• Kära gäst,

    För att aktivt delta i forumet genom att vara med i diskussioner eller starta dina egna trådar och ämnen, behöver du ett spelkonto. REGISTRERA HÄR!

Strid, fältförhållande

DeletedUser77

Guest
Varför måste man vänta några dagar tills man kan klara av en provins? Det tar mycket tid att öppna en kartlägg. Därefter om man bröjar strida, får man hemskt slagfältet med dåliga fältförhållande.
Med stenjätte är det omöjligt att hinna med fienden i början. Det finns liten "berg" framför oss. Men fiende kan komma och strida utan ett problem.
Man förlorar enhet innan man kunna strida. Det tar mycket tid att träna enheter, därför alla förluster spelar stor roll!
Det är löjligt.
Dessutom det tar 2 veckor tills man kan skaffa expansion - behövs 9 provinser.
 

DeletedUser138

Guest
Framstegen går onekligen långsammare när man kommit väldigt långt ifrån sin stad i sitt utforskande av kartan. Men det är just det här turneringarna ska råda bot på. De som är i de tidigare kapitlen har så mycket som händer ändå att turneringarna bara blir en extra krydda. Den största skillnaden borde de som kommit långt i spelet uppleva, att spelet inte tappar tempo på samma sätt.
Beträffande stridssituationen du beskriver. Är det bara en enskild strid som inte gick att vinna eller upplever du striderna generellt så?
Striderna blir lättare varje gång man får nya truppslag eller en uppgradering av sina existerande trupper. Samtidigt blir fiendens trupper starkare ju längre bort från sin stad man slåss och ju fler provinser man erövrat.
Fekapitlets trupper är inte släppta ännu, så kanske kommer man där till en punkt där uppgraderingarna man fick hos dvärgarna inte längre räcker till mot systemets fiender?
Vill du kan du lägga upp en skärmdump av trupper och terräng för att illustrera din poäng ;)
 

DeletedUser77

Guest
Tack för återkopplingen. Nu har jag hunnit göra en bild
Så ser det ut - se bild bif.
Fler gången ser ut så.
 

Bilagor

  • bild.JPG
    bild.JPG
    86,9 KB · Visningar: 57

DeletedUser138

Guest
Oj, du möter större trupper än vad jag ser på slagfältet i alla fall o_O
Ser ut som en strid där taktik betyder väldigt mycket, ser rätt spännande ut faktiskt :)
Utan att riktigt veta vad jag pratar om så hade jag provat det här:
  • Byt plats mellan nedersta stenjätten och svärdtruppen i mitten.
  • Första draget: Flytta upp den översta svärdtruppen två steg så att den är utom räckhåll både för kerberos och bågar. Låt den nedre svärdtruppen stå.
  • Nu rör sig fiendens kerberos och bågar. Bara nedersta bågen har något inom räckhåll, men det är nu din svärdtrupp och den smällen bör den överleva.
  • Nu är det de egna stenjättarnas och häxans tur: Stenjättarna tar det mesta (allt av ena med lite tur?) av två fiendebågar. Häxan får ta kerberos, avsikten här är att förlänga livet på svärdtrupperna.
  • Fiendens riddare närmar sig men når inget.
  • Attackera kerberos med de 1 1/2 svärdtrupperna man har kvar. Efterssom det är kerberos II kommer en ansenlig fiendestyrka överleva och det är här man förstår varför häxan skulle ta just kerberos ovan (om man inte gjort så :rolleyes:).
  • Lyckas man dessutom hålla fiendens riddare utanför striden ytterligare ett drag borde resten vara rent städarbete :p
  • Säkert något jag glömt eller inte tänkt på, men uppställningen kändes i alla fall hanterbar ;)
 
Topp