• Kära gäst,

    För att aktivt delta i forumet genom att vara med i diskussioner eller starta dina egna trådar och ämnen, behöver du ett spelkonto. REGISTRERA HÄR!

Klättra i rang och poäng

DeletedUser51

Guest
Jag tänkte vi kunde ge varandra lite tips här om vad som snabbt får en att klättra upp i rang (utan diamanter). :D
Vad fick dig att hoppa upp 10+ i rang på kort tid? Vad ska man satsa på? Vilka byggnader? Många av en sort eller en med hög nivå? Är det bara att kriga som gäller? Eller?
Dela med er av era erfarenheter! På wikin har iaf inte jag hittat några tips om vad som genererar gott om poäng.

o_O
 

DeletedUser51

Guest
Det enda nyttiga jag hittade på den länken var:

"Game score is calculated based on your total min culture and working population. You get bonus points for exploring new provinces. The higher level they are the more points you get."

Jag är väl ute efter lite mer specifika tips. Tex har jag själv upptäckt att en ny varufabrik ger mer poäng en höjning av en befintlig sådan. ;)
 

DeletedUser

Guest
Just nu är jag rankad 23.. så jag kanske gör något dumt nu.. ;)
Mina bästa tips är: Det som ger de mesta poängen är uppgradering av byggnader (utom bostäder). På uppgraderingsfliken som varje uppgraderingsbar byggnad har plussa i hop antalet invånare som krävs med antalet kulturpoäng som krävs. Exempelvis för att uppgradera en alvisk stoff-fabrik till nivå 8 kostar det 215 invånare + 62 kultur = 277 poäng, (utöver guld, förnödenheter och varor förstås). Ha koll på rankinglistan och räkna ut hur mycket poäng som skiljer till de som har platserna närmast framför dig, jämför poängen med dina möjligheter att uppgradera, och välj den byggnad som ger mest. Att ha en miniräknare tillhands när du spelar underlättar.

Uppgradering av bostäder kostar väldigt lågt antal kulturpoäng, och ger därför bara små poängökningar. När du har resurser för att uppgradera dina byggnader, välj alltid att uppgradera den byggnad som ger mest poäng i första hand. Ha även många bostäder på olika nivåer så att man sprider uppgraderingstiden istället för att uppgradera en och samma bostad hela vägen till maxnivå. Utan diamanter har man oftast bara 2 byggare. Låt dessa uppgradera bostäder på dagen, så man får mycket nya invånare, och kör sedan kostsamma och längre tidskrävande fabriksuppgraderingar på natten, eller när man inte är online.

Våga även be om byggbonusar från grannar, så kan man förkorta uppgraderingar med några värdefulla timmar. Att kriga ger också poäng. Om du krigar i den 4:e "ringen" runt din stad får du 4 poäng för varje vunnen konfrontation eller förhandling, krigar du i 5:e ringen så får du 5 poäng per konfrontation, och så vidare. Oavsett hur du väljer att spela, så är det ditt strategiska tänkande för hur du bygger din stad som är avgörande. Det kanske inte alltid är smart att tömma sina resurser för att klättra i rankingen ett eller två steg, för att sedan ägna sig åt att bygga upp sitt lager i ett par dagar - och ramla ner i rankingen under tiden. Att ha tålamod ibland lönar sig också.
Glöm nu inte att GILLA det här inlägget!:D
 

DeletedUser51

Guest
Jättebra tips, Alvenor! :D
Det där med invånare + kultur = poäng hade jag inte en aning om, det var det bästa tipset.
Sen får jag nog också försöka ta mig längre ut på kartan och kriga. ;)
Att be om byggbonusar står i mitt stadsnamn redan, sen en tid tillbaka. :p

Klart jag GILLAR ditt inlägg! :)
 
Topp