• Kära gäst,

    För att aktivt delta i forumet genom att vara med i diskussioner eller starta dina egna trådar och ämnen, behöver du ett spelkonto. REGISTRERA HÄR!

Besvarad Mana och manaförfall, samt annat "vetvärt"

Jian

Mästare
Kan någon reda ut alla olika begrepp i samband med mana?

Jag har just planterat mitt första pilträd - det producerar mana. Det medföljer en varningstext om att "mana förfaller med 10% varje natt".
Hur ska pilträdet skötas om på bästa sätt?
Hur handskas man med mana?
Kan man ha semester eller är lagret tomt efter 10 nätter?
Vad är värt att veta, inkl. tips och trix?
 

potter

Mästare
Kan någon reda ut alla olika begrepp i samband med mana?

Jag har just planterat mitt första pilträd - det producerar mana. Det medföljer en varningstext om att "mana förfaller med 10% varje natt".
Hur ska pilträdet skötas om på bästa sätt?
Hur handskas man med mana?
Kan man ha semester eller är lagret tomt efter 10 nätter?
Vad är värt att veta, inkl. tips och trix?

Som med allting i Elvenar skall man se till att man producerar x-antal av mana så att förfallet inte ger minus:)
Inga tips eller trix utan försök att ha så mycket mana i din stad.
För mana kommer man att behöva i mängder, framöver också.

Mana produceras automatiskt i den mängd som pilträdet ger dig under 24 timmar (tror jag det är)..
Mana kommer du att behöva för forskning och även att bygga gator längre fram.

Spiran kommer att begära mana i lösen vid förhandlingar där. Om du föredrar att förhandla.

Taj Lej hade en ide om att man bör ha ungefär 1 miljon mana mellan tummen och pekfingret så får man en sorts jämvikt i produktion och förfallet.
 
Senast ändrad:

harpan

Legend
Som med allting i Elvenar skall man se till att man producerar x-antal av mana så att förfallet inte ger minus:)
Inga tips eller trix utan fler fabriker. Mana produceras automatiskt i den mängd som pilträdet ger dig under 24 timmar (tror jag det är)..
Mana kommer du att behöva för forskning och även att bygga gator längre fram.

Spiran kommer att begära mana i lösen vid förhandlingar där. Om du föredrar att förhandla.

Taj Lej hade en ide om att man bör ha ungefär 1 miljon mana mellan tummen och pekfingret så får man en sorts jämvikt i produktion och förfallet.
Men i början av feernas klarar man sig på mindre typ 100'
 

Sompote

Tävlingsledare
Pilträd
1624222861086.png

Pilträdet ger förutom mana, även kultur. I praktiken behöver du inte "sköta om" pilträdet, eftersom kulturen och mängden mana du kan samla in alltid är densamma. Du kan alltså inte uppgradera den, som du kan med en del andra byggnader. Längre fram kommer du få andra byggnader som ger mer mana, och då är det dags att ta ett beslut. Antingen byta ut den mot något effektivare, eller välja att trots allt behålla den för att du gillar hur den ser ut.
 

Jian

Mästare
I praktiken behöver du inte "sköta om" pilträdet, eftersom kulturen och mängden mana du kan samla in alltid är densamma
Att samla in mana ser jag som ett sätt att sköta om pilträdet. Det är något jag praktiskt måste göra med vissa tidsmellanrum.
Hur går manaförfallet till - minskas lager och produktion med 10% när kl.blir 24.00?
Hur var det med möjlighet att ta semester i 10 nätter - finns det någon mana kvar när man kommer tillbaka?

Sök på "manaförfall" i de referenser som ni har. När jag sökte på Wiki blev det ... ja sök själv och se ;(
Kan någon sammanställa informationen i den här tråden och lägga den som en del av Guider?

Det engelska namnet på trädet har en poäng som tyvärr gått förlorat i översättningen ...

Kommer det att dyka upp andra, motsvarigheter till mana? i senare kap.
Har läst om kännande varor och frön, där har jag varit lika undrande och vethungrig. Kan det bli trådar om dessa i Guider också?
 

Starshadow

Översättare
Team Elvenar
Mana, som alla skriver, behövs hela tiden framöver :)
Det (precis som gudomliga fröer som kommer i senare kapitel) förfaller med en viss mängd varje natt och startar på 10%. Även Unurium (kapitel 17) är en sådan vara som förfaller med 10 % - och det gör kännande varor också. Kännande varor försvinner inte, de omvandlas till den varan som är grundproduktion för just den fabriken, t ex månsten blir marmor :)

Förfallet kan minskas genom ett uråldrigt under som heter "Mörkrets oheliga labyrint", men det är så klart valfritt :)
Kännande varors förfall kan minskas med uråldriga undret som heter "D-222 Simia Sapiens" och gudomliga fröers förfall kan minskas med undret som heter "Solnedgångstornet".

Alla varor/resurser som förfaller gör det under natten, tror det är 02,00.

Det kommer efterhand flera nya kulturbyggnader som producerar mana och ger mer mana än pilträdet :)
Du kan också komma över bra manabyggnader via event som sen kan uppgraderas med hjälp av kunglig restaurering.
 

Jian

Mästare
Alla varor/resurser som förfaller gör det under natten, tror det är 02,00.
Kommer lagret att ta slut om jag är borta 10 nätter? (10 x 10% förfall)? - kalla mig gärna naiv - jag under ändå ;) eller förfallet mana om det fortfarande är hos Pilträdet = icke-skördat man det klarar sig om man har hämtat hem det till lagret?

Om det är ett generellt förfall är det mer olyckligt i början, dvs för nybörjare, ovana och andra noviser. Det verkar i så fall vara en extra uppförsbacke innan man har samlat tillräckligt med den försvinnande manan för att man ska kunna skaffa uu och andra byggnader som förhindrar förfallet. I andra änden blir det "den som har skola vara givet" som någon skrev för riktigt länge sedan.
 

Starshadow

Översättare
Team Elvenar
Kommer lagret att ta slut om jag är borta 10 nätter? (10 x 10% förfall)?
Sakta men säkert äter förfallet upp manan som finns i lagret, ja :)
Men antal mana som försvinner blir ju mindre när man har mindre i lager. Låt oss säga att du börjar på 100 000 mana. Första natten förfaller 10% som ju är 10 000. Kvar har du då 90 000. Andra natten förfaller 9 000 (10% av 90K) och lämnar 81 000 mana kvar i lager. Tredje natten förfaller då 8100 mana (10% av 81K) osv. Så procentsatsen är alltid densamma men mängden minskar i o m att lagret minskar :)

icke-skördat man det klarar sig om man har hämtat hem det till lagret?
Ja om du är borta och inte skördar så stannar den mängd mana som kultur/eventbyggnaden producerar - den förfaller inte när den fortfarande hänger i grenarna så att säga ;)

Det verkar i så fall vara en extra uppförsbacke
Nej det tycker jag inte eftersom ju mer mana du har desto mer tas bort från lagret av de 10% manan förfaller med :) Har man ca en miljon tappar man ju 100K under natten.
 

Sompote

Tävlingsledare
Kommer lagret att ta slut om jag är borta 10 nätter? (10 x 10% förfall)? - kalla mig gärna naiv - jag under ändå ;) eller förfallet mana om det fortfarande är hos Pilträdet = icke-skördat man det klarar sig om man har hämtat hem det till lagret?

Du kommer ha lite kvar efter tio dagar.
10% av 100 mana, då får du 90 mana kvar.
10% av 90 mana, då får du 81 mana kvar, och så vidare.

Och ja, det gäller endast mana du samlat in.
Innan du tar ledigt några dagar, använd så mycket mana du kan. Det finns nytt att skörda när du kommer tillbaka.
 

Gaiona

Mästare
Kan man ha semester eller är lagret tomt efter 10 nätter?
Låt oss säga att du har 100k mana när du börjar din semester från spelet, 10% av 100k är 10k så efter första natten har du kvar 90k.
10% av 90k är 9k så när den andra natten har varit så har du kvar 81k mana.
10% av 81k är 8,1k så efter tredje natten återstår 72,9k mana osv.

Ditt lager kommer därför inte att tömmas eftersom förfallet beräknas på den mängd du har då förfallet inträffar och du kommer efter den 10e natten att ha 34,8k mana kvar om du inte skördat något eller gjort något annat för att förändra mängden mana.
 

harpan

Legend
Kommer lagret att ta slut om jag är borta 10 nätter? (10 x 10% förfall)? - kalla mig gärna naiv - jag under ändå ;) eller förfallet mana om det fortfarande är hos Pilträdet = icke-skördat man det klarar sig om man har hämtat hem det till lagret?

Om det är ett generellt förfall är det mer olyckligt i början, dvs för nybörjare, ovana och andra noviser. Det verkar i så fall vara en extra uppförsbacke innan man har samlat tillräckligt med den försvinnande manan för att man ska kunna skaffa uu och andra byggnader som förhindrar förfallet. I andra änden blir det "den som har skola vara givet" som någon skrev för riktigt länge sedan.
Skit i semester hehe nä skoja ba' det produceras ju i alla fall jag har massa olika byggnader som producerar mana men behöver å andra sidan mycket mer
 

Jian

Mästare
Fler fler frågor om mana

Hösthälsning.png
Skogsglänta.png
Skogstillverkning.png


Hur hänger det här ihop?

När jag skaffade min första Hösthälsning så fick jag 25 mana / 5 tim.
Därefter skaffade jag Skogsglänta där det ska bli en bonus på 112% - Hösthälsningar producerar fortfarande samma (25 mana / 5 tim)
Nu har jag även skaffat en Skogstillverkning där det ska bli en bonus på 112% - Hösthälsningar producerar fortfarande samma (25 mana / 5 tim)
 

Macbolan

Mästare
Vad det gäller Mana..så har Jag Inga byggnader som ger Mana....har skippat dom!
..för i slutet av Kap 10 så får man Drakklostret som UV! ..Och detta UV ger Mana för varje spell man lägger på sina byggnader!
Jag har maxat mitt Drakkloster till Nivå 30! ..vilket ger mig ca 34k Mana så fort jag anv. en Spell på mina byggnader...antingen Verkstäder eller fabriker! (Man kan lägga hur många spells som helst på en byggnad)
Och är man bara trogen att köra Turneringarna i viss mån, varje vecka..så får man in massor av spells...eller Via Magiakademien!

Varför sitta med ett lager av Mana..som förfaller..När man kan styra tillgången av Mana till stunder När man behöver det? ;)
Kuriosa; Jag tror Ackken har "Rekordet",,med typ 4 veckors Boost på Alla sina Verkstäder!?..hehe :p:rolleyes:
 

Gaiona

Mästare
Det tar ett tag att få upp drakklostret så att man får ihop så mycket mana och du behöver massor av runskärvor (förutom kp och reliker) innan du maxat det.

Jag är i kapitel 14 och mitt drakkloster är på level 16 och ger 10 k mana per förtrollning.

Det finns ett flertal uråldriga under som är värda att satsa på och som med sina belöningar gör att man kan frigöra yta för annat.
 
Topp