• Kära gäst,

    För att aktivt delta i forumet genom att vara med i diskussioner eller starta dina egna trådar och ämnen, behöver du ett spelkonto. REGISTRERA HÄR!

Vad blev det till middag i dag?

Gaiona

Mästare
Lagade fläskytterfilé med trattkantarellsås (själv plockat!) och klyftpotatis, blir en bra matlåda för resten av veckan :)
Några tips för fläskytterfilén, skär bort den värsta svålen (när du köper den, se först till att det endast finns svål i en kant då blir det enklare att skära rent), använd gärna en nyskärpt kniv, skär sedan filén i centimetertjocka bitar. Om du har en hund (i närheten) så spara svålen till den, hundar uppskattar det.

Pressa varje bit hårt (du kan sätta en påse på handen och trycka med knogen) så att den blir tunnare. Lägg alla bitar i en påse och häll i en lagom skvätt marinad, förslut påsen med ganska mycket luft i, massera innehållet och se till att marinaden sprids.

Ta ud det mesta luften påsen och låt den gärna ligga framme några timmar eller i kylskåp till dagen efter innan du steker köttet.

Du får ett supergott och mört kött, vi gör så varje gång numera.
 

Boefst

Community Manager
Team Elvenar
Gör precis så fast jag skär inte den i bitar (bara så den får plats i stekpannan), steker yta på hög värme och sen in i ugnen i ca 30-35 minuter beroende på tjocklek. Marinerar den över dagen i kylskåpet så den är redo när den ska stekas på kvällen :)
Har du några tips på marinad?
Kör på en med olivolja, vinäger, soja, honung och vitlök, men hade gärna testat något nytt!
 

Rosis

Mästare
Något som är riktigt gott är att först bryna fläskfilén, eller ytterfilén i stekpanna, lite snabbt, för att sedan långsamt ugnssteka hela filén, med fett och allt, på lägre värme än vanligt, men mycket längre tid. Gärna några små smörklickar på filén. En kött-termometer är bra, eftersom det är viktigt att det blir genomstekt. Sedan får man ösa vätskan som blir lite eftersom, för det ska stå så lång tid i den låga temperaturen för att bli klart. Det blir så vansinnigt gott och mört. Jag brukar köra på 110-120 grader i ugnen, och ser till att köttet, med eftervärme, blir uppvärmt till 68 grader. Mums!
 
Senast ändrad:

Mjolner

Legend
Jo, det kan stämma. Men jag försöker äta ren, gärna ekologisk mat, viltkött eller naturbeteskött som är lokalt slaktat och baljväxter från kultursorter som ex gotlandslins och Vreta gulärt. Då låter det kanske flådigare än vad det är. Gott brukar det vara. Idag blev det EB grillad med bröd på en bensinmack i Månkarbo på väg hem i snöovädret. Alltid något och gott det med.
 

Mjolner

Legend
I dag har jag vego dag, så det får bli ugnsbakad aubergine och stekta svarta bönor och pico de Gallo. Vad blev det för dig?
 

Macbolan

Mästare
Hej gänget!
Idag blir det Min egen variant av Köttfärssås me Spaghetti! :)
Den innehåller Blandfärs..Bacon..färsk Chili, Gul Lök, Champinjoner, Röd Paprika samt massor av Vitlök! :)
..och självklart Grädde! :)
Jo det behövs Köttbuljong samt Chilisås oxå...kanske lite Sambaloelek..Om man vill det HETT!? ;)

Klipp Baconen i 1 cm bitar..stek först i sitt eget fett..skicka ner Färsen...sen Lök o Champinjoner...
Chillin hackas med kärnor kvar...Paprikan kärnas dock ur och klyvs ner i lagom bitar...

Fräs ihop rubbet..Utom Vitlöken...den skall skäras i tunna skivor...
När alltihopa är genomstekt..så lägg i ca 1 Dl chilisås...rör om...sedan Köttbuljongen..och därefter 5 Dl Grädde!..lite salt och grovmalen Svartpeppar tar fram smakerna...även en nypa socker funkar fint ;)
I detta läget..så lägger man i den skivade Vitlöken...
Man kan även smaka av med lite paprikapulver..samt nån tesked Sambal Oelek..Om man vill ha lite mera sting!?..:)
Vilken pasta man använder?..är upp till var och en..Men Spaghetti brukar vara det bästa..funkar med Ris oxå...
Mvh
Mac
 
Topp