• Kära gäst,

    För att aktivt delta i forumet genom att vara med i diskussioner eller starta dina egna trådar och ämnen, behöver du ett spelkonto. REGISTRERA HÄR!

Inskickad Vagnbibliotekens hemlighet

Sompote

Tävlingsledare
Som vanligt är alla bilder stulna från nätet, och ska ses som en inspiration och inte som en sanning.

Ibland måste även en hårt arbetande borgmästare ha några lugna dagar, och då tar jag gärna några timmar i vårt fina Månstensbibliotek.
Inte nog med att det är en vacker byggnad att vara i, den rymmer dessutom alla dessa oräkneliga kunskaper.
Och, ibland får man lära sig något nytt!

Som i förra veckan, när jag var där och hade turen att springa på en av mina favoritbibliotekarier.

-Hallå, borgmästare Sompote, vad gör oss den äran?
-Hallå! Nej, inget speciellt, det var bara längesedan jag var här nu.
-Du är alltid lika välkommen! Förresten, visst har vi ett vagnbibliotek i staden just nu?
-Jodå, det ska vi ha.
-Bra, följ med här, så ska du få se vad jag hittade i en gammal bok.

Jag följer efter bibliotekarien in på en avdelning som inte är öppen för allmänheten. Ska jag vara helt ärlig, så visste jag inte ens om att den här avdelningen fanns! Bibliotekarien tar fram en riktigt gammal bok, och lägger fram den på en arbetsbänk.
Han bläddrar fram några sidor, och tar ett steg åt sidan. Nyfiket tar jag ett steg framåt, och försöker läsa vad det står.
Texten är fint snirklad, men på ett språk jag inte förstår. Men med illustrationen som är mitt på sidan, förstår jag att det handlar om vagnbibliotek.

-Du får hjälpa mig, för det här språket kan inte jag, säger jag till bibliotekarien.
-Givetvis, säger bibliotekarien och berättar var det står.

Storögt tittar jag på honom, och lovar att kolla om det stämmer.

Bibliotekarie - vb.jpg



Idag är jag tillbaka, och det som står i boken stämmer!
I varje vagnbibliotek finns en lönnlucka, och där ligger ett vackert fodral med ett dokument i.

Med hjälp av mitt brödraskap har vi tillsammans kollat tolv vagnbibliotek, och hittat fem olika fodral, med ett dokument inuti.
Två fodral med en karta som symbol.
Ett fodral med en karta och spejarnas egna symbol på.
Två fodral med ett hjul på (se bild)
Tre fodral med dubbla hjul på.
Fyra fodral med grosshandlarnas symbol på.
Vagnbiblioteksrulle.jpg


Vi gissar att det finns fler varianter där ute, men vi har i alla fall fått hjälp av vår bibliotekarie att översatta de första fem.

Speltekniska detaljer

Du kan hämta ett fodral från varje vagnbibliotek när det står uppställt i din stad.
Dessa fem olika fodral känner vi alltså till nu. Vi hoppas att du säger till om du hittar en ny sort!

Fodral med en karta som symbol.
Denna innehåller en färdigritad karta över en av dina outforskade provinser.
När du ger denna till spejaren, blir hen glad. Alla vet ju om att det är ritandet som tar tid.
Nu behöver din spejare bara kolla att kartan stämmer, och det går så mycket fortare.
En kartläggning tar alltså endast 10% av den ordinarie tiden.

Fodral med en karta och spejarnas egna symbol på.
Denna innehåller en färdigritad karta över en av dina outforskade provinser.
När du ger denna till spejaren, blir hen extra glad.
För längst ner i hörnet finns en stämpel, och är den stämplad, då är kartan redan kollad.
Spejaren behöver inte göra något alls, och provinsen öppnas på en gång.

Fodral med ett hjul på (se bild)
Detta dokument ger en utgående byggnad tillstånd att vara verksam ytterligare tio dagar, oavsett antal grunddagar.

Fodral med dubbla hjul på.
Detta dokument ger en utgående byggnad tillstånd att vara verksam ytterligare tjugo dagar, oavsett antal grunddagar.

Fodral med grosshandlarnas symbol på.
Detta dokument lämnas till grosshandlaren i din stad, och under de fem kommande dagarna höjs inga priser när du handlar av grosshandlaren.
 
Senast ändrad:
Topp