• Kära gäst,

    För att aktivt delta i forumet genom att vara med i diskussioner eller starta dina egna trådar och ämnen, behöver du ett spelkonto. REGISTRERA HÄR!

Nytt problem Trollformler för kultur på halloweenbyggnaderna.

DeletedUser255

Guest
Fungerar inte trollformlerna på halloweenbyggnaderna? Kulturnivån höjs inte alls på dessa byggnader. Ska den inte göra det? Man blir ju lurad att lägga trollformler på dessa när de blir markerade...
 

DeletedUser138

Guest
Halloweenbyggnaderna ska fungera precis som alla andra större kulturbyggnader. Man kan både använda trollformler och få grannputs för att få extra kultur. Däremot undrar jag. Kan det vara så att grannputsen (och därmed effekten av den) inte syns förrän man laddar om spelet?
Har fler av er erfarenhet av några problem med just de här byggnaderna? Att grannputsen inte tar, att trollformeln inte verkar eller att det bara inte syns förrän man laddat om spelet?
 

DeletedUser

Guest
Trollformel vet jag inget hur det är men grannputs funkar fint hos mig vad jag sett. Ska testa lägga trollformel senare så får vi se om jag har problem med det.
 

DeletedUser

Guest
Äh hade sånt lager med trolleriformler så jag testade på en gång;)

Funkade kanon det med på en pumpa som redan hade grannputs aktiverad. Behövde inte ladda om sidan eller nånting.

För upplysningsvis så säger jag väl även att jag sitter med win10 och firefox som webläsare på stationär gammeldags dator. Inte borde spela nån roll vad jag har för dator men ändå... :p
 

DeletedUser138

Guest
Tackar, Born :) Då vet vi att det inte är något generellt problem i alla fall :)
 

DeletedUser

Guest
Hmm. Nu blir jag fundersam. Verkar vara nån form av glappkontakt på den där trolleribonusformeln:confused:. I dag finns ingen bonus på kulturen hos mina Pumpor. Står bara: Tid kvar 16,53t men ingen bonus varken vid pumpan eller i sammanfattningen vid soliga molnen:(
Men jag har i alla fall grannhjälp även vid ena pumpan så nånting verkar funka i alla fall:D.

Kan vara nånting med grannhjälpen + trollformelbonusen i kombination som spökar. När det funkade hos mig hade jag redan grannhjälp på pumpan när jag kastade trollformeln. I dag har jag inte grannhjälp på den pumpan och då funkar inte heller trollformeln.

Nu är det bäst jag slutar skriva innan jag försöker förklara sönder allting mer än jag själv begriper.
 

DeletedUser138

Guest
Haha, tja, halloweenprylarna är ju förtrollade från början, så det kanske blir något tjall när man lägger till (ytterligare en) trollformel :p
Skämt åsido, tror vi håller den här öppen ett tag. Fyll gärna i, ni andra också, om halloweenkulturen fungerar som den ska för er :)
 

DeletedUser

Guest
Jag börjar nog tro att trollformelbonusen inte funkar.
Har grannhjälp 400 på viskande trädgläntan och så har jag lagt trollformel på den samma (5%). Det borde ju bli en effekt på 420 eller hur? Men allt som blir är ynkans 400 totalt i bonus:(

Är det bugg i spelet eller är det bara jag som har bugg i skallen och inte fattar hur det funkar?
 

DeletedUser138

Guest
Hej Born!

Det finns dokumenterat hur det fungerar, men när det finns så mycket texter är det inte alltid lätt att hitta den text som gäller för just ens egen fundering. Men det är också sånt vi har forumet till för, så: :)
Trollformelbonusen gäller all kultur, inte bara den byggnad man förtrollat. Så de extra 5% syns inte på byggnaden utan läggs till de 150% eller vad man nu har i den kulturbonus som syns överst på skärmen när man håller muspekaren över den mer eller mindre molniga solen.
Den här bonusen är däremot beroende av grannputs, så man får bara de extra %'en när man lyckats övertala någon vänlig själ att putsa ens spellade byggnad.
 

DeletedUser

Guest
Jo jo så långt är jag nog med... (tror jag). Men det är i molneriet jag skådar och får fram att jag har 5% per förtrollad och putsad kulturenhet. Där står då.. äsh nu kraschade hela spelet bara för att jag sitter och skriver här!:(

Nytt försök.
Om jag nu förstod dig rätt så ska jag med två trollformlade+putsade byggnader (=10% trollformeleffekt) ha 110% kulturbonus i stället för 100%?
Detta i sin tur borde ju då rimligen ge lite effekt på standardproduktionen av resurser och skatteindrivningen av mynt, eller hur?
Tyvärr. Ser inte till nån effekt av detta. Kan inte heller se att trollformeln har nån effekt på "krävs till nästa nivå" bland de soliga molnens sammanfattning i överkanten:confused:

(Nu e han allt bra bråkig den där Born to be idiot. Kan vi inte kast ut han ur spelet så det blir lite ordning här? Trögtänkt är han också. Fattar ju ingenting):p
 

DeletedUser138

Guest
Det är nog er moderator som helt enkelt föddes utan pedagogik-gen, så mina förklaringar blir därefter :p
Om du öppnar en bostad eller en verkstad så ser du en rad för "Produktion". Håller man musen över ikonen på den raden ser man hur det fungerar. Där är produktionen uppdelad i standardproduktion (som är fast och endast beror på byggnadens nivå) och den produktion extra man har tack vare sin kulturbonus.
Trollformeln påverkar, när den är aktiverad genom grannputs, enbart kulturbonusen, standardproduktionen är som sagt alltid densamma.
Exempel (Anta att kulturbonusen överst på skärmen visar 150%):
Standardproduktion: 2000, Kulturbonus: 1000
Om man nu aktiverar en trollformel kommer kulturbonusen att ändras. 5% av standardproduktionen kommer att adderas och alltså visa 1100 ist.f. 1000

Kan inte heller se att trollformeln har nån effekt på "krävs till nästa nivå" bland de soliga molnens sammanfattning i överkanten:confused:
Näpp, så sant så. Men både ens nuvarande nivå och nästa är 5% högre än nyss :) Nyss hade man bonus 150% och x antal kulturpoäng kvar till 160%, nu är siffrorna istället 155 resp. 165%, men avståndet till nästa nivå har inte förändrats utan är fortfarande x.
 

DeletedUser

Guest
Tack tack för dina tappra försök att få den bråkige lille Bornis att förstå. Nån gång måste han väl även han fatta hur spelet funkar:rolleyes:
Tror faktiskt det börjar skruva runt och ticka till i den tröga lilla hjärnan han har nu till slut och förhoppningsvis ska han hålla sig lite lugnare där i sin by nu en stund;)
 
Topp