• Kära gäst,

    För att aktivt delta i forumet genom att vara med i diskussioner eller starta dina egna trådar och ämnen, behöver du ett spelkonto. REGISTRERA HÄR!

Handel

Taj-Lej

Kändis
hej här är jag igen denna gång gäller det handel och det som våra kära spelmakare har sagt att 100 elexir motsvarar i värde T.ex 4000 siden eller 16000 stål Skitsnack... ska ta ett exempel l från mig själv vad som skillnaden är i verkligheten ... vid en kulturbonus på 160% som i detta fall jag har en elexirfabrik nivå 15 relik bonusen är 501% och en stålfabrik nivå 19 med relikbonus på 678% ... som ni säkert ser så är stålfabrikens nivå och bonus större än elexirfabrikens ... i exempelet kör jag 3 tim produktion ... jag går ut på marknaden med ett bud på 1000 elexir mot 16000 stål (lika värde enl spelmakarna ) men nu till poängen i vad jag menar med skitsnack från dom ... min elexirfabrik producerar 878 st på 3 tim och min stålfabrik gör 1385 på 3 tim ...och nu för enkelhetens skull använder jag hel 3 tim produktion 2*878=1756 st elexir på 6 tim medans för att ersätta stålet som jag fick av någon väldigt snäll spelare tar 12*1385=16620 st stål 36 tim en skillnad på 30 timmar produktionstid om man kan köra 3 tim produktion i en följd ... och i o med denna upplysning kommer säkert den som ska byta sig till dyrare varor att tänka både en och två gånger ... detta var från mig själv och alla siffror stämmer
 

DeletedUser

Guest
Uj uj uj jag blir alldeles snurrig av alla siffror där taj-lej. Det jag förstod efter att ha läst ett antal gånger är att jag inte har nåt mattehuvud och nånting att det ena tar 30 timmar längre att producera.

En tanke som slår mig är: har man från spelmakarens sida haft i åtanke hur stor mängd av det ena materialet som används till forskning, byggnation och allt vad det nu är det går åt till i spelet gentemot det andra materialet när man räknat ut värdet på ditten och datten?

Sen har jag ju i och för sig väldigt ofta saknat vanlig simpel enkel logik när jag försökt förstå och planera saker i det här spelet. För mig är det stört omöjligt att ha nån form av framförhållning i planeringen av spelet. Men som sagt Born idiot....
 

Taj-Lej

Kändis
vad jag menar Born är att hur kan spelmakarna påstå att en sak som tar 36 timmar att produsera skulle vara likvärdigt med något som tar knappt 3 timmar att produsera om båda hade haft samma nivå på fabriken och bonus i reliker .... tänk dig själv om du skulle göra ett par köp av den affären dvs ge 16000 stå mot 1000 elexir ...om du gör tre sådana affärer så skulle du få hålla på i 108 för att ersätta men den andra bara behövde hålla på i nio timmar en skillnad på 99 timmar föresatt att du kunde sätt om produktionen var tredje timme
 

DeletedUser

Guest
Ok tror jag förstår vad du menar. I alla fall förstår jag lite mer ;)
Jag satt och funderade på skillnaden i pris som du påpekade. Hur jag nu klurade en liten stund och startade lite produktioner så kom jag på kostnaden för respektive produktion. Det kostar ju både pengar och resurser att producera respektive material, inte bara tid.
Om du tar med det i beräkningen då? Får du fram jämnare siffror då?
Jag har för dåligt med tålamod och för trasig hjärna för att pussla ihop alla siffrorna så jag fixar det inte tyvärr. Men det är bara en tanke jag har att på nåt sätt måste man ju ha fått fram värdet när man satte priserna.
 

Taj-Lej

Kändis
fast du får vänta på svaret lite satte pricis en omgång produktion dessutom måste kulturbonusen vara likadant som i exempelet
 

Taj-Lej

Kändis
hej Born och givetvis ni andra kom på att varor påverkas inte av kulturbonusen så här har ni priset för 16000 stål mynt 41126 verktyg 4113
1000 elexir mynt 48656 verktyg 5319
som alla kan se så motsvarar inte tidsskillnaden priset för varorna... visst är det lite skilnad men den är rätt försumbar så jag hävdar fortfarade att det är skitsnack av spelmakarna att kostnaderna är beräknade i handelplatsen som likvärdiga mellan grupperna ... låter bra på papperet att 1000 i varugrupp 3 = 4000 varugrupp 2 och lika med 16000 i varugrupp 1 .... och att 1000 i varugrupp 2 = 4000 i varugrupp 1 och omvänt är 1000 i varugrupp 2 = 250 i varugrupp 3 ... vet inte om ni bryr er om sådana här upplysningar
 

DeletedUser

Guest
Tack för ditt engagemang (det var ett svårt ord att skriva) taj-lej. Bra jobb du gjort med uträkningen.
En del spelare kan säkert tycka det är petigt att ha sån koll på priser och detaljer men för andra kan det vara avgörande för hur dom planerar och lägger upp sitt spelande. Så jag tycker det är bra att alla delar med sig av sina erfarenheter från spelet.

Jag håller faktiskt med om att prissättningen av de olika varorna ser lite underlig ut när man detaljstuderar det så som du gjort. Man brukar ju säga att tillgång och efterfrågan styr priset men jag vet inte om jag kan få in nån sån ekvation i dessa priser och så som spelet är upplagt.
På nåt sätt måste man ju kommit fram till prissättningen 4:1 och så vidare på de olika varunivåerna. Eller så har man bara glömt tanken på logik och höftat till med en skvätt produktion nivå 1 mot en annan skvätt produktion nivå 2 och 3.
Bäst är det väl att göra som en annan spelare påpekade på annan plats här i forumet: "Håll er till att byta varor inom samma varugrupp". Det ser mer och mer ut som ett klok uppmaning, även om jag säkert i framtiden åter igen kommer att bryta den regeln för att jag har obalans i mina egna tillgångar:oops:

Men när du nu ändå är på och räknar, har du möjlighet att jämföra varor inom samma varugrupp? Skiljer det i produktionstakt och priser där också så har du ju faktiskt kommit på nåt som verkar väldigt tok. Fast det kanske balanseras av hur stor mängd av det ena mot det andra som man behöver för att klättra i forskningsträdet och betala för att bygga och uppgradera.
Som sagt. Mattematik och siffror är jag inte bra på alls. Jag försöker förstå saker utifrån andra mönster och logiska parametrar. Funkar ibland men tyvärr inte alltid.:confused:
 

Taj-Lej

Kändis
om du menar icke bonusvaror och byterna mellan dem så kan jag hjälpa dig med det... eller gäller det icke bonus till byte med bonus inom samma varugrupp ... för om det gäller byte av icke bonusvara mot bonusvara så blir ju tiden flera veckor i fallet innan... eftersom jag hittills varit självförsörjande med varor till ca 75% så har jag utvecklade fabriker i alla varor ( en annan sak jag räknade på tidigt i spelet )kan jag hjälpa dig med vilka uträckningar som helst som rör handel Born.... ha en bra dag alla
 

DeletedUser85

Guest
Visst kan man bli irriterad över skambuden på marknaden. Dels för att de ligger kvar länge så man får bläddra tills man hittar vad man söker, dels för att mer än en gång har jag klickat på något av misstag när jag accepterat en längre serie bud & det vart ett klick för mycket :mad:
Detta med 1:4 & 1:16 har jag något svagt minne att jag läst när jag började spelet (Wikin?). Om jag inte missminner mig så beror förhållandet på antalet investerade förnödenheter.
Språkbruket i spelet däremot, sällsynta och magiska varor, samt att elixir, juveler etc. efter hand blir billiga att producera verkar leda till att en del nya i spelet fokuserar sin produktion där och försöker byta till sig allt till 1:4 resp 1:16. Vi har fått säga till folk i brödraskapet ibland att försöka behålla de mer grundläggande produktionerna också. Utom de helt nya förstås, där vi snarare uppmuntrar till att lägga ut skambud så de ska komma igång kvickare.
Som sagt. Mattematik och siffror är jag inte bra på alls
- Kommentar överflödig:rolleyes:
Sorry, kunde inte låta bli ;)
 

DeletedUser

Guest
Haha. Kommentarer kan vara skoj ibland;)

Visst kan man acceptera nåt enstaka skambud från färska spelare som kan behöva en liten kickstart om det sköts snyggt och helst inom brödraskap/bekantskapskrets. Men ta mej f... när det ser ut som det gör i marknaden vid mig just nu, 16 sidor varav nog minst hälften är skambud och rånförsök:mad:

Önskar jag kunde lägga in blockering på vissa spelare så jag slapp de där skitbuden. För det är faktiskt samma spelare som lägger upp dom buden om och om igen. Och det är inte några nya spelare som behöver starthjälp. Nån form av styrning måste nog till på marknaden så folk slipper klicka på dom där buden av misstag. Annars kommer nog fler och fler börja att bara handla av varandra inom brödraskapen och då kommer det bli skit för nybörjare och dom som sitter i inaktiva brödraskap.:eek:
 

Taj-Lej

Kändis
hej alla jag räknade på om två spelare har icke bonus vid byterna detta gäller trä och marmor har själv fabriker på båda i nivå 15 och ingen bonus på dom priset blir det samma det vill säga 20.000 mynt och 2.000 verktyg för 1.000 varor men tiden skiljer sig åt för marmor så tar det 9tim 10 min och för trä tar det 6 tim och 51 min betänk att detta är i samma varugrupp ... men skillnaden i kostnad att uppföra byggande av respektive fabrik kan jag inte räkna ut utan att bygg upp dom från grunden ... men i mitt tycke är i detta inte något större förklaring till varför det skulle skilja 2 tim o 19 min i tid eftersom det följer med i hela spelet mvh Taj
 

Taj-Lej

Kändis
hej här är jag med en rättelse angående tiden för marmor tar det 27,5 tim att göra 1000 varor och för trä tar det 20,5 tim ,,, i exemplet ovan glömde jag att snabbaste produktion var 3 tim och 1 som i exempelet ovan och som ni ser rör det sig om 7 timmar ... ska man då ha säg 5000 så får den ena av parterna lag 5*7=35 timmar på varorna som ska bytas ett klart handikapp i längden
 

Vega

Medlem
Är det någon som begriper Taj-Lej`s uträkningar för det gör inte jag, men jag kanske har liten hjärna för jag är ju bara en kvinna:p.
Vad ska uträkningarna vara bra för Taj har du inget roligare för dig ;)
 

Taj-Lej

Kändis
inget alls vega svarade på en fråga i sista exemplet ... men vad jag ville belysa var att det sk lika värde vid byte över varugrupperna inte är lika värde ... för med lika värde är för mig inte bara mynt och vertyg utan även tiden att anskaffa varorna jag byter med(tycker att allt annat tar en sån tid i spelet så varorna som byts skulle var lika) men det är klart vill du lägga 30 timmar extra för att ersätta dina varor än den du byter med så är det okej...nu vill jag tillägga att uträkningarna gäller byggnad mot byggnad innan någon gör en invändning mot detta
 

DeletedUser

Guest
Om du nu skulle ha svårt att förstår uträkningen bara för att du skulle ha liten hjärna (tror jag i och för sig inte alls du har) så har nog jag en liten hjärna jag med (vilket jag är övertygad att jag har), fast jag är man (eller gubbe egentligen).:D

Att tråden växte och uträkningarna med den är nog jag skyldig till. Jag försökte förstå vad jag inte förstod och då förstod jag än mindre tills jag inte längre förstår vad jag försökte förstå från början. Men sen förklarade taj-lej alltihop en gång till och till sist förstår jag att det kan vara dyrt att byta varor.:rolleyes: Om man nu sammanfattar det jag inte riktigt fattar:confused:
 

Taj-Lej

Kändis
det är inte idiotiskt att försök förstå ... vad jag vill är helt enkelt att det ska gå att byta varor över grupperna utan att man för den skull gör sig en förlust....tar det en gång till fast på ett annat sätt om grupp 3 producerar 1000 på tre timmar så ska varugrupp producera 4000 och varugrupp 16000 på 3 timmar i likvärdiga fabriker tex nivå12( samma relikbonus) i alla det ska kosta lika mycket i mynt och verktyg då skulle handelsplatsen funka som det var tänkt från början (antar jag ) det ända som skulle påverka det till en för eller nackdel skulle vara relikbonus .... och dessutom skulle man slippa reta sig på alla idiotbud som ligger ute .... tycker ni att jag har fel så okej.... men det skulle underlätta en massa i handelssystemt
 

Vega

Medlem
Okej Taj nu begrep jag bättre tar ett tag innan femkronan har landat på rätt ställe.
 
Topp