• Kära gäst,

    För att aktivt delta i forumet genom att vara med i diskussioner eller starta dina egna trådar och ämnen, behöver du ett spelkonto. REGISTRERA HÄR!

Förminska byggnader

Macbolan

Mästare
Hmm.Det lär Aldrig Hända...blir för många parametrar å ta hänsyn till...
Vi spelar på ett "Shackbräde"..med X antal rutor...som tar hänsyn till befintliga byggnaders yta...
..med en förminskning av slumpmässiga byggen av olika spelare..skulle Ekvationen braka ihop...
 

Gaiona

Mästare
Spelet är redan väldigt komplext och blir mer och mer komplext för varje ny funktion.

Som gammal programmerare så vet jag av egen erfarenhet att man tappar sakteliga kontrollen över stora projekt, det är omöjligt (även om man själv skriver all kod) att både att veta hur användarna tänker använda programmet och därmed i förväg att veta varthän projektet tar vägen.

Det är endast genom att bygga relativt små välskrivna ingående enheter som kombineras ihop till större enheter och som i sin tur kombineras ihop med andra motsvarande enheter som man kan ha en någorlunda kontroll men trots hur noggrann man än är så kan det plötsligt pga användarna någon alla dessa hundratals (eller tusentals) små väl beprövade enheter bli utsatt för en kombination av data som gör att resultatet från just en specifik enhet lämnar ifrån sig inte blir som förväntat (dvs en bugg).

De olika enheterna använda dessutom i flera olika projekt (till och med av flera olika företag).

I stora projekt finns det massor med buggar, det är ofrånkomligt men trots det växer de och nya buggar införs i alla nya små enheter och än värre är risken att det när gamla enheter buggrättas så blir det nya buggar i dessa med samt i enheter som är beroende av de buggrättade enheterna.

Att lägga till krympfunktion är en småsak i det stora hela, var så säker, inno har redan det i FoE, de behöver bara plocka över lite kod därifrån så har Elvenar det med så den funktionen kommer att komma när de väl bestämt sig.
 

Rosis

Mästare
:eek: o_O :eek: o_O :oops: o_O :oops: o_O :rolleyes: o_O :eek: o_O Försökte verkligen att sätta mig in i din förklaring Gaiona, men jag är då betydligt bättre på Kemi och Farmaci än datavetenskap... Oiine voine, tur jag bara är en användare.... :p
 

Gaiona

Mästare
Jo, den blev lite lång...

Programmering är komplicerat, inte bara som många lärde sig i skolan och på diverse datorkurser.

10 PRINT "Hej världen!"
20 GOTO 10
RUN

Typ ett extremt meningslöst program som skriver ut samma sak om och om och om igen tills någon förbarmar sig över datorn och avbryter meningslösheten eller tills strömmen bryts...
 
Topp