• Kära gäst,

    För att aktivt delta i forumet genom att vara med i diskussioner eller starta dina egna trådar och ämnen, behöver du ett spelkonto. REGISTRERA HÄR!

Möjlighet att köpa granit och koppar hos grossisten

DeletedUser

Guest
Hej!
Mitt konkreta förslag är att det borde finnas en möjlighet att köpa både granit och koppar hos grossisten, i likhet med andra varor. Kanske även möjlighet att införskaffa det på marknaden, men främst via grossisten när man har låst upp teknologin.
Att placera ut en granitgruva innebär inga större kostnader, annat än tillgång till järnväg och kostnader för förnödenheter och guld (och dvärgportalen förstås). Värre är det med koppargruvorna, som kostar mer än 2000 granit att bygga (förutom guld och förnödenheter). Jag menar inte att det ska vara lätt, men det ska heller inte vara så tidskrävande och svårt att spelet och utvecklingen bromsas upp så kraftfullt som konsekvensen av bristen på koppar skapar. Personligen kan jag kompensera denna brist genom att köpa den koppar som fattas vid uppgradering för diamanter, men spelare som inte har denna ekonomiska möjlighet tappar antagligen mycket av sin motivation att fortsätta spela. Det tror jag inte är gynsamt för Elvenar-teamet heller. ;)
 

DeletedUser3

Guest
Hej!

Tack för din feedback! Mycket bra motiverad. Jag kommer skicka det vidare :)
 

DeletedUser210

Guest
Hej!
Vad händer med denna tråden?
Börjar, precis som Alvenor skriver, tappa lite intresse och motivation.
 

DeletedUser138

Guest
Det här var uppe till diskussion för ett tag sen. Beslutet den gången var att inte lägga granit och koppar till marknaden. Orsaken var att det genomgående inte var en önskan att handla med dvärgprodukterna som drev önskemålen utan mer att dvärgkapitlet tog för lång tid när man måste invänta graniten och kopparn. Istället gjorde man nästa kapitel, feerna, lättare. För lätt, skulle det visa sig, där rann folk bara igenom och blev klara innan nästa kapitel var släppt. Nu har vi orcherna, tänkt att vara en kompromiss, inte så svårt som dvärgarna men heller inte så lätt som feerna. Om de lyckats vet vi inte ännu, väldigt få har hunnit klart orchkapitlet, så det finns för lite feedback ännu.
Så tipset är att försöka ha tålamod och använd så mycket du kan av expansionerna du får i dvärgkapitlet till gruvor. Hur många gruvor man behöver kan andra på forumet bättre än vad jag kan, men en grov gissning vore minst 10 granit och kanske hälften så många koppargruvor. Då får man i alla fall lite fart på utvecklingen i forskningsträdet.
Och som sagt, bara dvärgkapitlet är klart så går det mycket lättare sen :)
 

DeletedUser169

Guest
Själv tyckte jag inte det var speciellt svårt. Visst, jag gjorde några misstag i början som fick det hela att stanna upp. Själv hade jag 12 granitgruvor, alla uppgraderade till nivå 4 samt 10 gjuterier varav 4 var uppgraderade till nivå 2. Jag såg till att satsa allt på att uppgradera portalen samt mina gruvor och gjuterier och efter ett tag hade jag aldrig brist på dessa varor. Det stora problemet för många är mestadels platsbrist men jag märkte efter ett tag att jag hade alldeles för mycket av mina andra "fabriker ". Nu har jag endast 2 av varje samt 8 verkstäder och än så länge fungerar det fint.
 

Grizabella

Kändis
Jag tillhör dem som tycker att Dvärgkapitlet var enormt segt och framförallt de sista utforskningarna tog väldigt mycket tid där man inte kunde göra något annat än att vänta väldigt länge på granit och koppar produktionen. Jag kan förstå den bakomliggande tanken bakom att det finns varor man måste producera själv men att vänta på 105 K, 120 K och 150 Ks granitproduktion var supersegt på slutet och speglade inte tempot i den övriga delen av dvärg eran. Det hade varit en sak om det hade funnits annan utforskning man hade kunnat gå tillbaka till och ta när man väntade, men nu var det väldigt lång tid jag bara la KP på mina under istället.

En tänkbar lösning är att ni inför en specialbyggnad mot slutet av dvärg eran som boostar koppar och granit produktionen men kostar ganska mycket att bygga. Eller att ni skruvar tillbaka mängden koppar och granit som behövs i slutet av eran. G.
 
Topp