. 08.11.05.png

Server
Skärmavbild 2022-04-28 kl. 09.24.22.png

Kontakt m support
Skärmavbild 2022-04-28 kl. 08.30.44.png
En liten hälsning???

Å så lite humor ...
Skärmavbild 2022-04-28 kl. 08.46.29.png
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2022-04-28 kl. 08.46.29.png
    Skärmavbild 2022-04-28 kl. 08.46.29.png
    143,3 KB · Visningar: 47
Senast ändrad:

macaroj

Medlem
allt du föreslog är testat. Server error är väl ändå ett problem hos inno vad jag förstår . Render config var konstaterat en bug 2019 på beta och inte ett pc problem , asset ... felet finns också sen gammalt . Skulle gärna vilja ha en lösning på problemet för det är fler än jag som svär ve och förbannelse :)
 

Gaiona

Mästare
Tråkigt, det är inte kul när det krånglar.

Server error behöver inte nödvändigtvis vara ett problem hos Inno, det är nog mer sannolikt att det kan vara något på vägen som strular i kommunikationen.

Render Config och asset-felet kan möjligen bero på strul med webbläsaren eller grafiken (eller snarare en kombination av de två) men jag kan inte svara på det helt säkert eftersom det är ett felmeddelande från Innogames, det kan eventuellt lösas med uppdatering av drivrutinen för grafikkortet eller inställningen för maskinvaruacceleration i webbläsaren.

Tyvärr finns det massor av felkällor som är svåra för programmerarna på Innogames att ha kontroll över och jag är övertygad om att de gör så gott de kan för att det inte ska inträffa, det är ingen lätt uppgift (jag har jobbat med programmering i drygt 40 år så jag vet hur många olika felkällor som kan dyka upp).
 

Jian

Mästare
Strömningsfel - väldigt ofta förekommande :(
Vad innebär strömningsfel (förutom besvär)?
 

Gaiona

Mästare
Vad innebär strömningsfel (förutom besvär)?
En ström i det här fallet är en ström med data som ska hämtas från en server, om det tar för lång tid eller om det blir något fel i strömmen så blir det strömningsfel vilket nästan alltid beror på störningar i nätet.

Det kan även hända när man strömmar film (ex.vis svtplay eller Netflix) då det hämtas en massa data från en server. Netflix har löst det genom att ställa ut massor med servrar hos olika operatörer på flera platser i de länder där de verkar, då minskas risken för lagg (som ju är en form av strömningsfel), hur svtplay har löst det vet jag inte.

I ett spel måste alla svenska spelare vara på samma server för att det ska fungera (chatten är nog en egen server skulle jag tippa på, den är inte lika beroende av vad som händer i spelet), jag misstänker att Innogames servrar befinner sig i Hamburg men det kan hända att de faktiskt har de olika nationella servrarna inhysta i respektive land för att minska risken för strömningsfel men det är en kostnadsfråga.

Var är då en server? Jo, det är en dator (ofta flera datorer som samarbetar), oftast saknar de skärm och tangentbord (de fjärrstyrs) men har en massa minne, en väldigt snabb uppsättnings processorer och snabba diskar och snabb internetuppkoppling. De ser nästan aldrig ut som de datorer vi har hemma, de är oftast monterade i rack (hyllor) och står i en stor datorhall i ett rum där man vill slippa vara (mycket oväsen och otrevlig kall miljö för kylningens skull).

Hur kan vi som spelare undvika strömningsfel? Det är nog bara genom att ha en snabb uppkoppling och inte för långsam dator (många datorer blir väldigt långsamma i hemmiljö pga för många program som är igång samtidigt, ex.vis virusskydd, se till att endast ha max ett virusskydd igång på datorn, flera virusskydd samtidigt gör datorn väldigt långsam, för er som kör Windows 10 eller nyare så kan jag rekommendera det billigaste alternativet dvs Windows egna inbyggda skydd, betala inte för ett virusskydd, det är bortkastade pengar och gör inte datorn säkrare).

Kontrollera även att datorn inte har för mycket damm i sig, på en stationär så öppna locket och ta bort dammet, på en laptop är det lite svårare men se till att hålen i datorn är fria från damm, blir datorn för varm så går den långsammare och risken för strömningsfel m.fl. fel ökar.
 

Elvenlis

Legend
En ström i det här fallet är en ström med data som ska hämtas från en server, om det tar för lång tid eller om det blir något fel i strömmen så blir det strömningsfel vilket nästan alltid beror på störningar i nätet.

Det kan även hända när man strömmar film (ex.vis svtplay eller Netflix) då det hämtas en massa data från en server. Netflix har löst det genom att ställa ut massor med servrar hos olika operatörer på flera platser i de länder där de verkar, då minskas risken för lagg (som ju är en form av strömningsfel), hur svtplay har löst det vet jag inte.

I ett spel måste alla svenska spelare vara på samma server för att det ska fungera (chatten är nog en egen server skulle jag tippa på, den är inte lika beroende av vad som händer i spelet), jag misstänker att Innogames servrar befinner sig i Hamburg men det kan hända att de faktiskt har de olika nationella servrarna inhysta i respektive land för att minska risken för strömningsfel men det är en kostnadsfråga.

Var är då en server? Jo, det är en dator (ofta flera datorer som samarbetar), oftast saknar de skärm och tangentbord (de fjärrstyrs) men har en massa minne, en väldigt snabb uppsättnings processorer och snabba diskar och snabb internetuppkoppling. De ser nästan aldrig ut som de datorer vi har hemma, de är oftast monterade i rack (hyllor) och står i en stor datorhall i ett rum där man vill slippa vara (mycket oväsen och otrevlig kall miljö för kylningens skull).

Hur kan vi som spelare undvika strömningsfel? Det är nog bara genom att ha en snabb uppkoppling och inte för långsam dator (många datorer blir väldigt långsamma i hemmiljö pga för många program som är igång samtidigt, ex.vis virusskydd, se till att endast ha max ett virusskydd igång på datorn, flera virusskydd samtidigt gör datorn väldigt långsam, för er som kör Windows 10 eller nyare så kan jag rekommendera det billigaste alternativet dvs Windows egna inbyggda skydd, betala inte för ett virusskydd, det är bortkastade pengar och gör inte datorn säkrare).

Kontrollera även att datorn inte har för mycket damm i sig, på en stationär så öppna locket och ta bort dammet, på en laptop är det lite svårare men se till att hålen i datorn är fria från damm, blir datorn för varm så går den långsammare och risken för strömningsfel m.fl. fel ökar.
OCH behöver du dammsuga undersidan på en laptop se till att den är avstängd, annars får man köpa en ny:oops::rolleyes:
 
Topp