• Kära gäst,

    För att aktivt delta i forumet genom att vara med i diskussioner eller starta dina egna trådar och ämnen, behöver du ett spelkonto. REGISTRERA HÄR!

Vår värsta Fobi/Rädsla!??

Macbolan

Mästare
Hola gänget!
Jag har Nu gått in på mitt 34 år inom Psykiatrin! Jag Vet hur olika Fobier/Rädsla kan förändra en Människas Liv!
Men Jag Vet Även att det kan förändras..Om man vågar prata eller nämna sina Fobier....
Så därför öppnar jag denna Tråd; "Våga erkänna Dina Svagheter; Rädsla, Fobier!---- Och Du skall Bli Fri!

Jag börjar själv!;
Jag är oerhört Rädd för att stå inför andra Människor och hålla Tal...
Detta förstörde Hela min skolgång...eftersom jag var Livrädd för grupparbeten..som skulle redovisas Muntligt! :confused:
Sen är Jag Livrädd för Vatten..avskyr att vara under vatten..tycker att det strömmar In i näsa å öron...Mår Kass!
OKej..Det Var Mina "Plågoris"!
Dela Med Er pls...
 

anga

Mästare
Spindlar, spelar ingen roll hur liten dom är. Jag blir hysterisk. Vatten är oxå något jag inte fixar så bra, så länge jag bottnar är jag ok, men sen får jag panik.
 

Gaiona

Mästare
Att ha brist på pengar är ett elände..som drabbar de flesta av Oss..i olika skeenden i Livet!..men ändå Inget som man skulle klassa som en "Fobi"! ;)
Jag tror att potter syftar på det stora IT-haveriet som gör att ingen kommer åt sina pengar i IT-systemen och vi alla står utan möjligheter till att handla.

Sannolikheten för det scenariot har varit och förblir ganska låg men risken att det inträffar har nog ökat lite på senare år.
 

Gose

Mästerkock
Team Elvenar
Att tala inför folk har varit en stor Fobi under hela min uppväxt, vilket varit till problem. Har dock fått träna på det mycket, annars blir det svårt att leda laborationer och hålla föreläsningar, vilket jag gör nu. Trodde aldrig jag skulle klara det. Som MacB säger så blev det lättare att försöka ju mer jag pratade om hur obehagligt jag tyckte att det var.

Spindlar gillar jag inte heller, men de måste vara större alternativt ovan huvudhöjd. Skulle testa att peta(klappa) på en fågelspindel med fingret på skansen för några år sedan. Så länge som min, då 10-åriga, son hade sin hand nere i lådan och klappade spindeln så klarade jag utan problem med att ta handen ner i lådan, men så fort han tog ur sin hand så frös jag till is. Kunde inte för allt i världen röra mig. Till sist så rörde sig spindeln och jag hoppade flera meter upp och fick ut handen. XD Får fortfarande hjärtklappning när jag tänker på det.
 

Macbolan

Mästare
Hmm!..detta att "Tala inför andra"..är en av dom värsta fobier tydligen?
Jag läste en Undersökning ifrån USA för typ 20 år sedan..och Då stod just denna "Fobi" för typ 70% av dom som hade svarat! :oops:
Så då börjar Jag undra över En sak!
Är det bara en massa folk som klarar av att "Ordbajsa" på en scen..som lyckas bli bestämmande Politiker, Högre Chefer och andra Makthavare??
..Isf är det inte att undra på att vårt samhälle..ser Ut som det gör idag! :confused:;)
 

Mirabella77

Legend
Fobi att stå inför andra Människor och hålla Tal har plågat mig hela min skoltid ända tills nu!:eek: Men kan erkänna att jag har blivit bättre på det än för.
Rädd att bli utfrusen, mobbad,...bättre att vara ensam än bli utfryst och mobbad o_O
För i tiden var jag en sjöjungfru, jag simmade och dykte och var känd att vara duktig i det. Nu med tidens gång har jag förvandlas till en fjäril som om hamnar i vattnet drunknar! Kan inte längre simma, måste stå i vattnet. Så är rädd att hamna i en hav och sen kan man inte simma o då...
 

Rosis

Mästare
Höjder är tufft för mig. Trots det så älskar jag att åka helikopter, kan bero på att jag blir som avtrubbad när det blir för högt? Och karuseller är bara kul, även om det är berg och dalbanor högt upp i luften. Linbanor går an också, för jag vill ju uppleva saker, men det är bara så hemskt när de gungar till och håller på. Då sväljer jag gråten och försöker se cool ut, misslyckas säkert kapitalt med det sistnämnda. :cool:o_O:oops::eek:

Men kommer vi till sådana här gallertrappor som man ser igenom, och ska gå över något som tex en väg eller något annat dumt långt där nere, då börjar mina ben skaka okontrollerat i små mini-konvulsioner, som kommer i vågor. Jag bemästrar min höjdrädsla så pass att jag kan gå några stapplande steg fram och krampaktigt hålla i räcket, tills nästa konvulsion av benskakningar kommer. Då måste jag djupandas, sedan kan jag gå igen. Det är en liten kamp, men det går. Kram på er.
 
Senast ändrad:

Mirabella77

Legend
Ja, höjd, från liten har jag varit jätte höjdrädd enda tills nu o_O vågar knappt stå på en pall. De värsta var när jag skulle beskära en äpple trädet och jag fick stå ut med höjden. Men som du Rosis, att flygga går jätte bra även höjden, så fantastisk utsikt. Farter, de är hemska, eller när det blir en gupp i vägen när bilen åker snabbt. Ja såna trappor är hemska, jag vägrar att gå på dem i alla fall inte framför alla :eek: Såna trappor med glas är lika hemska....
Att klättra på "Vissa" berggår bra för mig också även höjden.
 

Elvenlis

Legend
Hej alla.
Jag har en delad känsla för ormar. Terarie inspärrade ormar kan vara väldigt fascinerande, kan stå med näsan mot glaset och stirra på de mest giftiga och att hålla i inte giftiga går också bra, men ser jag en harmlös vild snok på gräsmattan fryser jag till is,, det kommer sig av en grod fångnings incident där blev överraskad av en huggorm när jag var typ 6 år,, sitter fortfarande i över 40 år senare,, kanske inte har så dåligt minne trotts allt:rolleyes:
 
Jag har fobi mot att ha en TV hemma, lite annorlunda, men det kan förklaras. För 20 år sedan var jag nära att dö i B12-brist. Det resulterade i att jag tappade hela verklighetsförankringen, kunde inte ens avgöra om jag var verklig. Ofta räckte det att bära en sten i handen och se att det stannade i handen, för då borde jag ju finnas.

Hade TV (och betalade TV-licens) innan och att ha den förstärkte känslan av att tappa verkligheten. Så jag gav bort den! Har suttit i telefon med radiotjänst ett antal gånger, storgråtande och med panikångest, då de inte trodde på mig ☹Är tacksam för att sköts via skatten idag!
 

Mirabella77

Legend
Jag har fobi mot att ha en TV hemma, lite annorlunda, men det kan förklaras. För 20 år sedan var jag nära att dö i B12-brist. Det resulterade i att jag tappade hela verklighetsförankringen, kunde inte ens avgöra om jag var verklig. Ofta räckte det att bära en sten i handen och se att det stannade i handen, för då borde jag ju finnas.

Hade TV (och betalade TV-licens) innan och att ha den förstärkte känslan av att tappa verkligheten. Så jag gav bort den! Har suttit i telefon med radiotjänst ett antal gånger, storgråtande och med panikångest, då de inte trodde på mig ☹Är tacksam för att sköts via skatten idag!
♥♥♥
 

Yrzno

Medlem
Eld. Eller brandrök. Jag vet inte ens varför. Jag kan vara en halvmil hemifrån, känna brandrök och genast tro att det brinner hemma hos mig. Har inga problem med att tända ljus osv, men känner jag minsta brandrök så får jag hög puls och blir skakig i hela kroppen. Vet ej om detta är en fobi, men känslan av svår rädsla är nog detsamma.
 
Topp