• Kära gäst,

    För att aktivt delta i forumet genom att vara med i diskussioner eller starta dina egna trådar och ämnen, behöver du ett spelkonto. REGISTRERA HÄR!

Kommunikation i alla dess spännande former

Starshadow

Översättare
Team Elvenar
Har läst, begrundat, funderat och till sist bestämt mig för att skriva detta inlägget. :)

:rolleyes:
Här på forumet kryllar det av olika trådar som är för spelet, utanför spelet, vid sidan om spelet och ibland allt på en gång. För mig är det självklart att vi ska kunna diskutera och debattera olika saker konstruktivt och jag tänker att om jag vore spelutvecklare hade jag gärna velat veta vad användarna tycker om min produkt. Hur vi gör detta har nyligen varit uppe på tapeten och jag skulle vilja lägga till min 25-öring.

Jag tror att det viktigaste vi alla kan göra är att ha respekt för varandra, alltid. Hålla med varandra? Inte alls nödvändigt, eller kanske ens önskvärt alltid, men respektera varandra - japp, tveklöst. Dock finns det vissa saker som kan göra att det är svårt att kommunicera via enbart text - hur många fina smilisar det än finns.

För det första, det är inte VAD vi säger som är det som triggar igång andra, det är HUR vi säger det. Eftersom vi nu inte ens säger ett pip, för vi skriver, ger det utrymme för en hel massa misstolkningar. Vi har alla olika livserfarenheter, kommer från olika världar, har våra egenheter och personligheter. En härlig krydda som kan göra tillvaron här på forumet fantastisk. Men med detta kommer också att vi alla reagerar olika på olika ord/sätt att uttrycka sig. Det som för någon är ett påhopp är för någon annan ironi. Förstår ni hur jag menar? ;) Ett klassiskt exempel är just ordet respekt. Det finns oändligt många sätt att tolka det ordet och allt styrs av din egen uppväxt, dina erfarenheter osv. Det är det man kallar värdeord - och vet ni det finns otroligt många sådana ord. :eek:

För det andra kan det bland oss (precis som i "riktiga" världen) finnas personer med dyslexi eller andra läs och skrivsvårigheter. Har man sådana svårigheter kan det vara besvärligt att få fram minsta lilla pga självförtroende och liknande, men så klart ska det finnas plats och utrymme för detta också.

För det tredje kan vi i den kommunikation vi har här inte se varandras kroppsspråk, som är mer än 70% av en människas totala kommunikation. Vi kan alltså inte se det sneda leendet, hur axlarna slokar, den finurliga eller arga blicken osv.

Med detta vill jag ha sagt att det finns ett enkelt sätt att klargöra om någon menar si eller så: FRÅGA :D
"du @Boefst när jag läser det du skrivit tolkar jag dig såhär, är det så du menar?"

För tjafsa här i forumet vill vi väl alla? *ler glatt*
Dessutom, är man riktigt förbannad på någon och behöver reda ut det hela finns ju den eminenta funktionen att skicka ett privat meddelande.
Jag kan garantera att vi aldrig kommer att vara helt överens om allt ;) men det är lite av charmen tycker jag.
Så, det var mina 25-öringar.
Ha en härlig dag allihop!

*trallar på en liten visa och vimsar iväg ut i Elvenar*
Star
 

Macbolan

Mästare
Ett Mycket Bra inlägg Star!
..speciellt den biten...att man Inte kan lära sig att interagera socialt med andra människor fullt ut...Utan att mötas Live..och därmed lära sig att läsa av andra människors mimik och kroppsspråk!
Vad det gäller Respekt emot andra människor?..så är Jag rätt så Basic!
"Behandla folk..som Du själv vill bli bemött"
"Var Inte Elak eller såra någon..(är så..meningslöst)
"Är Du stor å Stark..Va Snäll"! :)
Just My 50 Cent/Mac
 

pias

Kändis
Skriven kommunikation... finns det någonstans där det kan gå så illa när 2 personer pratar förbi varandra ;) Ja lägg till autokorrekt och olika generationer då. Wow vad betyder ens en del ord eller förkortningar. Fikonspråk finns överallt och efter ett tag så lär man sig men i början så kan det vara riktigt svårt

Kram
 

DeletedUser93

Guest
Väldigt bra att du tog upp detta Star. Viktigt!
Drar detta lite längre:
Kanske detta skrivande kan vara en orsak till den ökade mängden av människor med psykisk ohälsa, man har omdirigerat sitt liv till att levas på sociala medier istället för att umgås `öga mot öga`, och man kan då tillåta sig att vara elak och skriva nedsättande om andra. Mycket enklare att än att säga det TILL en person.
 

Starshadow

Översättare
Team Elvenar
Nytt år, många nya spelare som hittat forumet och ett tufft 2020 bakom oss - lyfter denna tråden på nytt :)

1610213829077.png
 

Jian

Mästare
25-öringen. Det är ett mynt vi hade förut i Sverige, som nu inte finns längre utan togs ur bruk 30 juni 1985 ;)
Finns det inte ett engelskt uttryck som inkluderar en summa mynt och har en betydelse (inte helt rätt översatt) som motsvarar vår ödmjukast eller högaktningsfullt
 
Senast redigerad av en moderator:

Macbolan

Mästare
Tja.. i USA finns det uttrycket; "Just My 50 Cent"!
Som kan tolkas typ; "Min ödmjuka åsikt"! asså man har en åsikt man står för.. Men förringar ingen annans åsikt!

Sen finns det ju ett Brittiskt uttryck som lyder; "One Pence for U thoughts"! Men det handlar nog mera om att man vill veta Vad den andra personen tänker/funderar på? ..Men kanske även en åsikt?
 

DeletedUser158

Guest
Tja.. i USA finns det uttrycket; "Just My 50 Cent"!
Som kan tolkas typ; "Min ödmjuka åsikt"! asså man har en åsikt man står för.. Men förringar ingen annans åsikt!

Sen finns det ju ett Brittiskt uttryck som lyder; "One Pence for U thoughts"! Men det handlar nog mera om att man vill veta Vad den andra personen tänker/funderar på? ..Men kanske även en åsikt?
Är det inte ”One penny for your/ur thoughts?” Penny är väl slang för pence, antar jag.
 

potter

Mästare
Nu när ni ändå pratar om språkbruk!
Vad är det som alla från media till journalister och vanligt folk är EMOT?

För alla ser emot xxxxx och alla är emot att xxxx och detta emot dyker upp i alla möjliga sammanhang idag. Varför?

Det heter väl att mot framtiden och inte emot framtiden, nu går vi mot bättre tider och inte nu går vi emot bättre tider osv mm? Eller har vi blivit helt urarmade i språklig mening?
 
Topp