• Kära gäst,

    För att aktivt delta i forumet genom att vara med i diskussioner eller starta dina egna trådar och ämnen, behöver du ett spelkonto. REGISTRERA HÄR!

Byggnader och deras innehåll

P3Games

Legend
Först tänkte jag lägga in detta som ett förslag, men jag har märkt att Inno är ganska ovilliga att underlätta just översikten över byggnader - vare sig det gäller de i staden eller i lagret. Så jag slänger in det under Skaparnas hörna, nån kanske hittar ett sätt att formulera det på så Inno nappar.

Efter att ha passerat nykomlingsstadiet och byggnaderna började ramla in blev staden hyfsat svårorienterad, så jag knåpade ihop en 2D-vy i Excel över staden. Denna 2D-vy blev turligt nog standard i mobilversionen. Jag byggde på detta med att lista (kanske hälften) av byggnaderna på lagret. Och med lite kod får jag en översikt över vilka byggnader som har vilka resurser och hur effektiva de är ytmässigt. Det resulterade i nedanstående meny, med möjlighet att välja resurs (kategori) beroende på vad man vill se.

MenyKategorier.png


Till vänster finns alla resurser jag matat in som finns hos mina byggnader.
I bilden har jag valt Frö, och till överst till höger ser jag alla byggnader i min stad som har Frö, allt sorterat med byggnaden som har mest frö/yta.
Nere till höger ser jag byggnader på lagret som har frö, också den sorterad med bäst frö/yta-effektivitet.

Vill jag nu förbättra min frökapacitet (vilket jag oftast vill), då får jag se de byggnader som är sämst om jag kan byta mot effektivare byggnader. Det är ju inte alltid så att man kan byta rakt av. Det finns ju andra kategorier inbakade i byggnaderna. Därför ser man också vad byggnaden har för övriga resurser. Med allt detta i åtanke, då är det bara sen att lista ut vad man vill göra. Man behöver ju heller inte byta, man kan ta in en ny byggnad med frökapacitet, men då krävs det ju yta.

Hur man ska göra detta utan någon som helst hjälp med att se vad man har i staden, eller för delen på lagret, hur gör man?
Jag måste erkänna att jag inte är nån Jonas von Essen som kan slänga in allt i huvudet och sen vispa ihop något intelligent.
Ånej, jag måste klicka byggnad för byggnad, kolla vad den har, se om den känns kass, och sen leta i lagret byggnad för byggnad.....och kanske hitta något bra, och sen börja om igen med nästa byggnad eller resurs.
Nej, utan översiktslistan hade jag nog behållit mycket i staden tills byggnader nästan av sig själv skriker av ineffektivitet.


Sammanställningen är möjlig tack vare 2D-kartan (bilden nedan) plus en lagerlista med knappt hälften av alla lagerbyggnader inmatade. Gamla kapitel behöver inte tas med, byggnaderna där når inte upp till nån konkurrensmässig nivå.

Stadsbyggnader.png


De tre förstorade byggnaderna i bilden är de som fick sämst frö/yta i listan ovanför. Så det är bara att jämföra mot lagret - förmodligen Vårdamm eller ytterligare en Festvalhandlare - och se om det ger lite skjuts i frörresurserna.


Nånting vore kul om Inno kunde förenkla lite inom byggnadskollen. Jag vet att jag läst ett inlägg för ett bra tag sedan som nekades, och nyligen lade blaise in en önskan om sökfilter (får se om den tar skruv). Vill Inno hålla nere datatrafiken? Vill man att det ska vara lite råbarkat? Jag vet inte. Jag köper vilket vägval de än väljer, bara man förstår intentionerna med varför saker är som de är.
 

Gaiona

Mästare
Gamla kapitel behöver inte tas med, byggnaderna där når inte upp till nån konkurrensmässig nivå.
De byggnader som går att levla med kungliga restaureringar kan helt klart bli konkurrenskraftiga igen... En bra informationskälla om byggnader och vad de kan göra när de levlat är sidan som ZpaRoW lagt en länk till (den är inte en officiell sida från Innogames).
Vill Inno hålla nere datatrafiken?
Jag tror snarare att de vill att spelet ska vara utmanande...

Jag och min sambo gjorde en Excel för min stad, vad som fanns i staden och vad vi hade i lagret med uträkningar för tillverkning per dygn och yta för olika produkter men det var då vi båda hade gott om tid men det har vi inte längre så det dokumentet blev snabbt inaktuellt och det var inte så lätt att hålla uppdaterat.
 

P3Games

Legend
ZpaRoW, jag har sett den listan tidigare, och den är faktiskt intressant att kika i, men det är inte riktigt det jag syftar på här.
Det jag har i staden kan vara både gamla och nya byggnader, den ena bättre eller sämre än den andra avseende en viss resurs. Jag vill då kunna se vad JAG har i staden, samt i lagret, för att kunna göra en smidig utvärdering kring de byggnader jag har att tillgå. Det som finns hos iDavis är ju alla byggnader, men jag har ju inte alla dessa...

Men, som sagt, listan är bra. Man kan ju se vilka byggnader man kan sträva efter gällande de resurser man kämpar med.

Gaiona, jag misstänkte att man kanske vill ha det lite utmanande. Inget fel i det. Jag lyfte frågan också i samband med det utskick Boefst gått ut med tidigare angående kapitelförändring för de första kapitlen i försök att inte skrämma bort nya spelare - eller rättare sagt försöka hålla kvar så många som möjligt i början.
För min del var "röran" det som avskräckte mig mest, och känslan av "vad gör jag nu" efter att jag stått still några dagar och inte riktigt sett vad som ska göras utan att det känns för krångligt. Kommer ihåg det första kapitlet med gästraser; avskydde det. Yta var det som stoppade mycket, men har insett nu att det är en del av Elvenar. Man ska inte ha lättillgänglig yta, man ska kämpa och prioritera vilka byggnader som väljs, och varför. Men det är där översikten kommer in. Att kämpa om plats är en sak, men att inte riktigt känna vad jag har att placera ut utan att (frustrerande) leta i lagret samt se vad som kan vara bättre i staden.... ja, där är mitt största minustecken i spelet.

Vi är alla olika dock, det var bara min synpunkt på saker som nästan fick mig att sluta i begynnelsen. Jag tog mig ändå förbi den puckeln och kämpar nog på några år till :D .
 

ZpaRoW

Mästare
P3 lagret är sämsta skiten inno kommit på ja, ingen struktur lr något! ska vara olika flikar för specifika saker, ta bara alla eventbyggnaderna, först ligger dem på olika sidor pga kapitlet man fick dem sen ska man gå igenom alla sidor för hitta nån man letar efter, sen får man gå över till annat ställe för se hur många artefakter man har sen ska man tillbaka å leta rätt på byggnaden, lägg artfakterna bredvid lr nåt. alla set byggnader i en flik, alla strids byggnader i en flik etc, nu är de bara hej kom och hjälp mig! sen som du påpekar skulle vara smidigt säg ja har en byggnad ja fått från kapitel 7 vad ger den i sista kapitlet man är på nu, de sidan ja skrev är ju inget inno gjort, inte vill man lvla upp byggnadnen 10 gånger för den kanske är värt de lr slösa ut massor restaureringar på något som är värdelöst för ens spelstil!
 
Topp