• Kära gäst,

    För att aktivt delta i forumet genom att vara med i diskussioner eller starta dina egna trådar och ämnen, behöver du ett spelkonto. REGISTRERA HÄR!

Våra goa Recept! i Coronatider!

Macbolan

Mästare
Koka pastan. Klipp baconet i mindre bitar och stek i tjockbottnadkastrull. Häll över grädden och i med ost tills du får en lagom tjock ostsås. Rör om så det inte bränner. Häll i pastan när den är klar. Servera gärna med lite svartpeppar på :D
Jag har en variant av Ditt recept!
Men jag klipper stekfläsk i bitar å steker upp det med Hackad Gullök å en burk skivad champinjoner..
..sen Crame Fraiche å Fransk senap...spär med Buljong samt grädde!
Under tiden så Buljongkokar jag bollar med Tagliatella...
När Pastan är klar och avrunnen..så häller jag röran över Pastan å rör om..Blir Mucho Gott! :)
Ps/ Tar Buljongen ifrån Pastagrytan..samt kryddar med salt och grovmalen svartpeppar!
 

Elvenlis

Legend
Bryn kassler i panna lägg i form, bryn svamp i panna , strö över kasslern, gör ostsås häll i formen så allt täcks grädda ca 200°,,, koka potatis och när den är klar är kasslern klar, passa så den inte bränns bara, servera med gröna ärtor, sallad eller vad man vill
 

Macbolan

Mästare
Ååh..Nu måste jag dela med mig av Min underbara Räkpanna med musslor! :)

Det krävs Räkor..helst styckfrysta varianten...som inte är så dyr :)
1/2 kilo Räkor...en rejäl Röd Paprika samt Purjolök..samt en burk med Musslor i vatten(kan uteslutas)
Strimla Paprikan tunt å skiva Purjon..funkar även fint med den gröna biten av purjon(ta vara på resurserna)
Börja med att steka Purjon å paprikan för sig...när det har mjuknat så lägg åt sidan...
Sen fräser man på dom skalade hela Räkorna...krydda Räkorna med Cayennepeppar...
..när räkorna börjat skruva ihop sig..så lägger man i grönsakerna igen..och låter dom steka med...
..sen i med 5 dl grädde....
..sen 1-2 dl Chilisås...samt krydda med Paprikapulver!.../man får gå lite efter egen smak) ;)
Rör om och låt puttra några minuter..sen kan man hälla i en burk avrunna Musslor...:)

Blir helt fantastiskt Gott...
Servera med vanlig, hederlig Spaghetti..och kanske ett gott bröd till..?
Ps. Lite överkurs e att hälla i nån matsked Hummerfond i...även Sambal Oelek funkar..Om man vill ha det lite mera spicy? ...mmmmumma!
 

harpan

Legend
Fläskytterfile asiatisk stil;

1/2 kg Fkäskytterfile
1 Tomat
1 Sucknii suck hur stavas det
4 vitlöksklyftor
1/2 lök
Citrongräs
Oystersås
Kryddor efter vad man gillar

Banan o curry tillbehör eller i grytan


Skär upp grönsaker och kött krydda köttet
Bryn kött i skivor i en panna och resten i en annan
slå på vatten och en buljong tärning på köttet

Slå i hop allt i en panna å låt puttra typ ett tag, 2-3 turnerings kamper..

servera med ris
 

RosCool

Legend
Kokt färskpotatis, stekt Mamma Scans falukorv och hemmagjord pizzasallad på färsk vitkål.

Jag älskar potatis i alla former, jag älskar falukorv och jag älskar vitkål :)
 

harpan

Legend
I värmen !!!
kokt skinka med kaviar sås! plätt lätt och snabbt allt fixas medan du kokar potatisen typ 10-15 minuter asså
1 ppk Gorme skinka ( eller va du nu har)
Gräddfil, majjo, kalles kaviar
Kokt färskpotatis, dill
Sallad ( jag tog bara purjo & vitlök och olivolja och balsamvinäger ) släng i hop i en skål bredvid.

lägg upp skinkan lite snyggt i rullar tex
blanda såsen ; 2 dl gräddfil och en stor klick majjo (eller 2)
på med 2 matskedar kaviar eller efter eget tycke och smak , klart

Hoppas det smakar!!
 

Mjolner

Legend
Grava kött, en bra variant heter lomo, recept hos Ica. När köttet är klart, jag använder vildsvin, skiva tunt, servera med potatisgratäng, sallad och svampsås. Svårslaget.
 

DeletedUser158

Guest
En annan favvo Jag har med Falukorv!..speciellt Om jag hittar nån påse med pulvermos i skafferiet! :)
Det är att skiva Falukorven tunt å steka den lätt på båda sidor...sen kokar jag upp vatten å vispar ihop moset!
Jag brukar utesluta nån Dl vatten..för att istället lägga i en rejäl klick smör å en skvätt mjölk...sen kryddar jag moset med lite salt o Vitpeppar! samt en tesked strösocker..detta får smakerna att "Gifta sig"! ;) (var dock försiktig med Vitpepparen)
Å skulle du råka hitta nån påse med frusna grönsaker i frysen..så servera gärna detta till!
(Jag brukar koka frysta grönsaker med en dl vatten samt en klick smör..krydda med salt samt lite strösocker i några minuter på hög värme)
Bon Apitit! :p
Det är gott med muskot och persilja i moset!!! Och helst ska det vara fluffigt mos av riktiga potatisar (men förstår att ensamstående karlar föredrar det lätta och smidiga). Men testa persilja och muskot. Muuuuuuuums!! Och mkt smör.
 

Jian

Mästare
Snabb gratäng m fiskblock 4 port
400 g fisk, fryst, torsk, kolja, sej (1 paket)
1 tsk havssalt
ev 2 st morötter
ev 1-2 st gula lökar
servering
lite ärtor, gröna, kokta
4 port potatis, kokt
Sås
2 dl crème fraîche
1 st buljongtärning, fisk-, hackad
2 tsk provensalsk kryddblandning
1 msk sweet chili
2 st vitlöksklyftor, pressade
lite salt
Herbes de Provence (hemgjord för den som föredrar det framför köpt)
1 msk timjan, torkad
1 msk mejram, torkad
1 msk kyndel, torkad
1 msk oregano, torkad
1 msk rosmarin, torkad
1 tsk fänkål, torkad
  • Blanda örterna och häll i tätsluten burk, som förvaras mörkt och svalt
  1. Tina fiskblocket i ca 30 min i rumstemperatur. Rör samman ingredienserna till den såsen utom riven ost och ströbröd. Såsen blandas kallt. Låt mogna medan fisken tinar.
  2. Smöra ett ugnssäkert fat. Rapsolja med citronsmak är ett gott alternativ
  3. Skär fiskblocket på snedden, i 8 jämntjocka skivor och lägg dem på fatet.
  4. Strö över salt.
  5. Vill du variera är det gott att lägga hackade morötter och hackad lök under fisken.
  6. Bred såsen över fiskskivorna.
  7. Strö på ost eller ströbröd.
Servera med
  • kokt potatis och någon kokt grönsak, t.ex. gröna ärtor
Jag använder en "vanlig ugn" med över-/undervärme. För att det inte ska bli för stort temperaturfall när jag sätt in formen så värmer jag ugnen 25 grader över det jag ska ha i receptet. Ställer in formen och sänker temperaturen till avsedd nivå.

Värm ugnen till 250 grader
ställ in formen -
sänk temperaturen till 225 grader -
tillaga i ca 20 min.

Smaklig måltid
 
Senast ändrad:

harpan

Legend
Fläskytterfile Tai style
Gå till "pensionärslådan" 30% billigare.... Köp ytterfile
Keldas Tai soppa
Purjolök & tomat
Kokt potatis eller ris

Putsa filen skär i lagoma skivor
Skär upp purjon å klyfta tomaten

Jag stekte köttet för sig i en grillpanna så det får en fin yta. Häll på hela Tai soppan låt koka en sväng sen ner med purjon ta tomaterna först på slutet annars blir det bara mos...
Låt små puttra smaka av. Krydda efter tycke å smak det är mycket krydda i soppan!
Servera med pot eller ris eller bulgur och...

Soppan e super som den e eller med grillad kyckling grönsaker eller vad man e sugen på
 

Macbolan

Mästare
Tina fiskblocket i ca 30 min i rumstemperatur. Rör samman ingredienserna till den såsen utom riven ost och ströbröd. Såsen blandas kallt. Låt mogna medan fisken tinar.
En undran om temp å tid i ugnen?
..skulle Inte frågat detta..Om inte jag tyckte ditt recept lät väldigt gott!!..;)
 

Jian

Mästare
Aj då.
Jag använder en "vanlig ugn" med över-/undervärme. För att det inte ska bli för stort temperaturfall när jag sätt in formen så värmer jag ugnen 25 grader över det jag ska ha i receptet. Ställer in formen och sänker temperaturen till avsedd nivå.

Värm ugnen till 250 grader
ställ in formen -
sänk temperaturen till 225 grader -
tillaga i ca 20 min.

Smaklig måltid
 
Topp