• Kära gäst,

    För att aktivt delta i forumet genom att vara med i diskussioner eller starta dina egna trådar och ämnen, behöver du ett spelkonto. REGISTRERA HÄR!

Inskickad Harvest mode

P3Games

Legend
Jag tänkte föreslå en sak som kanske slår två flugor i en smäll. Jag vet att det är ett i-landsproblem, men det är myggbett också.

När man har staden full med varor och annat som kan skördas så är det ibland vettigt att vara försiktig hur man sveper över staden och plockar dessa grejer, speciellt om man vet att man behöver sakerna till kommande uppdrag eller liknande. När husen ligger tätt är det dock inte så lätt att undvika felplock, och en nätt svordom sipprar fram mellan läpparna. Lägg därtill de ibland svårupptäckta ikonerna som andra på forumet nämnt vid tidigare tillfällen.

Så, jag föreslår Harvest Mode, skördeläge eller vad man nu ska kalla det.
På mobila enheter finns ju redan 2D-läget när man exempelvis vill flytta runt i staden. Varför inte utnyttja denna förträffliga funktion till att låta spelaren sätta staden i harvest mode och man ser byggnaderna i 2D-läge samt att alla ikoner ändras till de varor som eventuellt finns att skördas. Nu ser man ju ikoner som visar byggnadstypen; bostad, fabrik o dyl. Sätt ut ikonerna för det som går att plocka, och tomt om det inte finns något. Stilrent och enkelt att se.

Här är ett exempel på hur knepigt det är i nuläget.
Harvest1.png


Jag har markerat tre exempel i bilden; Frö, Orcher och Mynt.
De problem jag upplever när man ska plocka specifika saker är att man tar nåt från byggnaden intill. Detta gäller främst på mobila enheter, det är klart lättare att peka och klicka med musen på datorversionen.
En av anledningarna till problemen är att ikonerna inte alltid är placerade i centrum över där byggnaden har sin bas. Bostäder, Fabriker, Verkstäder tenderar att lägga ikonerna ovanför byggnaderna, medan för många andra ligger det i centrum av byggnaden. Frö-exemplet ligger i mitten av byggnaden, medan mynt-exemplet ligger ovanför byggnaden. Skulle jag peka på myntet och missa med någon millimeter till vänster, då får jag orcher istället.

Så här ser det ut om jag sätter exakt samma vy i 2D-läge och visar var samma ikoner hamnar.
Harvest2.png


Den vita pluppen är Frö, den svarta är Orcher, och den gula är Mynt.
Den röda streckade ytan är basen på bostaden som har mynt. Här ser man hur off den gula myntikonen ligger, och hur fel det kan bli om man missar myntet - det blir byggnaden bakom istället.

Så, förslaget är alltså att inför samma vy som när man kör Flyttläge, men lägger till ett Skördeläge och att man då ser alla ikoner placerade på basen till alla byggnader, dvs byt ut ikonen för byggnadstypen som visas mot just varutypen istället.
Det blir också mycket tydligare för alla att se vad som finns att plocka i staden.
 

Gaiona

Mästare
Håller med till 100%

Det är dessutom extra irriterande att skördesymbolen har olika lägen beroende på vilken level byggnaden befinner sig i.
 

AlienPoppy

Medlem
Håller också med. Det är smått irriterande att råka samla in tex producerade varor när en vill vänta med det till ett uppdrag. *ställer sig bakom förslaget om skördeläge
 
Topp