• Kära gäst,

    För att aktivt delta i forumet genom att vara med i diskussioner eller starta dina egna trådar och ämnen, behöver du ett spelkonto. REGISTRERA HÄR!

Våra goa Recept! i Coronatider!

Macbolan

Mästare
Hej gänget!
Jag sitter hemma å lurar ständigt på vilket käk jag skall fixa idag!?
Att laga mat är ju ett skönt avbrott i tristessen!..och blir det dessutom Gott..så känns det ännu bättre! :)

Jag har en variant på ett sjyst Ungkarlsrecept..för oss grabbar som lever själva!

Jag har fixat en påse med 1 Kg Oxpytt..Gul lök samt Purjo!
Dra i ca en 1/3 del av påsen i en varm stekpanna..brukar köra med Rapsolja...
Sen grovhackar jag en halv Gullök..samt skivar loss en hög med Purjo....funkar med en gröna delen oxå!
När Pytten börjar få färg så slänger jag i gullöken...sen efter typ 2 minuter s¨åker purjon i!
Därefter så kryddar jag medlite salt å svartpeppar..samt lite örtkryddor som typ timjan å mejram...Våga chansa lite! ;)
Men nåt som e gött e å slänga i en skvätt soja!
Bara å röra om...sen steker Du ett par Ägg...å lägger uppe på! Bon Apitit! :p

Ps. Mina Ägg skall stekas klart på ena sidan..sean vänder man på dom å ger dom max 10 sec på andra sidan...då får man Ägg där gulan rinner ut över pytten! :)
 
Senast ändrad:

Macbolan

Mästare
Jag har en variant på ett sjyst Ungkarlsrecept..för oss grabbar som lever själva!
Hmm..självklart finns det en massa goa ensamstående Töser där ute..som säkert oxå skulle uppskatta lite goa å billiga recept..speciellt i dessa tider!
God Mat diskriminerar Ingen! ;)

Så Nu skall jag tipsa om en God å billig (å klart underskattad) gammal Svensk klassiker;
Nämligen Falukorven! :)
Den finns i en massa olika varianter i varenda matbutik...Men köp den billigaste å matigaste varianten...för här handlar det om att fixa föda så gott å billigt som möjligt!
Jag börjar med min bästa polare Larsa,s Goa "KorvaSoppa"!
Du behöver En rejäl bit Falukorv...En Gul Lök, några potäter och en rejäl Morot samt Buljongtärningar av Grönsaker eller det som du har hemma..funkar med det mesta! ;)

Börja med att Tärna potatisen samt skiva Morötterna som typ Mynt, Hacka Löken grovt..(jag föredrar potatis med skal på..blir mera nyttigheter då)
Sen Tärnar Ni upp Korven i storlek efter egen smak....

Sen är det bara å ta fram en rejäl stekgryta/Kastrull....släng i lite Olja eller vad ni har hemma?
Fräs Korven först..sen Löken...så korven får lite färg samt löken mjuknat något...därefter e det bara å vräka ner Potatis å Morötter..rör om...
Sen är det dags för Buljongtärningar å Vatten...här räcker det med sunt förnuft samt kolla hur mkt vatten som krävs per Tärning...Men kör efter lite gehör! ;)
Smaka av med lite salt å peppar...har ni lite Örtkryddor hemma..så testa er fram!
En god å matig soppa som värmer själen...serveras med det Bröd du har hemma...knäckebröd funkar oxå... :)
 

Macbolan

Mästare
En annan favvo Jag har med Falukorv!..speciellt Om jag hittar nån påse med pulvermos i skafferiet! :)
Det är att skiva Falukorven tunt å steka den lätt på båda sidor...sen kokar jag upp vatten å vispar ihop moset!
Jag brukar utesluta nån Dl vatten..för att istället lägga i en rejäl klick smör å en skvätt mjölk...sen kryddar jag moset med lite salt o Vitpeppar! samt en tesked strösocker..detta får smakerna att "Gifta sig"! ;) (var dock försiktig med Vitpepparen)
Å skulle du råka hitta nån påse med frusna grönsaker i frysen..så servera gärna detta till!
(Jag brukar koka frysta grönsaker med en dl vatten samt en klick smör..krydda med salt samt lite strösocker i några minuter på hög värme)
Bon Apitit! :p
 

Macbolan

Mästare
Macbolans Ärtsoppa!
Fixa ett par billiga korvar med Ärtsoppa i närmaste Butik...samt ett paket Bacon!
Fram med en mindre kastrull..släng i vatten samt en Köttbuljongtärning..(eller vilken buljongtärning som helst ;)
Klipp Baconet i 1 Cm stora bitar..å låt koka i Buljongen, så det delar sig..rör om...
Häll Ärtsoppan i en större kastrull..börja värm samtidigt som Baconet kokar...
När Baconet är kokt och har fått en fin röd färg...så häll rubbet (Bacon å Buljongen) i Ärtsoppan å rör om
..låt koka upp en kort stund! Krydda gärna med lite salt samt Mejram...

Du får en tunnare, Men matig Ärtsoppa, som helst skall serveras med en klick grovkornig senap..å en knäckeskiva till!
Bon Apitit! :p
 

Macbolan

Mästare
Asch!..Jag tar en budget variant till! :cool:
Mina egen variant av "Varma Mackor"!
Allt som krävs e lite gammalt bröd hemma..samt lök Ost å kanske nåt köttpålägg!

Det fina med dessa mackor..är att du kan använda prylar som börjat närma sig Bäst före datum!
En skiva Bröd...(funkar även med fruset bröd)...smöra..lägg på en klick Ketchup eller Chilisås....ta nåt köttpålägg å lägg på...
..sen lite Lök...funkar både med Gul- Röd--å tom skivad vitlök...sen på med några skivor Ost!...Har du oregano hemma, så är Det en bonus å strö över...
Sen in i Ugnen på 225 gr...klart efter ca 10 minuter!...smakar Mumma! :p
 

Elvenlis

Legend
Jag är barnsligt förtjust i chili, brukar odla själv men inga frön blev sätta i år,,ville meddela att chili passar till allt. Särskilt potatis blir lycklig av denna frukt. Vilket tråkigt potatismos som helst blir en fest med en gul habanero i :D

Här är min bästa kalla grill sås,
En burk Cream fraiche blandas med en valfri skvätt majonnäs salt , svartpeppar valfri örtkrydda gärna färsk, ,(eller ingen om man vill )en gul habanero som man tar ur fröna, hackar och sen mosar med en liten dutt socker sen rör man ihop det. Blir vassare om den får stå till sig. Passar till det mesta, man behöver inte ens grilla :cool:
Varning,,,,beroende på styrkan i chilin, finns så otroligt många olika, använd gärna handskar eller tänk på hur du hanterar den , akta ögon och se till att inte toapappret smiter timmarna efter :rolleyes::cool:
 

Macbolan

Mästare
Min variant av "Flygande Jakop"..med chili och ostgratinerad!
Grillad Kyckling är hyfsat billigt...köp en sån å bena loss köttet..klipp i mindre bitar å lägg i en form...
Sen en rejäl bit Purjolök..skiva dynga i..gärna lite röd paprika oxå..sen Minst 5 stora Chilifrukter/färska) skiva ner med kärnor å rubbet!
(lite överkurs; Ta ett paket Bacon som du klipper i 1 cm bitar..fräs upp dom i en stekpanna tills dom blir krispiga..sen dynga i formen)
Sen behöver Vi;
Ost
Grädde
å bananer :)

Ta en gammal ost å riv ner..eller köp gratängost...lägg Ost i formen..bara nån 1/3 av osten..rör om...
5 dl grädde i en bunke...häll i nån Dl chilisås samt krydda lite med salt å svartpeppar och paprikapulver..rör om!
Skiva bananerna på längdens...lägg dom uppe på kycklingröran i formen...strö över resten av osten
..häll sedan chiligrädden över rubbet...sätt in i ugnen på 225 gr..vänta till osten smällt å fått lite färg!
Serveras helst med vanligt Ris...
Bon Apitit! :)
Ps./ En lite påse med Cashewnötter i ,är jäkligt gött i oxå..
 

Elvenlis

Legend
Jag erkänner, jag är en gottegris,,, men alltså ta en vanlig morotskaka och blanda chili i smeten eller frostingen eller båda,, passar bra med en som är fruktig, typ habanero eller yellow starfish som inte är så stark,,, det är så gott,, och kladdkaka med chili,,,,inte konstigt att jag är tjock :rolleyes:
 

Josefin89

Legend
Vitlökskyckling:
600g Kyckling
3-5 Vitlöksklyftor
2 Grönsaksbuljongtärningar
3-5dl Grädde
Pasta

Bryn kycklingen i stekpanna. Lägg i ugnsfast form. Pressa över vitlök. Smula grönsaksbuljongen över. Häll över grädden. In i ugnen i ca 20-25min i 200°c, koka pastan.

Plättlätt och sååå himla gott :p
 

DeletedUser578

Guest
.../... skiva dynga i .../... .sen dynga i formen .../
Innan jag hängde med på den där dyngan... Skivad dynga??? Funderade om det var skit, rent ut sagt, men tänkte att resten verkade ju så smaskens, så det kunde inte riktigt stämma. Sedan kom jag på, aha, språkförbistring... Dynga i formen, kasta i... Hehe. Inte lätt å läsa recept när man inte vet vad som är en ingrediens och vad som är bruksanvisningen. Men det låter som sagt smaskens. Ska nog skriva ut det här och lägga fram på diskbänken...
 

Josefin89

Legend
Tagliatelle:
Ca 4-5 bollar pasta
3-5dl grädde
Gratängost
Smaksatt ost ex väsgöta
1-2 pkt Bacon

Koka pastan. Klipp baconet i mindre bitar och stek i tjockbottnadkastrull. Häll över grädden och i med ost tills du får en lagom tjock ostsås. Rör om så det inte bränner. Häll i pastan när den är klar. Servera gärna med lite svartpeppar på :D
 
Topp