• Kära gäst,

    För att aktivt delta i forumet genom att vara med i diskussioner eller starta dina egna trådar och ämnen, behöver du ett spelkonto. REGISTRERA HÄR!

Inskickad Marknaden, återupptagen tråd

P3Games

Legend
Jag kastar upp ett önskemål som jag har haft ett tag nu, och som jag hittade inskickat för strax över ett år sedan av Gaiona angående förenklad marknad. Tyvärr så försvann idén i den tråden av en massa annat som togs upp, och idén blev inskickad - men inte själva grundidén tråkigt nog.
När jag bläddrar bland handelserbjudanden på marknaden kan det ganska ofta finnas väldigt många sidor (på pc:n) eller rader (platta/padda) och en hel del är lika erbjudanden, dvs samma spelare lägger ut multipla bud av samma sak. Detta är bra, speciellt från de som hjälper oss nybörjare med handel då flera 100K inte kan accepteras. Problemet är just överskådligheten.

MarknadSidor.PNG


Ovanstående bild visar ett exempel när det fanns 86 rader (11 sidor på pc:n) med erbjudanden, och man fick klicka fram och tillbaka för att se vilka erbjudanden som passar. Vill jag ge Kristall tillbaka, vad finns för erbjudanden? Jag är inte bara ute efter en specifik sak, utan kikar på både vad jag kan ge och få. Jag vill kunna se en mer samlad överblick då jag inte är ute efter enbart ETT handelstillfälle.

Följande bild gissar jag är vad kanske Gaiona var ute efter...det är i alla fall vad jag efterfrågar.
MarknadSummerat.PNG

De fyra rader som visas i bilden ovan motsvarar de rödmarkerade 5 första sidorna i den tidigare bilden.
Här har jag en mycket enklare summering och överblick över vad som finns.
Längst till höger (kan givetvis placeras var som helst på resp rad) ses hur många liknande unika poster som finns.
När man klickar på en handelsbud räknas antalet tillgängliga bud ned.

Med ovanstående förslag fungerar ju existerande filter såsom Brödraskap, Erbjuder, Efterfrågar et c, eftersom varje rad summerar just unika poster där unikt innebär: vad som erbjuds, dess antal, vad som efterfrågas, dess antal, samt spelare. Varje unik kombination ger sin rad.

Detta kanske inte är något större problem för erfarna spelare som hanterar åtskilliga 100K, men jag som letar bland alla, ibland 100-tals rader, hoppas på en förenkling.
 

Macbolan

Mästare
Jag som spelar på stationär dator...har ju möjlighet att välja emellan "Erbjuds" och "Efterfrågas" ..för att ev. filtrera prylar!
Jag Vet Inte hur det ser Ut i MobilAppen...`??
 

Gose

Mästerkock
Team Elvenar
Problemet som jag ser det är, att man kanske inte vill ta alla de buden från samma person, utan bara några stycken. Om man kan välja om man vill ha det grupperat eller inte, så tycker jag det är en bra funktion. Om jag har en viss mängd resurser att byta med så brukar jag vilja sprida ut det på flera spelare för att kunna hjälpa flera och inte bara en.
 

Gaiona

Mästare
Jag som spelar på stationär dator...har ju möjlighet att välja emellan "Erbjuds" och "Efterfrågas" ..för att ev. filtrera prylar!
Jag Vet Inte hur det ser Ut i MobilAppen...`??
Jodå, appen har samma funktion men som i alla listor är det inte upplagt per sida, det är istället en lista man får scrolla i vilket fungerar bra så länge som det inte handlar om hundratals sidor (lagret med byggnader är fruktansvärt att scrolla i).
 

P3Games

Legend
Gose, som jag skrev i inlägget tar man heller inte alla bud från en spelare. Precis som handeln fungerar i nuläget så klickar man på pilen om man accepterar ett bud, men till skillnad från idag ligger inte alla samma bud utspridda utan samlade. Och för varje klick räknas antalet till höger ned. Du kan välja ett, eller så många av dessa bud du vill.

Macbolan, jo dessa filter finns, men att använda dessa motverkar den tanke jag hade. Jag vill kunna se en samlad bild över den mångfald av bud som finns utan att behöva bläddra bland massor av multipla bud. Att filtrera är bra om du specifikt vill ha tag på enskild vara, eller byta bort enskild vara. Att samla alla multipla bud däremot ger en enklare vy av vad som finns totalt.
 

Macbolan

Mästare
Okej!
Men i Min stationära dator..så kan jag välja vilken vara jag är ute efter..och kolla Om det finns något?
Likadant..Om jag vill sälja en vara..bara å klicka i vilken produkt som söks eller efterfrågas! ;)
 

P3Games

Legend
Jag vet, återigen är det INTE det som det handlar om. Att filtrera på enskilda varor, vare sig man vill erbjuda eller lägga ut är jag fullt medveten om att det funkar. Både på mobila enheter och dator. Problemet jag vill komma runt är den flod av lika bud så man får en rad per unikt bud. Då kan jag se vad jag tycker är värt att satsa på. Det kan ju finnas flera varor jag vill se, inte en vara i taget, det är ju förlegat och rent tidsslöseri.
Om du på allvar inser skillnaden mellan de två bilder jag visade så ser du hur enkel den andra bilden är med bara 4 rader, istället för 5 sidor (40 rader) med samma saker.
Jag vet inte hur jag ska uttrycka det tydligare. Det gäller enkelhet och överskådlighet på marknaden.
 
Topp