• Kära gäst,

    För att aktivt delta i forumet genom att vara med i diskussioner eller starta dina egna trådar och ämnen, behöver du ett spelkonto. REGISTRERA HÄR!

Uppgradera byggmästarstuga vs Lås upp byggare?

Zanath

Medlem
Jag undrar om det är skillnad att satsa 500 diamanter för en till byggare eller 500 diamanter för att uppgradera byggnaden? Det känns som att det borde vara två olika saker men de två flikarna förvirrar mig. Under första kan jag låsa upp en arbetare till, och då är byggnaden fortfarande på nivå 2. Under andra kan jag uppgradera byggnaden till nivå 3, får jag då en tredje byggare automatiskt? Det borde väl vara så, och i så fall smartare att uppgradera byggnaden eftersom man då också får lite mer hjälp-boost? Samtidigt står det bara att man "får plats för fler arbetare", inte att man faktiskt får en tredje, fast enligt bilden 2->3 så borde jag få en tredje om jag uppgraderar..? Det är ganska många diamanter på spel om man gör fel.

1612340355887.png
1612340382289.png
 

Gaiona

Mästare
Det är knappast någon skillnad, bara lite bristande beskrivning i det övre fallet (hjälpeffekten kommer automatiskt med, dvs att man har plats för en till puts av stugan).

Själv använde jag den nedre varianten, minns inte om jag tyckte att det kändes säkrare.
 

Zanath

Medlem
Det är knappast någon skillnad, bara lite bristande beskrivning i det övre fallet (hjälpeffekten kommer automatiskt med, dvs att man har plats för en till puts av stugan).

Själv använde jag den nedre varianten, minns inte om jag tyckte att det kändes säkrare.

Tack! Så då får man alltså en tredje arbetare när man uppgraderar? Det brukar ju gå till så när man uppgraderar andra byggnader men jag vill vara helt säker så klart.
 

Mammio

Mästare
När du uppgraderar byggnaden så får du en extra arbetare. Hjälpeffekten är 10 % kortare byggtid när du använder arbetarna.

Ja, du får alltså en tredje arbetare och en extra byggbonus (10 % reducerad byggnadstid) :)
 

Jian

Mästare
Nja, det är väl så att man betalar med diamanter för att uppdatera byggnaden och så får man en extra arbetare.
Däremot kommer hjälpeffekten inte med på köpet.

För att få tillgång till den så måste någon vänlig själ vara där och ge en dos grannhjälp, först då kommer hjälpeffekten.
Ingen grannhjälp - ingen hjälpeffekt på 10% kortare byggtid.
När man använt byggbonusen (som är i färg när den är tillgänglig) det vill säga byggt något, så får man vänta tills någon har gett grannhjälp och "fyllt på" bonusen, först då har man åter tillgång till 10% kortare byggtid/ny byggbonus
 

Gaiona

Mästare
Korrekt Jian, någon måste putsa byggmästarstugan för att byggtiden ska kortas för nästa bygge (det gäller dock inte väldigt korta byggtider på en minut eller kortare) men med varje uppgradering av byggmästarstugan så får man en till plats för hjälpeffekten, man har lika många platser för hjälpeffekt som man har antal byggmästare.
 

Mammio

Mästare
För att få tillgång till den så måste någon vänlig själ vara där och ge en dos grannhjälp, först då kommer hjälpeffekten.
Ingen grannhjälp - ingen hjälpeffekt på 10% kortare byggtid.
Tack för förtydligandet! Jag glömde att skriva det. (Av detta kan man lära sig att aldrig försöka besvara något med migrän)
Tur att uppmärksamma spelare rycker in :diamond::diamond::diamond::)
 

Zanath

Medlem
Det löste sig alldeles utmärkt på så sätt att jag vann 500 :diamond::diamond::diamond::diamond::diamond: från Magiakademins stora kista :D:D:D så jag kunde uppgradera båda två! Nu kommer nästa steg på båda att kosta dubbelt så mycket, ifall någon annan läser tråden.
 

Macbolan

Mästare
Hmm..när Jag började spela för typ 5 år sedan..så var det Inte så farligt dyrt att Uppgradera Byggaren!
Men 500 Diamanter tycker Jag låter snuskigt Dyrt!?
Förr tyckte Jag iaf att det var värt att lägga lite Diamanter på att Uppgradera Byggaren till 5 Byggare!
...dels var det en fördel Om man satte igång flera Byggen samtidigt...Men även när man ville sätta Ut en massa småbyggen inför BÄ eller olika Event!
 
Senast ändrad:

Zanath

Medlem
Ja det känns lite dyrt när det finns begränsat med möjligheter att få fler diamanter, fast man kan åtminstone köpa en mindre mängd rätt billigt.
 

Starshadow

Översättare
Team Elvenar
Det finns MÅNGA fler möjligheter att få gratis diamanter nu, jämfört med när jag började spela.
:kp: Spiran ger en ansenlig mängd diamanter
:kp: Forskningar i forskningsträdet ger diamanter
:kp: Magiakademins mystiska föremålskistakan ge diamanter (hela 500)
:kp: Tävlingar här på forumet kan ge diamanter :D

Har säkert missat något men ni förstår poängen :)
Ingen av de alternativen fanns när jag började spela. Med tanke på det så kanske det inte är så konstigt om priset höjts? Vill minnas att det kostade ungefär samma dock - i alla fall när jag uppgraderade min byggstuga till max.
 

Zanath

Medlem
Jag klarade första nivån av spiran den här gången, för första gången ;) Jag får mest besvärjelsefragment där än så länge men de är väldigt bra att ha. Forskning kanske ger diamanter längre fram, själv är jag fortfarande bara mitt i kapitel 4 haha :D Men jag vann mycket riktigt 500 diamanter i Magiakademin, det var riktigt häftigt :D Så det är ju jättebra att de ökat på möjligheterna numera!
 

Gaiona

Mästare
Hmm..när Jag började spela för typ 5 år sedan..så var det Inte så farligt dyrt att Uppgradera Byggaren!
Men 500 Diamanter tycker Jag låter snuskigt Dyrt!?
Förr tyckte Jag iaf att det var värt att lägga lite Diamanter på att Uppgradera Byggaren till 5 Byggare!
...dels var det en fördel Om man satte igång flera Byggen samtidigt...Men även när man ville sätta Ut en massa småbyggen inför BÄ eller olika Event!
Jag forskade lite kring byggmästarstugan och kan se att det har varit samma kostnad för uppgradering hela tiden.

Första uppgraderingen till level 2 kostar 100 diamanter, andra 500 diamanter, tredje 1000 diamanter och den fjärde och sista uppgraderingen till level 5 kostar 1500 diamanter.

Byggmästarstugan bygger man inte från grunden, den liksom stadshuset finns redan när man börjar spela.
 

Mirabella77

Legend
Det finns MÅNGA fler möjligheter att få gratis diamanter nu, jämfört med när jag började spela.
:kp: Spiran ger en ansenlig mängd diamanter
:kp: Forskningar i forskningsträdet ger diamanter
:kp: Magiakademins mystiska föremålskistakan ge diamanter (hela 500)
:kp: Tävlingar här på forumet kan ge diamanter :D

Har säkert missat något men ni förstår poängen :)
Ingen av de alternativen fanns när jag började spela. Med tanke på det så kanske det inte är så konstigt om priset höjts? Vill minnas att det kostade ungefär samma dock - i alla fall när jag uppgraderade min byggstuga till max.
JO du har missat en sak! Man kan få diamanter från vissa uppdrag )
 

Mirabella77

Legend
Jag undrar om det är skillnad att satsa 500 diamanter för en till byggare eller 500 diamanter för att uppgradera byggnaden? Det känns som att det borde vara två olika saker men de två flikarna förvirrar mig. Under första kan jag låsa upp en arbetare till, och då är byggnaden fortfarande på nivå 2. Under andra kan jag uppgradera byggnaden till nivå 3, får jag då en tredje byggare automatiskt? Det borde väl vara så, och i så fall smartare att uppgradera byggnaden eftersom man då också får lite mer hjälp-boost? Samtidigt står det bara att man "får plats för fler arbetare", inte att man faktiskt får en tredje, fast enligt bilden 2->3 så borde jag få en tredje om jag uppgraderar..? Det är ganska många diamanter på spel om man gör fel.

Visa bilaga 990Visa bilaga 991
Ja, jag minns hur förvirrande det var när jag skulle köppa satsa diamanter på den. Tycker att de borde varit tydligare med den grejen! :rolleyes:
 
Topp