• Kära gäst,

    För att aktivt delta i forumet genom att vara med i diskussioner eller starta dina egna trådar och ämnen, behöver du ett spelkonto. REGISTRERA HÄR!

Varför ska spelet bestämma vad jag ska bygga?

Grizabella

Kändis
I varje kapitel kommer uppdrag av typen Bygg X antal byggnader av olika gästras byggnader och jag tycker fortfarande inte att det är spelets uppgift att tala om för mig hur många byggnader av en typ jag behöver.

dessutom ska jag i detta kapitel bygga tre stora piratfartyg av varje slag som inte tillför någon unik kapacitet allls i detta kapitelmer än att bygga varor av andra gillens varor och jag undrar varför de ens behövs? Det hade kunnat vara en grej om man hade kunnat bygga förbättrade versioner av gillenas varor eller nåt men nu. Meh.

Dessutom ska man antagligen behöva bygga ett antal små piratfartyg som tillför exakt? G.
 

anga

Mästare
I varje kapitel kommer uppdrag av typen Bygg X antal byggnader av olika gästras byggnader och jag tycker fortfarande inte att det är spelets uppgift att tala om för mig hur många byggnader av en typ jag behöver.

dessutom ska jag i detta kapitel bygga tre stora piratfartyg av varje slag som inte tillför någon unik kapacitet allls i detta kapitelmer än att bygga varor av andra gillens varor och jag undrar varför de ens behövs? Det hade kunnat vara en grej om man hade kunnat bygga förbättrade versioner av gillenas varor eller nåt men nu. Meh.

Dessutom ska man antagligen behöva bygga ett antal små piratfartyg som tillför exakt? G.
Tycker inte det är arbetsgivarens uppgift att sätta min lön........... men snälla om det inte är spelets uppgift vems är det då?
 

potter

Mästare
I varje kapitel kommer uppdrag av typen Bygg X antal byggnader av olika gästras byggnader och jag tycker fortfarande inte att det är spelets uppgift att tala om för mig hur många byggnader av en typ jag behöver.

dessutom ska jag i detta kapitel bygga tre stora piratfartyg av varje slag som inte tillför någon unik kapacitet allls i detta kapitelmer än att bygga varor av andra gillens varor och jag undrar varför de ens behövs? Det hade kunnat vara en grej om man hade kunnat bygga förbättrade versioner av gillenas varor eller nåt men nu. Meh.

Dessutom ska man antagligen behöva bygga ett antal små piratfartyg som tillför exakt? G.
Jag ser denna information som en guide (till galaxen) värdefull då man får en massa tips om hur man skall ta sig genom det specifika kapitlet.
Även om jag inte alltid följa denna stig ordagrannt.;) :cool:
 

potter

Mästare
Liftarens? Hur var det med 42?
Talet 42 i stora röda siffror (svaret på livet, universum och allting)
Det finns ytterligare teorier kring detta tal.
Här kommer en som jag inte ens begriper(men håll till godo) : 42 (fyrtiotvå) är det naturliga talet som följer 41 och som följs av 43[1]. Det är det näst lägsta talet som har tre olika primfaktorer, och därmed är ett sfeniskt tal.
 

Mammio

Mästare
Genom att öppna forskningar så kommer du framåt. Du får nya uppgraderingar till bostäder, fabriker, dina militära byggnader och mycket mer.

Du behöver så klart inte fortsätta i forskningen eller göra mer gästraser, det är frivilligt. Jag vet flera spelare som har gjort just det när de kommit till en nivå som känns bra för dem. @Grizabella
 

DeletedUser166

Guest
Ja har tagit upp de här några gånger tidigare, tycker de är extrem dåligt att man måste bygg max antal som finns, de var nå sattyg dom börja med efter skogsalverna. Jag vill alltid bygga allt ändå för att de ska gå fort men de ska inte va ett krav. De ska finnas mer än en väg till målet så jävla tråkigt att alla ska bygga samma. Ja har även tagit upp den troliga anledningen vilken är att pusha folk att köpa mer utrymme, men dom som har tänkt köpa utrymme gör de ändå och dom andra känner sig mer tvingade och blir men anti så de är en kass sälg startegi imo.
 

Gaiona

Mästare
Uppdragen är inte obligatoriska även om de inte går att avbryta, när man går in i nästa kapitel så antingen försvinner de uppdragen eller så går de att avbryta i kapitlet efter.
 

Sompote

Tävlingsledare
Det är det näst lägsta talet som har tre olika primfaktorer, och därmed är ett sfeniskt tal.

Idag har jag lärt mig något nytt. Känner mig dock inte klokare för det. o_O

Wikipedia:
"Inom talteorin är ett sfeniskt tal ett positivt heltal som är produkten av tre olika primtal.
Observera att denna definition är striktare än att bara kräva att heltal har exakt tre primtalsfaktorer, till exempel så har 60 = 2^2 × 3 × 5 exakt 3 primtalsfaktorer, men är inte ett sfeniskt tal.
Alla sfeniska tal har exakt åtta delare. Om vi uttrycker sfeniskt tal som {\displaystyle n=p\cdot q\cdot r}
n=p\cdot q\cdot r
, där p, q och r är distinkta primtal, då kommer mängden av delarna till n att vara:
{\displaystyle \left\{1,\ p,\ q,\ r,\ pq,\ pr,\ qr,\ n\right\}.}
\left\{1,\ p,\ q,\ r,\ pq,\ pr,\ qr,\ n\right\}.

Alla sfeniska tal är per definition kvadratfria, eftersom primtalsfaktorerna måste vara distinkta.
Möbiusfunktionen är −1 i alla sfeniska tal.
Cirkeldelningspolynomet {\displaystyle \Phi _{n}(x)}
\Phi _{n}(x)
, för alla sfeniska tal n, kan innehålla godtyckligt stora koefficienter[1] (för n:te produkten av två primtal är koefficienterna {\displaystyle \pm 1}
\pm 1
eller 0).
De första sfeniska talen är:
30, 42, 66, 70, 78, 102, 105, 110, 114, 130, 138, 154, 165, 170, 174, 182, 186, 190, 195, 222, 230, 231, 238, 246, 255, 258, 266, 273, 282, 285, 286, 290, 310, 318, 322, 345, 354, 357, 366, 370, 374, 385, 399, 402, 406, 410, 418, 426, 429, 430, 434, 435, 438, … (talföljd A007304 i OEIS)
Det första fallet av två på varandra följande heltal som är sfeniska tal är 230 = 2 × 5 × 23 och 231 = 3 × 7 × 11. Det första fallet av tre på varandra följande heltal som är sfeniska tal är 1309 = 7 × 11 × 17, 1310 = 2 × 5 × 131 och 1311 = 3 × 19 × 23. Det finns inget fall av mer än tre, eftersom vart fjärde heltal är delbart med 4 = 2 × 2 och därför inte kvadratfritt.
Sedan januari 2016 är det största kända sfeniska talet (274207281 − 1) × (257885161 − 1) × (243112609 − 1), det vill säga produkten av de tre största kända primtalen."
 

potter

Mästare
Idag har jag lärt mig något nytt. Känner mig dock inte klokare för det. o_O

Wikipedia:
"Inom talteorin är ett sfeniskt tal ett positivt heltal som är produkten av tre olika primtal.
Observera att denna definition är striktare än att bara kräva att heltal har exakt tre primtalsfaktorer, till exempel så har 60 = 2^2 × 3 × 5 exakt 3 primtalsfaktorer, men är inte ett sfeniskt tal.
Alla sfeniska tal har exakt åtta delare. Om vi uttrycker sfeniskt tal som {\displaystyle n=p\cdot q\cdot r}
n=p\cdot q\cdot r
, där p, q och r är distinkta primtal, då kommer mängden av delarna till n att vara:
{\displaystyle \left\{1,\ p,\ q,\ r,\ pq,\ pr,\ qr,\ n\right\}.}
\left\{1,\ p,\ q,\ r,\ pq,\ pr,\ qr,\ n\right\}.

Alla sfeniska tal är per definition kvadratfria, eftersom primtalsfaktorerna måste vara distinkta.
Möbiusfunktionen är −1 i alla sfeniska tal.
Cirkeldelningspolynomet {\displaystyle \Phi _{n}(x)}
\Phi _{n}(x)
, för alla sfeniska tal n, kan innehålla godtyckligt stora koefficienter[1] (för n:te produkten av två primtal är koefficienterna {\displaystyle \pm 1}
\pm 1
eller 0).
De första sfeniska talen är:
30, 42, 66, 70, 78, 102, 105, 110, 114, 130, 138, 154, 165, 170, 174, 182, 186, 190, 195, 222, 230, 231, 238, 246, 255, 258, 266, 273, 282, 285, 286, 290, 310, 318, 322, 345, 354, 357, 366, 370, 374, 385, 399, 402, 406, 410, 418, 426, 429, 430, 434, 435, 438, … (talföljd A007304 i OEIS)
Det första fallet av två på varandra följande heltal som är sfeniska tal är 230 = 2 × 5 × 23 och 231 = 3 × 7 × 11. Det första fallet av tre på varandra följande heltal som är sfeniska tal är 1309 = 7 × 11 × 17, 1310 = 2 × 5 × 131 och 1311 = 3 × 19 × 23. Det finns inget fall av mer än tre, eftersom vart fjärde heltal är delbart med 4 = 2 × 2 och därför inte kvadratfritt.
Sedan januari 2016 är det största kända sfeniska talet (274207281 − 1) × (257885161 − 1) × (243112609 − 1), det vill säga produkten av de tre största kända primtalen."
Precis och jag fattar nada:eek:o_O men kan ju se cool ut ändå?:cool:
 

Mammio

Mästare
I början var uppdragen en hint från spelutvecklarna hur många bostäder t.ex. man behövde för att klara fortsättningen.
Mycket har förändrats med nya funktioner som gör att man lättare kan få tag i magiska byggnader, mer förtrollningar och inte minst teleportförtrollningen.
Sen det blev möjligt att kunna avböja uppdragen i nästa kapitel så har jag enbart gjort de uppdrag som föll sig naturligt genom vanligt spelande och diamantuppdragen, alla andra hoppar jag över.
Sen finns det spelare som verkligen vill göra alla uppdragen, heder åt dom för det krävs mycket jobb och tålamod.
Vår valfrihet är mycket större nu än hur spelet var de första åren :)
 
Senast ändrad:

Gaiona

Mästare
Det lönar sig ofta att göra uppdragen I början men efter ett par kapitel så lönar det sig sällan att göra dem, ofta är belöningarna är löjligt små.
 

Jian

Mästare
Det finns, som sagt, uppdrag som går att avsäga sig.
Andra går inte att avsäga sig. Det innebär att uppdragspoolen är låst till dess man klarat av den icke-avsägbara uppgiften.
För att öka "variationen" så kommer även redan avklarade uppdrag tillbaka, som t.ex. producera en vacker vimpel och
5 000 förnödenheter. Där är man "låst" i bara 24 timmar. Belöning 80 000 pengar

Uppdragsgivarna har olika tillbehör - vad innebär den lilla som hänger ner från översta figuren?
Men är det inte han som kom från ursprungliga Elvenar och skulle ha fest för ett tag sedan och som reste tillbaka efter festen?
Litet bihang.png
 

Sompote

Tävlingsledare
Uppdragsgivarna har olika tillbehör - vad innebär den lilla som hänger ner från översta figuren?
Men är det inte han som kom från ursprungliga Elvenar och skulle ha fest för ett tag sedan och som reste tillbaka efter festen?
Visa bilaga 759

Nu kommer faktiskt en ren gissning, eftersom jag inte kollat upp om det verkligen är så. Men jag har fattat det som att detta uppdraget måste du göra för att komma vidare i berättelsen.
 

Jian

Mästare
Nu kommer faktiskt en ren gissning, eftersom jag inte kollat upp om det verkligen är så. Men jag har fattat det som att detta uppdraget måste du göra för att komma vidare i berättelsen.
Ja, det var kanske svaret på den övre delen av frågan - just den markerade biten (uppdragsgivaren har ett litet tillbehör) - innebär det lilla som hänger ner på bilden att det är ett återkommande uppdrag???
 
Senast ändrad:

Grizabella

Kändis
Nu fick jag i uppdrag att bygga sex små samlarskepp och det är ett uppdrag jag inte kan avböja så varför ska jag då fortsätta spela?

Jag har alltid både gillat och haft enormt stort tålamod med all utforskning och alla uppdrag i detta spel men nu känns det bara som att spelet försöker tvinga mig att köpa diamanter för att komma vidare och det är inte roligt längre.

Om ni tänker kräva massiva utrymmen för gästraserna såkan ni väl i varje fall ge oss fler expansioner? Jag hade kunnat få tio nya expansioner på kartan om det inte var ett tak till exempel.

Ska enda sättet att klara questserien vara att köpa diamanter är det meningslöst att fortsätta spela. G.
 

Macbolan

Mästare
Ska enda sättet att klara questserien vara att köpa diamanter är det meningslöst att fortsätta spela. G.
Asch!..Gör som Jag alltid gjort i kapitlen!
Skit i Questen när kraven på X antal byggen kommer upp..gör klart kapitlet..sen när nästa kapitel kommer Ut...
Så kan man gå igenom den gamla Q-kedjan..avböja vissa eller håva in vinsterna! :cool:
Oftast är det rätt så meningslösa vinster..så man har knappast missat nåt vitalt för att kapitlet skall bli klart snabbare å bättre! ;)
 
Topp