• Kära gäst,

    För att aktivt delta i forumet genom att vara med i diskussioner eller starta dina egna trådar och ämnen, behöver du ett spelkonto. REGISTRERA HÄR!

Besvarad Obalans i T3 Sentient på marknaden

Mathirion

Medlem
Jag kan inte vara den förste att notera en extrem obalans på marknaden. Det finns obegränsat med kosmisk vismut, men det går i princip aldrig att hitta ett 1:1 erbjudande av svamp eller tvål. Lägger jag ut egna där jag efterfrågar svamp/tvål kan det ta dagar om det alls accepteras. Spelare som har tvål som boost kan köpa vismut när som helst för att göra något, medan vi som har vismut som boost får produktionsstopp medan vi väntar på att anbud accepteras. Det blir särskilt allvarligt när man behöver avsluta en quest eller liknande för att komma vidare.
Det är konstigt att fenomenet alls uppstår, spelet borde rimligtvis se till att 1/3 av spelarna har varsin boost? Men uppenbarligen har det ändå gått fel någonstans. Har alla tvålproducenter slutat spela? Oavsett vad det beror på, så är det ju inte svårt att avhjälpa. Varför finns det t.ex. ingen bot som lägger ut 1:1-bud med varor det är brist på? Min fråga är väl egentligen, är det någon på Innogames som jobbar på att avhjälpa detta? Eller är det bara svenska servern som har problemet, och vi är inte viktiga nog?
 

Taj-Lej

Kändis
Hej jag tror att det nog från början var rätt jämnt men som sagt va kanske det är som du skriver att folk med dom varorna har slutat långt innan dom ens hunnit komma till dom kapitlen själv har jag svamp ...men det är som du säger det svämmar över av vismut ..själv har jag mer än vad jag behöver av just vismut saknar därimot tvål rätt ofta och där komer det många skambud från vissa obs vissa spelare .....tror att många spelare slutar långt innan dom når just kännande varor för det är ju väldigt trögt om man inte tillhör något av dom 10 största bs att komma fram



Mvh Taj
 

Rosis

Mästare
Ja, visst är det en obalans. Jag själv har vismut som boost, och jag valde att gå med i ett större BS ganska tidigt. Det var inte svårt att följa reglerna, och det har tillåtit min stad att växa. Plus att jag har kul när jag spelar med likasinnade, som vill samma som jag i spelet. Det betyder för mig att jag alltid kan be en spelkompis online att ta mitt bud, om jag behöver det snabbt. Annars gillar jag att lägga ut schyssta bud dvs minst lika mycket eller mer till den som tar budet på marknaden (minst två stjärnor, gärna tre). De brukar bli tagna ganska fort av mina snälla grannar och så klart mina spelpolare i BSet. Och jag försöker också svara på schyssta bud som finns, bara de passar mig. Detta gör jag så ofta jag kan, utan att få för lite av nåt själv. Och då blir det så klart inte så ofta att jag tar emot av de varor som jag tillverkar själv, för de behöver jag inte på samma vis.

Just nu när ett nytt kapitel precis har kommit så kan det betyda att det rör på sig mer på marknaden, då stora spelare behöver mycket av bestämda varor till forskningen, vilket kan förändra marknaden tillfälligt.

Men lösningen enligt mig, här och nu, är att skaffa spelare till ens eget Brödradkap som har rätt varor vilket inte är så lätt, eller flytta sin egen stad till ett större Brödraskap, byta BS helt enkelt. Och byta varor med dem.

Lycka till. ♡
 
Senast ändrad:

Macbolan

Mästare
Jag håller med om att det finns en obalans emellan olika varor...Men över tid så brukar denna obalans flytta runt ibland varorna!
När jag får ett överskott av mina egna varor..så brukar jag lägga ut "Kryddade bud"... Typ 5k Vs 4k ...mao jag erbjuder 20% Mer av min vara emot den vara jag behöver! Det brukar funka!
Visst man losar 20% Men iställer så får man oftast in den vara man behöver för att komma vidare!
 

DeletedUser93

Guest
Kan hålla med om man upplever det så, men det skiftar vilka varor som det är efterfrågan på. I början var det i stort sett omöjligt att få tag Svamp. Ingen lade ut utan man fick avtala i sitt br om vad man lade ut så de med önskad vara kunde ta det. Men som sagt det skiftar.
Summan av kardemumman är nog att det egentligen inte fattas varor utan att det behövs en specielle vara ett tag och då försvinner den som ett rö i blåsten. Eller som de säger i Danmark...den är gåed med blåsten.
 

DeletedUser93

Guest
Jag har ju inte de ae som du skriver, Gaiona :) men pytt med det, den försvenskade versionen funkar. Aldrig hört uttrycket ? Jag kan fler: Det blir inte alltid som prästen preikar! Ett av mina favorit uttryck :)
 

Jian

Mästare
Ja, visst är det en obalans. Jag själv har vismut som boost, och jag valde att gå med i ett större BS ganska tidigt. Det var inte svårt att följa reglerna, och det har tillåtit min stad att växa. Plus att jag har kul när jag spelar med likasinnade, som vill samma som jag i spelet. Det betyder för mig att jag alltid kan be en spelkompis online att ta mitt bud, om jag behöver det snabbt. Annars gillar jag att lägga ut schyssta bud dvs minst lika mycket eller mer till den som tar budet på marknaden (minst två stjärnor, gärna tre). De brukar bli tagna ganska fort av mina snälla grannar och så klart mina spelpolare i BSet. Och jag försöker också svara på schyssta bud som finns, bara de passar mig. Detta gör jag så ofta jag kan, utan att få för lite av nåt själv. Och då blir det så klart inte så ofta att jag tar emot av de varor som jag tillverkar själv, för de behöver jag inte på samma vis.

Just nu när ett nytt kapitel precis har kommit så kan det betyda att det rör på sig mer på marknaden, då stora spelare behöver mycket av bestämda varor till forskningen, vilket kan förändra marknaden tillfälligt.

Men lösningen enligt mig, här och nu, är att skaffa spelare till ens eget Brödradkap som har rätt varor vilket inte är så lätt, eller flytta sin egen stad till ett större Brödraskap, byta BS helt enkelt. Och byta varor med dem.

Lycka till. ♡
Angående den lilla delen "skaffa spelare till ens eget BS" "Byt BS" - Har folk alldeles glömt bort tråden med BS söker / spelare söker.
Kan "någon" rensa bland flera år gamla förslag, både på tråden och kanske även på BS-beskrivningen
GSG (går det så går det)
 

Mammio

Mästare
En del obalans blir det alltid när spelare börjar samtidigt på samma kapitel och många behöver samma varor.

Några obalanser har spelutvecklarna skapat genom att ge vissa varor som belöning i eventbyggnader. En sådan mycket tydlig obalans finns med framför allt skriftrullar, som blev överrepresenterade med Månstens-setet. Spelutvecklarna är medvetna om skriftrulleproblemet och jobbar på hur de ska lösa det.

Förtydligar att obalansen från dessa eventbyggnader, månstens-setet m.m inte var medvetet gjorda, någon/några på IG gjorde en felbedömning och försöker nu ändra och rätta till detta. Varje liten del påverkas av många faktorer.
 
Senast ändrad:

Mathirion

Medlem
Jag läste någonstans att kännande varor handlas med hela servern, dvs man är inte begränsad till sitt BS och geografi. Den situation jag ser i min marknad ÄR den globala situationen. Stämmer inte det? Att byta BS eller flytta avhjälper mao inte det minsta. Om problemet är nytt och temporärt kan jag tänka mig att kostnaden för Unur-handelscentret är skurken i dramat, men då förstår jag ännu mindre varför IG medvetet skulle orsaka situationen. När jag inte kan göra något för att det inte går att få tag på tvål, så spelar det mindre roll vad orsaken är. Men det känns väldigt onödigt om orsaken är att IG avsiktligt orsakat problemet. Vad hände med metoden att låta kostnaden vara variabel, exempelvis *T2-boost* eller *T3-boost+1*? Då hade både produktion och utlägg varit jämnt fördelat i alla lägen.
 

Mammio

Mästare
Jag läste någonstans att kännande varor handlas med hela servern, dvs man är inte begränsad till sitt BS och geografi. Den situation jag ser i min marknad ÄR den globala situationen. Stämmer inte det? Att byta BS eller flytta avhjälper mao inte det minsta. Om problemet är nytt och temporärt kan jag tänka mig att kostnaden för Unur-handelscentret är skurken i dramat, men då förstår jag ännu mindre varför IG medvetet skulle orsaka situationen. När jag inte kan göra något för att det inte går att få tag på tvål, så spelar det mindre roll vad orsaken är. Men det känns väldigt onödigt om orsaken är att IG avsiktligt orsakat problemet. Vad hände med metoden att låta kostnaden vara variabel, exempelvis *T2-boost* eller *T3-boost+1*? Då hade både produktion och utlägg varit jämnt fördelat i alla lägen.
Jag har förtydligat min tidigare post, nej, det var inte avsiktligt av Inno att skapa obalansen. Ja, du kan handla med kännande varor med spelare från hela vår server.
När vi fick kännande varor fick spelutvecklarna vänta med att släppa kapitlet för att fler spelare skulle hinna komma ikapp.

På senaste tiden har vi fått eventbyggnader och liknande som ger kännande varor men det här är uppenbarligen inte tillräckligt. Vi får se hur de tänker lösa problemet.
 

Knutte

Medlem
Detta är KATASTROF! Blir det ingen ändring snart slutar säkert många att spela. Sitter totalfast i forskningsträdet på grund av denna tvålf-n.
 

DeletedUser166

Guest
Var samma problem sist de kom ett nytt kapitel, de är som vanligt, de är bara gilla läget lär nog inte bli nån lösning i nån snar framtid tror jag.
 

anga

Mästare
Jag upplever att bläck är svårast att få tag i, nu gör jag ju tvål själv, men ser jag ett bud bläck vs tvål tar jag direkt. Så kanske vi upplever marknaden på olika vis. Men håller med inga problem med att bli av med tvålen på marknaden :)
 

Taj-Lej

Kändis
klart det är en stor obalans på marknaden och har varit hela tiden när det gäller tvål ..sitter själv fast på grund av det...men när man ser 46 sidor idag igår 50 och i förrgår 45 sidor av en vara...det endas om förändras är att trestjärniga bud har ökat för att kanske få tag på det sedan i går är det yttligare 3sidor med sådana i nuläget är dom inne på 15 sidor..och anga varför läger du inte ut bud på tvålen din mot bläck tror inte du skulle ha minsta problem att få dina bläck ...tar gärna själv dom


Mvh Taj
 

anga

Mästare
klart det är en stor obalans på marknaden och har varit hela tiden när det gäller tvål ..sitter själv fast på grund av det...men när man ser 46 sidor idag igår 50 och i förrgår 45 sidor av en vara...det endas om förändras är att trestjärniga bud har ökat för att kanske få tag på det sedan i går är det yttligare 3sidor med sådana i nuläget är dom inne på 15 sidor..och anga varför läger du inte ut bud på tvålen din mot bläck tror inte du skulle ha minsta problem att få dina bläck ...tar gärna själv dom


Mvh Taj
För just nu behöver jag inget då jag inte bygger kapitel. Men jag har lagt ut när jag behöver bläck, den försvinner snabbt om jag byter mot tvål.
 

Taj-Lej

Kändis
exakt anga det är ju det som är bristen ...jag förstår mycket väl att du inte har någon lust att invenstera i kännade varor när det du har skaffat försvinner sakta men säker ...innan så funkade systemmet med bonusvaror utan problem folk kunde köpa på sig för framtida behov...så att du inte vill underlätta har jag full förstålse för...även om du mot många som kommit till dom kapitlen inte har undren som minskar förfallet...det är nog många som inte byter till sig på grund av det....tyvärr är det en baksida som vi får leva med och utgör en utmaning i själva spelet...men det hindrar ju inte att det verkar vara en snefördlning av just tvål...dom jag tror har det jobbigast är dom som har vismut eftersom alla som har en del av spirans set utsatta får det som belönin själv plockar jag drygt 6000 om dygnet av den varan och har i dagsläget runt 50000 som jag inte har bytt mig till ...ja jag tycker det är en inbyggd nackdel för just dom


Mvh Taj
 
Topp