• Kära gäst,

    För att aktivt delta i forumet genom att vara med i diskussioner eller starta dina egna trådar och ämnen, behöver du ett spelkonto. REGISTRERA HÄR!

befolkning

DeletedUser77

Guest
Uppgraderingar av fabriker kostar jättemycket befolkning.Det är omöjligt utan köpa diamanter.
Jag ser inget annat alternativt tyvärr.
 

DeletedUser138

Guest
Hej Kharmo!

Menar du när man uppgraderar silkes-, trä- och kristallfabrikerna från level 15 till fenivån?
Det krävs onekligen mycket folk då, i snitt 650 eller så beroende på varutyp och ras. Men samtidigt får man två extra nivåer på ens bostäder vilket ger 70-80 extra befolkning/bostad (människor resp. alver).
Med tanke på att man redan har åtminstone 50 bostäder i det här läget får man lågt räknat 3.5-4K befolkning bara på uppgraderingar, utan att behöva använda något nytt utrymme alls, så var kommer behovet av diamanter in?

Samtidigt är det tråkigt att så fort man får en ny expansion, att behöva fylla den direkt med bostäder. Det finns ju annat kul man hellre bygger :)
Andra som ligger långt fram och behöver utrymme brukar se över t.ex:

  • Kulturnivån: 150% kanske är för mycket, många högt uppe ligger på 125% och kanske man klarar sig med 100%? Kanske man har gamla, ineffektiva kulturbyggnader som kan bytas ut?
  • Antalet verkstäder: Kanske klarar man sig med färre när man tagit sig igenom forskningsträdet och då använda besvärjelser för eventuella extrabehov?
  • Vilka av de uråldriga undren ska man bygga? Är vinsten från samtliga värd den yta de tar upp?
  • Antalet vapenförråd: Många dylika ger rätt mycket poäng så här får man verkligen väga behovet att vara högt upp i rankingen mot övriga behov ens stad har. Egentligen en separat historia, vapenförråden, men nämner det i alla fall ;)
Inte säkert att jag förstod din fråga rätt, Kharmo, men jag svarade så gott jag kunde i alla fall :rolleyes:
 

Macbolan

Mästare
Du skall självklart köpa Diamanter, för att sponsra företaget och dess anställda som skapar detta roliga spel!
...för Du inbillar dig väl Inte att någonting är "Gratis i livet"? ;)
Mvh
Mac
 
Senast redigerad av en moderator:

DeletedUser77

Guest
Om du svarar på en fråga, jag såg det att du kan inte svara förnuftigt. Det syns på dina tidigare kommentarer. Pratar du så med din familj om ni håller inte med varandra?

Man skall inte självklart köpa diamanter på ett spel som är gratis. Jag hade inget problem med att diamanter behövs, men det behövs för mycket.


En kristallfabrik kräver 2514 befolkningar från lvl 15 till lvl 19.
En skriftrullar kräver 3492 befolkningar från lvl 15 till lvl 19.
En sidenfabrik kräver 3890 befolkningar från lvl 15 till lvl 19.

Det krävs mycket befolkning om man har bara en av varje fabrikstyp. Och dessutom finns ytterligare byggnader.
Du kan se - om du spelar- att de är för mycket.

säg till om du har problem med om någon har annorlunda synpunkter, funderingar.
 
Senast redigerad av en moderator:

DeletedUser138

Guest
Hejsan!

Visst krävs det mycket befolkning att uppgradera de här tre fabrikerna till fenivå, men som väl är inte riktigt SÅ mycket o_O
En kristallfabrik av femodell lvl 19 t.ex. behöver 2353 invånare. Men då är all byggnation med, från utplacering på lvl 1 till alla uppgraderingar t.o.m. lvl 19.
Kollade upp en fabrik till: Skriftrullefabriken, om man uppgraderar den från lvl 15 till den för närvarande högsta nivån, 19 så krävs det 1746 befolkning för alver och 1245 för människor (människornas fabrik är mindre, därav skillnaden).
Men håller med om att de här uppgraderingarna är rätt "tunga", inte så att man uppgraderar alla fabriker på någon dag, direkt :)
 

DeletedUser77

Guest
Hej,

Ja, jag håller med. Jag menade mina 2 kristall, 2 siden och 2 skriftrullar men jag har felskrivit.

Så är det:
2 kristallfabrik kräver 2514 befolkningar från lvl 15 till lvl 19.
2 skriftrullar kräver 3492 befolkningar från lvl 15 till lvl 19.
2 sidenfabrik kräver 3890 befolkningar från lvl 15 till lvl 19.

Jag håller med att för en fabrik, det är inte för mycket.

Kristallfabrik från lvl1 till lvl 19 kräver 2353 befolkningar. Från lvl 15 till lvl 19 är bara 1257.
Ingen har bara en fabrik (det finns åtminstone 3-4) av dem.
Det kostar 3x (eller 4x) 2353. Om man har 6 fabriker, det är ju mer.
Från början man kan bygga dem till lvl 15 enklare, men att kunna uppgradera dem från lvl 15 till lvl 19, de är 6x1257. (Totalt 7542)

Bra att vi pratar om det, och jag har felskrivit det förra gången nu har jag räknat det om.

Skriftrullefabrik från lvl1 till lvl 19 kräver 2941 befolkningar. Från lvl 15 till lvl 19 är 1746.
Om jag har 6 st av dem, de blir 6*1746 (Totalt 10476)

Sidenfabrik från lvl1 till lvl 19 kräver 2941 befolkningar. Från lvl 15 till lvl 19 är 1945.
Om jag har 6 st av dem, de blir 6*1945 (Totalt 11670)

Varför finns så stor skillnad mellan kristallfabrik och andra fabriker?
Om man har endast kristallfabrik, de kan bygga mycket mer för detsamma antal av befolkning.

Så vad jag tror att problemet är att från lvl 1 till lvl 15 kostar mindre befolkning än från lvl 15 till lvl 19 oavsett av fabrikstyp.
Juvel, magistoft och elixir kanske blir sämre, de ska kosta mer befolkning.
Jag har 76 bostäder, men befolkningen räcker inte.

Om du säger att man måste inte ha 6 fabriker, du kan inte vara på första sidan av rangordningen. Men de som har kristallfabrik, de ska föregå ändå.
 

DeletedUser138

Guest
Si så där ja, då är vi i alla fall överens om siffrorna, Kharmo :)
Att det helt plötsligt behövs så mycket folk för de här tre fabrikerna är bara en balansändring, spelmakarnas sätt att slänga in lite svårigheter för oss spelare och tvinga oss att tänka i nya banor.
76 bostäder skriver du, 6080 extra befolkning får du alltså med de bostäder du har. Det räcker precis som du skriver för att uppgradera några, men inte alla siden, scroll och kristallfabriker. Svårigheterna sen, "vad göra nu?", är precis vad spelmakarna vill att vi ska ha (och lösa). :)
Beträffande kristallfabrikerna: De är mindre än de andra, därav det mindre antalet folk som behövs för uppgradering. De producerar samtidigt mindre också. Både befolkning och produktion är nära nog identisk per ruta, så skillnaderna i storlek ger de här skillnaderna när man ska uppgradera.
 

DeletedUser77

Guest
Vad spelmakarna vill att vi ska ha det löst när vi köper diamanter. Tyvärr jag ser inget annat alternativ.
Så det är bra för dem, som har kristallfabrik: storlek är mindre, och det kräver mindre folk.
Men tack ändå att du har tagit tid och har förklarat det lite mer. :)
 

Macbolan

Mästare
Om du svarar på en fråga, jag såg det att du kan inte svara förnuftigt. Det syns på dina tidigare kommentarer. Pratar du så med din familj om ni håller inte med varandra?
Sorry!...
Det var Inte min mening att göra Dig arg..eller förringa din frågeställning!
Jag va bara lite cynisk emot Innogames...och deras glupska aptit på våra pengar! ;)
Mvh
Mac
 
Topp